ei afzet en luchtdruk. Een verband?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Heeft iemand een idee of de afzet van eitjes luchtdrukgebonden is? Ik weet niet of dit ooit is onderzocht maar kan er alleszins niets over vinden.
Sinds een aantal jaren lijkt me dat het begin van de eiafzet van mn dieren eerder gebonden aan de aanwezigheid van een hogedruk zone. Ik ben hierop beginnen letten toen ik slangen hield. Temperatuur in de bak bleef hetzelfde en toch steeds dat de dieren ongeveer op dezelfde moment begonnen te leggen.
Telkens weer begint de leg tijdens de aanwezigheid van een hogedruk zone. Wanneer mn slangen hun drachtperiode ongeveer voldaan was, kon ik aan het weerbericht zien wanneer ze precies zouden gaan leggen. Eveneens bij mn baardagamen was het telkens raak. Het zou volkomen toeval kunnen zijn uiteraard. Echter ben ik redelijk overtuigd van het idee dat eiafzet en luchtdruk sterk met elkaar in verband liggen.
Stel dat dit zo is, zou de luchtdruk er dan voor kunnen zorgen dat bepaalde soorten gewoon moelijk te kweken zijn vanwege een bepaalde druk die niet gehaald wordt?
Benieuwd naar jullie reacties...

Grts Steven

Harry

Ik denk dat er wel een verband is. Vooral bij lage druk gaan veel salamanders opt land actief worden en zich verplaatsen. Er zijn veel dieren die een bepaald gedrag vertonen alsof ze het weerbericht weten. Of er echt onderzoek naar is gedaan weet ik niet.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

013

Bij mijn kikkertjes zie ik wel een duidelijk verhoogde activiteit als er een bui aan komt.