Bizar gedrag axolotl.. help?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sarah_

Hallo allemaal,

Sinds enkele uren gedraagt mijn ene axolotl zich heel vreemd, herkent iemand dit?

Hij zwemt heel wild in het rond, het lijkt alsof hij uit het aquarium probeert te springen. Ook komen er af en toe belletjes uit z'n mond (luchtbelletjes). Het is niet alleen zwemmen, maar ook kronkelen.

Verdere info:
-2 axolotl's, allebei drie jaar oud (en ong 24 cm groot), de ene gedraagt zich zo bizar, de andere vertoont geen enkel probleem!
-zitten samen in een meter aquarium, geen andere dieren erbij

Ik heb hem er uitgehaald en in een curverdoos gedaan met vers, koel water en zuurstofsteentje erbij. In de curverdoos kreeg hij nog een "aanval", voor nu lijkt hij rustig. De andere axo heb ik voor de zekerheid ook uit het aquarium gehaald.

Herkent iemand dit? Hij ziet er voor de rest gewoon normaal uit, normale huid, geen wondjes,....

Niels D

Zie je iets op de huid van het dier. Dat kronkelen kan namelijk duiden op irritatie. Luchtbellen uit de mond zie ik hier regelmatig bij onze dieren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Sarah_

Bedankt voor je reactie Niels.. heb hem eens goed bestudeerd en zie niks abnormaals op de huid.. Ook niks raars verder, gewoon lekker rond buikje, kieuwen ook normaal..

Sarah_

Tot nu toe gedragen ze zich allebei weer rustig en normaal. Heel vreemd. Begin toch te denken dat er misschien iets mis is met het water.

Dominick

Niet dat ik een antwoord heb, maar stak hij zijn kop boven water? En heeft je axolotl toevallig duidelijk zichtbaar bloedvaatjes?

(Mijn axolotl deed dit, en zelfs in de koelkast kwam hij niet tot rust. Nu is hij gisteren overleden zonder dat ik echt een oorzaak van zijn gedrag heb gevonden...)

Sarah_

Inderdaad, hij stak zijn kop boven water! Bloedvaatjes, bedoel je in de kieuwen, of? Zijn kieuwen waren rood, verder zag zijn lijf er normaal uit. Spijtig dat jouw axo overleden is  :-\

Mijn axo lijkt het weer goed te doen, heeft ook al goed gegeten en is tot rust gekomen. Ik durf hem niet zomaar terug te zetten in het aquarium. Mag ik al het water vervangen (voor de zekerheid) of is dat wat teveel van het goeie?

Dominick

Met bloedvaatjes bedoel ik iets zoals sommige mensen spataders hebben. Dus echt over het lichaam.

Sarah_

Ok, nee, dat had hij niet, lijkt dus toch iets anders te zijn.