kunstmatig afzetsubstraat, wie heeft tips?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob

Ik wil gaan experimenteren met kunstmatig afzetsubstraat. Op internet zag ik wel eens strengen wol die hiervoor gebruikt werden.

Wie heeft hier ervaring mee?

Rob

Coen Deurloo

Ook worden er wel eens reepjes geknipt van plastic zakjes...ik heb hier zelf echter nog nooit mee geexperimenteerd.

kevin

Ik vind hetzelf niet super fijn van het wol aangezien er veel troep tussen gaat zitten.

Vind waterplanten toch het beste voegt ook beter de benodigde zuurstof toe.

rob

Ja, maar het probleem met waterplanten is dat je er of stukjes uit moet knippen, of je moet de hele plant verplaatsen als er eitjes in zitten...  En dat wil ik eigenlijk niet...

driessens rudi

Bij zogenaamde Killie-visjes of seizoenvissen maakt men een "mop". Deze mop bestaat uit syntetische acrylvezels, zeg maar namaak wol, die men in het aflegbakje laat hangen. Men bevestigt deze vezels aan een blokje isomo of een kurk en alzo blijft het geheel drijven. De acrylvezels kunnen uitgewassen worden en rotten niet, wol wel. Voor Killie-visjes werkt het prima, men hoeft alleen maar de mop uit het water te halen en te vervangen. Misschien een idee om het ook eens te proberen bij salamanders? Veel succes Rob, en hou ons op de hoogte. ;)

Harry

Ik heb diverse dingen geprobeerd zoals plastic slingers (in reepjes) dat lukte goed bij axolotls) maar ik kwam er al snel achter dat het spul vuil en slijmerig wordt waardoor er minder eieren uitkomen dan met levende planden als afzetmiddel. Ook probeerde ik bamboetakjes weliswaar niet kunstmatig, maar wel dood materiaal. De triturussoorten waren er dol op maar ook hier was het uitkomstpercentage lager. In alles wat opvouwbaar is leggen ze hun eitjes, maar ik geef de voorkeur aan saggataria eatoni (soort valecineria) want dat zorgt ook nog eens voor een goede bodemcultuur. Verder koop ik wel eens potjes penningkruid in de aquariumhal deze zet ik er 1 week in en haal er dan in zijn geheel uit.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan