even voorstellen :)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

siebevu

hallo iedereen

ik ben Siebe ben 14jaar en woon in Antwerpen
ben al 5jaar intensief met aquaria bezig
nu opzoek naar een mooie leuke salamander soort voor in een bak die ik nog leeg heb staan :)
julie zullen veel vragen van me zien aangezien ik het beste wil voor men diertjes :)

hier foto's van men aquaria

afmetingen : 80cm 35cm 55cm ( l b h ) hier zitten nog geen bewoners in , zou het waterniveau willen laten dalen tot 20cm en dan een mooi landdeel maken voor een salamander soort
IMG_9105 by vu.siebe, on Flickr

men bergbeekbak , afmetingen: 80cm lang 30cm breed 40cm hoog
IMG_9099 by vu.siebe, on Flickr

bosbeekbak afmetingen : 60cm lang 30cm breed 30cm hoog
IMG_3037 by vu.siebe, on Flickr


StevenZ

Welkom Siebe, leuk dat je salamanders wilt gaan houden. Ben zelf ook 3 jaar geleden begonnen op 14-jarige leeftijd, en heb nog geen dag spijt gehad ermee begonnen te zijn.  :D

Al een salamandersoort op het oog?

Weet niet hoeveel sites over salamanders je al kent, maar op deze site is in ieder geval veel te vinden. Daarnaast staat op caudata ook flink veel informatie  ( http://www.caudata.org/cc/species/Salamandridae.shtml ).

siebevu

momenteel heb ik er nogal veel op het oog :D
wil het liefst een kleinblijvende , wil niet dat al men planten verwoest worden ( ben nogal een plantenman )
dacht zelf
neurergus kaiseri
triturus marmoratus
cynops orientalis

probleem is wel een beetje dat de temperatuur wel minstens 23° moet zijn voor men bucephalandra's
weet niet of salamanders dit aankunnen

Maxim M.

Dat is wat aan de hoge kant. De meeste gezonde dieren kunnen dit wel verdragen, maar best toch rond of onder de 20 blijven.
Zeker als je tijdens de wintermaanden de temperatuur nog wat laat zakken, zal dat te laag worden voor je planten denk ik.

StevenZ

Zoals Maxim al zegt is het inderdaad aan de hoge kant, bij deze temperatuur denk ik eigenlijk alleen aan Cynops ensicauda. Bij lagere temperaturen en met andere planten kan je ook een mooi aquarium maken, en dan heb je keus uit meer verschillende soorten salamanders. Bij mij groeiden planten als Vallisneria spiralis en hydrocotyle erg goed, bij temperaturen tussen de 15 en 22°C.

Peter Vliem

#5
Anubiassoorten en Cryptocorynes doen het ook goed in koudwater. Net als Cardamina lyarata, ook een hele mooie plant voor in koudwater ;)
Javavaren en naaldgras doen het hier ook prima in koudwater overigens ;)
Met andere woorden, keuze genoeg  :)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

013

Hoi Siebe, welkom. Mooi bakken!