2 vuurbuiksalamanders ter adoptie of advies?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sabine

Hallo, ik ben nieuw hier en groen tot achter mijn oren als het salamanders betreft.
Anderhalf jaar geleden begonnen met tropisch aquarium en na veel vallen en opstaan lukt dit nu vrij goed.
Half jaar geleden waren er in de vishandel vuurbuiksalamanders te koop. Advies van die winkel: "ze zijn helemaal aquatiel en kunnen mee in de tropische bak (24-27°)."  ::)
De eerste salamander heeft het er maanden heel goed gedaan. Nu heb ik in juni een tweede kleiner exemplaar aangeschaft en die doet het helemaal niet goed. Hij lijkt zelfs een hekel te hebben aan water, paniek wanneer hij erin belandt. Hij eet ook amper en is graatmager. Wil ook enkel met pincet eten. Geen uitwendige tekenen van ziekte merkbaar.
Heb vorige week een apart aquarium opgestart met koud water, groot landgedeelte, veel schuilplaatsen.
De grote salamander is in zijn nopjes, heel actief en nieuwsgierig. De andere heb ik ondertussen in een mini aquarium zonder water gezet omdat hij zelfs het condensvocht op de stenen lijkt te schuwen.
Ik weet echt  niet wat ik moet doen om deze terug goed te krijgen en weet dat dit  voor een deel door mijn onwetendheid komt. Wil er iemand deze mooie kerels een beter leven bieden dan ik het doe? Of kunnen jullie me zeggen wat ik moet doen?
Foto's volgen zo meteen.

Sabine

De foto's.
Grote salamander in 25L aquarium. Hij is 90% aquatiel.
De kleine salamander in het waterloze transport-aquarium. Graatmager en 0% aquatiel.
Qua voeding: de grote salamander eet alles. Echt alles. Zelfs soms visvoer en baby guppies. Ze krijgen van mij levend tubifex of diepvries rode muggenlarven. De kleine salamander wil enkel dat laatste. Soms eet hij 6 larven ineens, soms weken niets. Is ook nog niet verveld sinds ik hem heb (dat ik weet).

lau44

Ik denk dat je het zelf ook kan met het juiste advies. Deze moet je allereerst niet tropisch houden maar gewoon 'koud'. Voer ze eens regenwormen dan kunnen ze aansterken. Zet ze niet bij vissen. Het voer dat je geeft is goed, wel wat eenzijdig.

lau44


Ron Duijn

Hallo Sabine,

Laat in ieder geval die magere niet droog zitten, dan gaat ie het zeker niet redden.
Probeer een laagje water, oplopend grind naar een droog gedeelte met wat mos wat je een paar keer per week een beetje sproeit.
Dus hou het vochtig.
Probeer wat geknipte stukjes regenworm op een nat keukenpapiertje aan te bieden en kijk of ie dat eet.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana