Update vanuit het hoge noorden :)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterZ

Het is een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst op het forum ben geweest. Heb het erg druk gehad.

Met de 4 popei, die ik van Rob op de landdag heb gekocht, gaat het goed. Ze zijn  een stukje gegroeid en heb geen uitval gehad.

Ik heb nog steeds twijfels of ik ze wel juist voer. In het begin heb ik ze gevoerd met kleine pissebedden uit de tuin. In die tijd heb ik ook stukjes regenworm geprobeerd, maar die willen ze niet pakken. Dat is trouwens nu nog zo. Ik voer ze nu vooral met fruitvliegjes en nog steeds pissebedden uit de tuin als ik ze kan vinden.

Ik vermoed echter dat dit te eentonig is, klopt dit?  Ik heb ook bevroren rode muggelarven en bevroren mysus geprobeerd, echter geen succes.


Op mijn werk heb ik nu ook 5 volwassen salamnders rond zwemmen. Ik vermoed dat het ook Cynops zijn, maar weet het niet zekere. 2 van de 5 hebben een bredere kop. Ik vermoed dat ik qua geslacht 2 om 3 heb, maar ik weet nog niet hoe ik kan bepalen wat het mannetje en wat het vrouwtje is.

De volwassen dieren eten vooral bevroren rode muggelarven, Mysus  en regenwormen.

Ik heb een paar foto's gemaakt. Ik heb hier een paar vragen bij:

bij de popei: hadden ze misschien al groter moeten zijn als ik ze anders gevoed had?
bij de 5 op mijn werk: Kan iemand mij vertellen welke soort dit is?

Groeten uit Friesland
Peter Zuidema


PeterZ

En de foto's op het werk

Henk Wallays

Dat ene grote dier lijkt wle op een paramesotriton soort hoor. Geen Cynops...
Hier vergelijknigsmateriaal

Paramesotriton soorten

PeterZ

hallo henk,

Bedankt voor je snelle reactie. Hij lijkt inderdaad veel op de Paramesotriton chinensis , maar ik heb het idee dat die van mij een veel gladdere huid hebben.

Kan daar veel verschil in zitten binnen een soort?

Gr
peterZ

Henk Wallays

Hongkongensis heeft een gladdere huid. P. chinensis is doorgaans iets bleker en de buiktekening is meestal geel orange ipv rood oranje. Chinensis heeft meestal ook nog wat gele vlekjes .. die heb ik op P. Hongkongensis nog nooit gezien. 

Henk Wallays

Zeg Peter, ik zie het nu pas, maar dat mijn opmerking ging naar die ietwat vage foto van het bovenste beeld. Die andere dieren met een erg gladde huid zijn zeker Pachytriton en dan wel nog die soort die hier onder de naam labiatus aangeboden wordt. Zijn behoorlijk aggressief hoor !! Dus dat is zeker geen Paramesotriton. Sorry voor misverstand ....

Harry

Mooie foto's Peter
Ik voerde mijn popei tubifex op een stukje nat keukenrol. Dat werd zeer goed gegeten. Werkt echter alleen als je de dieren redelijk nat houdt in een aquaterrarium met 2/3 land bestaande uit wat turfblokken en 2mm 3mm waterstand. Als je ze te droog houdt groeien ze niet zo hard
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

kevin

Pachytriton labiatus denk ik eerder die op de foto :P

Qwertu

Zeker een labiatus  ;)

@Peter:  ik zou ze persoonlijk wat meer afwisseling voeren, maar er zijn genoeg mensen die ook zo voeren en dat schijnt goed te gaan. Al is dat tricky om te zeggen met voedsel. Tekorten zie je pas veel later.

Je kunt trouwens ook rode mug op een stukje keukenrol proberen. Ook dat valt vaak in de smaak.

Voor zover ik kan zien, verschillen ze niet echt met de popei die ik heb van Rob en ik voer ze fruitvliegen, regenwormen, tropische pissenbedden, springstaarten, enchytreeen en af en toe tubifex en rode mug.
Dus of die afwisseling nou zoveel invloed heeft op de snelheid van de groei .....ik zie het niet zo, maar daar valt over te twisten  ;)


rob

Ik durf niks te zeggen over de snelheid van de groei (al heb ik het gevoel dat ze in het water vèèl sneller groeien).. Ik dwing ze tegenwoordig om het water in te gaan. Houden in een klein bakje en wekelijks de waterstand verhogen. Na een maand zijn ze allemaal aquatiel.

Afwisseling in voer is wel zeker beter voor de gezondheid van de dieren!

Qwertu

Citaat van: Rob Keulers op december 16, 2007, 09:39:01 PM
Ik durf niks te zeggen over de snelheid van de groei (al heb ik het gevoel dat ze in het water vèèl sneller groeien)..
Dat idee heb ik ook eerlijk gezegd. Maar het is voor mij geen motivatie om ze te dwingen aquatiel te worden.