P. waltl aangetroffen in Andijk

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Beste mensen,

Iemand heeft mij foto's gestuurd vanuit Andijk. Deze waren van een salamander die iemand nabij haar huis had gevonden. Duidelijk was dat het een P.waltl betrof. Nu weet ik niet of het dier is ontsnapt of op een andere manier is uitgezet, maar het kan mogelijk zijn dat dit niet het enige dier betreft dat in Andijk rond struint. Graag jullie ideeën hierover. Ik werk weliswaar als vrijwilliger bij Natuurmonumenten, maar ik weet momenteel niet waar ik dit zou kunnen mailen. Ravon misschien?

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Gerrit Krips

Inderdaad Ravon. Wel een bizarre vondst!

StevenZ

Jammer weer, is eigenlijk ook niet heel verbazingwekkend aangezien waltl's de laatste paar jaar steeds vaker in dierenwinkels te krijgen zijn.

lau44


ANDRÉ-ARTHUR

Ik denk dat er wel een kans bestaat van een populatie P.waltls hier in Nederland.
Veel mensen dumpen salamanders altijd in een sloot/vijver ik denk dat het bepalend is hoeveel dieren er zijn "gedumpt" en hoe groot de vijver/sloot is!
Want als bijvoorbeeld iemand een vijver (zonder vissen) en er worden 5 P.waltls(bijvoorbeeld 4.1) dan kan het hard gaan en vooral als er mogelijkheden zijn om andere wateren te bereiken.
Er moet ook aan gedacht worden aan of ze in het voorjaar/najaar gedumpt zijn?
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Niels D

Ik heb het gemeld aan Ravon. Deze hebben al vaker P. waltl aangetroffen, maar steeds één dier. In theory is het idd een invasieve soort, maar ik had begrepen dat sommigen denken dat de combinatie van de Nederlandse winterkoude in combinatie met het vroeger uitkomen van de inheemse salamandereieren de kansen verkleind.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Roy van Grunsven

Het lijkt me ook niet heel waarschijnlijk dat deze soort een plaag wordt maar je weet het nooit. Geeft wel weer aan hoe slordig sommige mensen hiermee om gaan.

De Italiaanse kamsalamanders beginnen ondertussen wel een serieuze bedreiging voor de inheemse kamsalamander te worden. Je kunt jezelf moeilijk een salamanderliefhebber noemen als je daarvoor verantwoordelijk bent.