Hoe lang duurt het voor een larve van een inheemse salamander volwassen is ?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Baad

Hallo,

In mijn bescheiden tuinvijver heb ik sinds twee jaar kleine watersalamanders en alpenwatersalamanders en vrij veel larven. Ik voer ze ruim bij met tubifex, wormen, watervlooien en muggenlarven. Het viel me op dat de jonge en nog heel kleine salamanders (3 à 4 cm) soms al snel het water verlaten. Ik vind ze overal in de tuin. Gisteren was er een kleintje in een emmer  met een laagje water gevallen vanaf het verhoogde terras op 10 mtr van de vijver.De volwassen salamanders zijn ook al vertrokken uit de vijver, hoewel er verleden week opeens weer twee volwassen alpenwatersalamanders in het water zaten die nu weer zijn vertrokken. Ik had verwacht dat de larven in twee jaar wel volwassen zouden zijn. De larven die nog in het water zitten zijn hooguit 4 cm en vele van dit jaar nog erg klein, misschien 2 cm. We kunnen het waterleven in de vijver goed bekijken, omdat die verhoogd is aangelegd en er in het midden goed zicht is op de bodem waar ik voornamelijk voer. Er zitten soms ook padden  en kikkers in de vijver en - heel grappig - een kleine modderkruiper. De stekelbaarsjes die we ook hadden heb ik weggevangen toen de sallies kwamen; anders houd je weinig eitjes en larven over lijkt me.
Iemand enig idee hoe snel larven volwassen, dus ongeveer zo'n 10 cm zijn ?
Ik neem aan dat padden niet vies zijn van larven en kleine salamanders, hoewel ze in het water waarschijnlijk te rap zijn. Iemand hier ook een idee over ?

lau44

Hoe kom je er bij dat het dezelfde zijn ?
Als ze vanzelf naar je vijver toegegaan zijn, hoef je ze niet bij te voeren hoor.
Eer ze 10 cm zijn moet je inderdaad wel wachten, dat merk je pas goed in gevangenschap :D

Baad

Lau 44, bedankt voor je reactie. Natuurlijk weet ik niet of ik dezelfde larven en jonkies zie, maar zoals gezegd zie ik ook geen halfwas exemplaren. Niet in de vijver en ook niet daar buiten. Vandaar mijn vraag hoe snel onder goede omstandigheden de larven volwassen zijn, dus zeg zo'n 10 cm.
Ik voer bij om goede omstandigheden te scheppen. Ook zijn er voldoende waterplanten, zonlicht en zuurstof door een overdag werkende pomp.
Weet iemand trouwens of volwassen salamanders larven van hun eigen soort eten of misschien de larven van een andere soort ?

lau44

De larven zijn volwassen na 2-3 jaar. Een pomp in je vijver zal ook niet nodig zijn, maar aangezien ze er zitten zullen ze er wel geen last van hebben  ;) Het bijvoeren mag wel, en als je het leuk vind zeker doen. Het is goed dat er voldoende waterplanten in je vijver zitten, bv. waterpest is zeer geschikt om hun eitjes in af te zetten en groeit snel. Ik denk dat de larven zich wel redden hoor.

Niels D

T.cristatus en I. alpestris zijn kannibalistisch wat hun larven betreft.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl