Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Salamanders in huis in Spanje

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

basblij

Ik heb sinds zomer 2013 een huis in zuid Spanje en het stik er van de salamanders. Nadat ik alle gaten en kieren heb gedicht en ramen behord zijn ze er nog steeds. Hoe krijg je ze het beste het huis uit (ze poepen namelijk alles onder). Het liefst zo salamandervriendelijk graag. Zit er nog een gezondheidsrisico aan deze grappige beestjes, zijn er allergien of besmettinggevaren bekend? Ik heb geen foto,s omdat ze zo snel zijn dat ze weer achter een kast of welk ander onmogelijke plek zitten voor dat je maar aan je telefoon hebt kunnen denken.

Gerrit Krips

Zijn het echt salamanders (amfibieën) of, gezien de snelheid waarmee ze verdwijnen, hagedissen (reptielen)?

basblij

Geen idee. Ik heb echt 0 kennis van hagedissen en salamander. Ik ga in iedergeval foto's proberen te regelen.
Is er een site waar je de kenmerken van salamanders kunt vinden en of hagedissen, en dan met name die veel voorkomen in zuidspanje?

Roy van Grunsven

Dit zijn vast muurgekkos (Tarentola mauritanica) of als je dicht bij de kust zit misschien Europese Tjiktjak (Hemidactylus turcicus).

Er is geen enkel gezondheidsrisico en meestal is de poep ook vrij droog. Vergeet ook niet dat ze heel veel muggen, spinnen en dat soort beesten voor je opruimen.

basblij

Dat is heel mooi, maar alles wat je aanraakt voelt vies en vet als je na een maand of 2 er weer bent. Alles moet ingepakt worden of is vies naderhand.
Dank voor de informatie/namen. ik  ga eens verder zoeken wat die beestjes doen en hoe ze tot verhuizen te overreden zijn.

Sergé Bogaerts

waar ligt het huis? Dat helpt bij het afbakenen van welke soorten het zijn. Salamanders zie je niet overdag in de zon en zijn meestal traag en zou je dus met de hand makkelijk kunnen pakken. Ik vermoed net als Gerrit dat het om hagedissen gaat. Hagedissen (reptielen itt tot salamanders) zijn veel sneller, meestal overdag actief. Behalve gekko's die zie je vaker 's avonds in de buurt van verlichting waar ze loeren op motten en andere insekten. Daarnaast hebben reptielen schubben en nagels, itt salamanders. Maar foto's zouden zeker helpen :-)
Maar helemaal dicht zul je je huis nooit krijgen. Dat geldt trouwens ook voor muizen....

basblij

De ligging van het huis is 10 km boven Vejer de la Frontera, Cadiz, Spanje, 20 km van de atlantische kust. Na zoeken naar de Europese Tjiktjak (Hemidactylus turcicus) op Google bleek dit ook wel erg veel te lijken op wat er allemaal in mijn huis rondloopt, dus zal het wel deze zijn. Zelfs de beschrijving van de maffe miauwende geluidjes die ze maken klopt wel, wat heel raar klinkt als je dat s'nacht onder je bed hoort. Binnenkort gaat het huis gerenoveerd worden, nieuwe vloeren, daken en muren afbikken en weer pleisteren, dat zal hopelijk de boel ondoordringbaarder maken. En ook zorgen dat ze niks meer te eten hebben dus hun heil ergens anders gaan zoeken.
Ik dank jullei voor de hulp en informatie.

Sergé Bogaerts

niks meer te eten? ga je alle muggen en andere insekten wegvangen? als ik een huis daar zou hebben zou ik gekko's als een zegen beschouwen voor je huis!  :)

Gerrit Krips

In zuidelijke streken is de aanwezigheid van gekko's in het huis een teken van geluk. Het mooiste is als er, voordat de bewoners het huis betrekken, al gekko's leven.