Nieuw terrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

do

Een maandje geleden heb ik wat nieuwe padjes ( Bufo quercicus ) gekocht. Voor deze beestjes moest een terrarium gemaakt en ingericht worden. Voor de inrichting van de bak had ik wat javamos nodig. Ik heb op een ander forum gelezen dat wanneer je javamos erg fijn maakt, vervolgens uitsmeert, goed in het licht houdt en regelmatig begesproeit er snel een mooie mos vegeatie ontstaat. Van Rob krijg ik dit mosje in ruil voor wat plaatjes op het forum. Een goede deal!

Hierbij de beloofde plaatjes

Foto 1 is een overzichtsfoto van de plank waarop mijn Bombinabak en mijn (nieuwe) eikenpadjesbak staat.
Foto 2 is een plaatje van de eikenpadjesbak waar de inrichting bijna gereed is

Coen Deurloo

Ontzettend mooie bakken Do, mooi gebalanceerd en goed gevoel voor compositie! In 1 woord geweldig, bedankt voor de foto's!

alibombali

Prachtige bakken Do, waar heb je het landgedeelte van gemaakt?

do

#3
Het landgedeelte is gemaakt van piepschuim( in de laatste  bak heb ik een wat hardere variant gebruikt ) met daarover heen tegellijm. De laatste laag  is gemengd met turf. Het geheel is veel lichter als hetzelfde volume in steen of turf.
Het is wel een beetje uit proberen maar het werkt goed en makkelijk.
Je schijnt ipv tegellijn ook flevopol te kunnen gebruiken. Hiermee heb ik geen ervaring.

Hein

Do, de inrichting ziet er echt als een plaatje uit (ben jaloers op de inrichting van de bakken met de mooie planten)
Veel sukses met de padjes en de e.v. kweek.
Gr. Hein.

rob

Do, totdat je me vertelde over je padjes had ik er nog nooit van gehoord om heel eerlijk te zijn. Wordt er wel eens mee gekweekt? zijn er meer mensen die deze dieren houden?

Schitterende bakken trouwens, een voorbeeld voor elen denk ik!

R

do

Hoi Rob,
Ik zou niemand in Nederland weten die deze padjes heeft. Het zijn erge leuke zeer kleine padjes. Ik hoop dat ik er een keer mee kan kweken. Ik heb ze eerst goed op voer gezet en probeer nu door dagelijks te sproeien een regenperiode na te bootsen. Het is een eerste poging. ...

Ik hoor ze wel roepen dus ik ga er maar vanuit dat ik mannen en vrouwen heb, maar zeker weten doe ik het niet.

Roy van Grunsven

Bij veel paddensoorten zit er aan de binnenkant van de voorpoot een soort verdikking, deze wordt gebruikt om het vrouwtje in amplexus vast te houden. Ik weet niet of deze dat ook heeft maar dat moet eenvoudig te zien zijn.

rob

Hoeveel padjes heb je Do? Degene waar je de dieren van hebt, kweekte hij ze zelf, of was het een handelaar?


do

Roy: Ik ken het door jouw genoemde verschil tussen mannetjes en vrouwtjes padden. Het enige probleem is het formaat van deze padjes. Door hun formaat ( zeer klein) vind ik het gewoon eng om ze  eens goed te onderzoeken. Ben veel te bang dat ik ze verwond. Ik wacht dus nog maar even af wat er gebeurt.

Rob: Ik heb ze gekocht bij een Duitser (Steffen Heller). Van deze man heb ik ook mijn tijgers gekocht. Ben erg tevreden over dit adres. Goede service en adviezen. Hij krijgt ze rechtstreeks uit Amerika. Ik ga er vanuit dat het wildvang is. Hij heeft er zelf ook een aantal gehouden.
Ik heb overigens op het internet nog niemand gevonden die met deze soort heeft gekweekt.

driessens rudi

Do, ik heb hier een artikel gevonden over Flevopol dat gabruikt wordt in aquariums en terrariums. Het zou heel makkelijk zijn om mee te werken, je kan er kleurstoffen aan toevoegen, je kan het over een construcie smeren enz.. echt heel makkelijk om te verwerken. Het duurt echter héél lang voor het volledig droog is. Men spreekt van een week droogtijd. Het is heel poreus, waardoor het heel makkelijk is om plantjes op vast te hechten. Men moet echter wel oppassen als men algschrapende meervallen in zijn aqua- of terrarium heeft. Die zouden het geheel wel kunnen kapotschrapen. Ik hoop dat je er wat aan hebt? Ik wil verder nog zeggen dat ik je bakken heel mooi vind, prachtig gedaan. Veel succes!! ;)

rob

Rudi, is het een link op internet, of heb je het op papier?

Als het een link op internet is, drop hem even hier als je wil!

driessens rudi

Rob, ik heb het hier in een tijdschrift van Terra ( vereniging van terrariumhouders) gevonden. Het is geschreven door Mr. Loek van der Klugt. Ik heb helaas zijn adres niet.

Coen Deurloo

Tegellijm kan al in 1 dag droog zijn, en is ook te mengen met kleurstoffen. Wordt er ook iets gezegd over het voordeel van flevopol tegenover tegellijm?

driessens rudi

In het eerder aangehaalde artikel worden beide systemen uitgelegd. Vergeleken wordt er niet, beiden zijn goed te gebruiken. Als enige "nadeel" wordt er gezegd dat het heel lang duurt voordat er op tegellijm enige mosgroei ontstaat.