Help ! Axolotl doet vreemd ;(

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yar

Hallo iedereen !

Ik ben zeer ongerust voor mijn axolotl. Zij is zeer geliefd en wil haar nog niet afgeven.
Mijn axo is 2 jaar en 3 maanden oud. Na het eerste semester dat ik ze had is ze van zwart verandert naar albino. Hierna had ik geen problemen met haar tot deze week. Vorige week stond ze redelijk dik wat ik raar vond want ze had 2 dagen niet gegeten. De laatste keer dat ze wou eten was woensdag. Nu na een week wilt ze nog Steeds niet eten ! Ze ziet ook niet meer mooi wit zoals normaal maar de aders vallen nu zeer hard op. Ze heeft een rood stukje/knobbeltje aan de achterkant van haar staart. Ook heeft mijn schoonvader woensdag de verwarming te hoog gezet waardoor de kamertemperatuur en haar aquarium tot 33 graden zijn gestegen. Ik hev rustig aan de temperatuur laten dalen (omdat ze gestrest geraken van te grote verschillen in een keer) en nu is deze terug op 22 graden. Ze at het eerste jaar regenwormen en nu al een jaar scampi's. Normaal hapt ze meteen toe en jaagt ze er zelf op. Nu als ik het voor haar mond hou draait ze zich weg. Ook hapt ze meer naar lucht dan normaal. (Heb al meer zuurstof in aquarium gedaan maar blijft dit doen). ze staat nu echt mager en maak me veel zorgen. Help ?

StevenZ

Scampi's lijken me nou niet het meest geschikte voedsel, en één jaar door scampi's is wat eentonig. Het zou me niks verbazen als je axolotl door dit eentonige dieet enkele essentiële voedingsstoffen mist in haar dieet. Over het algemeen worden (regen)wormen als hoofdvoer geadviseerd. Misschien dat de scampi's te veel zout bevatten, axolotls zijn geen hoge zoutconcentraties in hun voedsel gewend denk ik zo.Daarnaast is de korte blootstelling aan water van 33°C zeker niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Wat wel eens word gedaan met zieke dieren is dat ze in een bakje met koud water worden gedaan voor enige periode, heb hier zelf geen ervaring mee. Misschien dat iemand anders je daar iets over kan vertellen.

Misschien dat je hier nog iets aan hebt: http://www.caudata.org/cc/articles/articles.shtml
http://www.caudata.org/cc/articles/articles.shtml

bouffonne

klopt idd een zieke axolotl zet ik altijd in een chinees bakje met water net zoveel zodat de axolotl onder water is en dan een aantal dagen in de ijskast. daarna kan je langzaam de axolotl weer acclimatiseren tot huiskamer temperatuur. 22 graden is nog te hoog voor een axolotl. het liefste rond de 18 graden 20graden is echt het uiterste. Je kunt het aquarium ook koelen door bv geen lampen aan en diepvries waterflessen erin te doen.
wat ik zo hoor is het eentonige voer (scampi's) zo wie zo al niet goed het is geen natuurlijk voer voor hun. los het beter af met wormen,krekeltjes of kleine visjes en axopellets
Ik denk zo te zien aan zijn reactie dat hij dan toch een behoorlijke klap heeft gekregen door die temperatuurstijging.



Roy van Grunsven

IJskast is een koelkast voor de duidelijkheid. bevriezen is natuurlijk dodelijk.

Maar duidelijk veel te warm en te eenzijdig eten. Dus koel zetten en fatsoenlijk eten zoals regenwormen geven.