Algen.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Hoi allemaal.

Ik heb buiten een vijver en mijn vraag is hoe kan ik zorgen dat er minder algen in mijn vijver/watervalletje?

driessens rudi

Hallo,

Een pasklaar antwoord geven om algen weg te krijgen is moeilijk. Je moet bedenken dat algen tot de primitiefste planten behoren dus in feite ijzersterk zijn. In de zomer niet te veel zonlicht geven is al een optie. Er zijn ook verschillende soorten algen, van dewelke heb je juist last? De meeste algen "killers" die je in de winkel kan kopen zijn slecht voor je salamanders en je vissen. Wat soms wel helpt, klinkt raar, maar helpt wel is een stukje koperen buis in je vijver hangen. In de stroming van je water hang je dat op en na een tijd zal je zien dat waarschijnlijk een deel van je algen verdwijnt. Probeer het maar eens. Ik wens je veel succes! ;)

Jari B

Is roest niet erg voor in een vijver?

alibombali

#3
Het beste tegen algen als je vijverwater groen ziet, zijn watervlooien..

driessens rudi

Jari ik schreef " een stukje buis" , je moet maar een klein stuk nemen dan is de hoeveelheid koper zo ontzettend klein dat het geen kwaad kan. Wat Alex je aanraadt is ook goed, watervlooien.

Coen Deurloo

#5
Watervlooien eten door het water te filteren, en zeker niet alle algen gaan hierdoor weg. Draadalgen bijvoorbeeld blijven vrolijk doorgroeien, een algsoort die bij mij in de vijver altijd rijkelijk aanwezig is.

Blauwalgen kunnen watervlooien zelfs doden door het gif dat deze algsoort uitscheid.

petro pees

#6
Algen als draadalgen groeien vooral in voedselrijk open water,
bij veel zonlicht.
De enigste manieren hier enigermate van verschoond te blijven,
is bovenstaande(voedsel,open water en direkt zonlicht) geheel
of gedeeltelijk weg te nemen.
Mocht dit om de een of andere reden niet mogelijk zijn,is het weg-
halen de enigste andere mogelijkheid.
Wees hier op tijd mee! Salamanders hebben de nare gewoonte er
verstrikt in te raken en verdrinken dan jammerlijk.
Het weghalen gaat tamelijk eenvoudig door een stokje of een oude
vork er in te steken en rond te draaien.
Blauwalgen groeien vooral bij teveel licht en warmte,het laatste zal
bij salamanders over algemeen minder voor komen.
Tylototriton Shanjing

kevin

Draadalg word ook gegeten door het Argus visje ;)

rob

Kevin, post alsjeblieft alleen zinnige opmerkingen... De argusvis is een vis die je een paar jaar in zoet water kan houden, maar eigenlijk is het een zeewatervis. Hij komt van nature alleen in brak- en zeewater voor.

niet geschikt dus als aquariumvis, en absoluut niet geschikt in combinatie met salamanders.

Jari B

algen weghalen doe ik ook best voor ik zal watervlooien eens proberen maar hetlpt koper ook tegen draadalg?

kevin

@Rob: Ik heb zelf een Argusvis al een aantal jaren in huis zitten in een zoetwateraquarium. In diverse aquaria zaken word die verkocht als zoetwater/brakwater vis. En word ook verkocht voor zeeaquaria gewoon simpelweg deze vis is geschrikt voor alle watertypen (evenals guppen). Om niet lullig te doen.

Zelf gebruik ik zo nu en dan als ik draadalg heb en veel het argus visje om het weg te halen binnen een week is alles weg gaat de argus vis weg. Salamanders hebben er geen schade aan ondervonden. De bak is schoner. (of wil je zeggen dat salamanders in het wild nooit in confrontatie komen met een vis). Een tijdelijke confrontatie in een bak waar veel schuilplekken zijn zal niet tot weinig stress ondervinden.

Maar iedereen moet zelf natuurlijk weten wat die met het idee van het argusvisje doet ;)

Coen Deurloo

Citaat van: Jari B op december 19, 2007, 04:12:34 PM
algen weghalen doe ik ook best voor ik zal watervlooien eens proberen maar hetlpt koper ook tegen draadalg?

Jari, lees je de reacties wel? Als je last hebt van draadalg zullen watervlooien niet helpen.

rob

Kevin, bij deze, Ik ga verder niet meer met je in discussie... zinloze missie

Dat jij een andere opvatting hebt als de algemeen geldende opvattingen is met onderhand wel duidelijk.

Dus ik laat het over aan de lezer van de thread. Ik zeg er alleen bij, google even voordat je een argusvis koopt, dan weet je genoeg.. Hij wordt ook maar zo'n 30 cm groot... valt allemaal reuze mee.  :-\ :-X

rob

IK kan het toch niet laten he.....

nog èèn klein pietluttig detail.... Hij heeft een bak van minimaal 250 cm lengte nodig...

Mark

Tja het idee van een argusvis is natuurlijk vrij achterlijk in alle opzichten. Rob heeft volkomen gelijk dat deze niet gelukkig zijn in zoetwater als volwassen vis. En het is nou ook niet wat je noemt een langetermijn oplossing... ???

Even terug naar het onderwerp: alg in vijvers. Zweefalg wordt goed gegeten door watervlooien, maar dat geeft problemen als je er veel vis in hebt zitten. Draadalg kun je het beste wegconcurreren met heel veel waterplanten. Dus hoe meer waterplanten je erin zet hoe minder voedingsstoffen er voor de algen overblijven. De schaduw die waterlelies overigens verschaffen heeft ook wel een positief effect.

Koper heb ik geen ervaring mee. Maar aangezien heel veel micro-organismen en kreeftachtigen niet echt lekker reageren op koper lijkt me dit niet handig. Dan kun je wel lage concentraties koper gebruiken, maar dan is het weer de vraag of het invloed heeft op de algengroei...