Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Wat kan in deze bak?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Katleen

Dag salamandervrienden,

Ik bezoek al geruime tijd dit forum en bijhorende website en heb nu maar eens besloten me te registreren.

Ik ben aan de slag gegaan met een oud aquarium en piepschuim om zo een salamanderwoonst te creëren.  Ik heb al veel gezocht welke soort het beste geschikt zou zijn voor mijn situatie maar ik kom er niet uit. Ik blijf de caresheets op deze site maar doorlezen en ben al om raad gaan vragen aan winkeliers. Daarom zou ik graag beroep doen op jullie ervaring en kennis. Dan kan ik misschien eindelijk eens een beslissing maken. (Zo nodig kan ik nog wat aanpassen voor ik alles in elkaar lijm.) Hieronder enkele gegevens.

* Aquarium van 80 (l) x 35 (b) x 45 (h) cm. Waterhoogte 22 cm. Zie foto's. De bovenkant wordt afgedekt met een gaas.
* Woonkamer op kamertemperatuur, maar in de zomer kunnen de temperaturen wel eens oplopen. Nu is het buiten 30 °C en binnen 26 °C. Gelukkig duurt dit in België niet zo lang... In de winter is het meestal 22 °C overdag en koelt het 's nachts af tot 19 °C.
* Winterrust? Ja, indien nodig wil ik de diertjes een paar maanden in een curverbox op een koele plek houden (garage, berging) of zelfs in de koelkast.

Alle ideetjes, tips en informatie zijn welkom.

De foto's:
Uit het kruikje (met de gele plakband) gaat water stromen (en die plakband gaat er nog af).

Vooraanzicht. De onderste helft wordt gevuld met water.




Bovenaanzicht




Ruimte voor zandbak, bloempotje, of...





PS: Volgende soorten spraken me het meest aan: Cynops soorten, Tylototriton verrucosus, Triturus marmoratus.
PPS: Axolotls zeggen me weinig.

Groetjes,
Katleen.

StevenZ

De bak ziet er al goed uit!

Bij die temperatuur lijkt o.a. de Cynops ensicauda me geschikt, die kunnen goed hogere temperaturen hebben. Triturus marmoratus zal bij die temperatuur (20+ °C) het water verlaten en het land op gaan naar mijn ervaring, en zou dus een mindere keus voor een bak in de woonkamer zijn want deze zie je als ze op het land zitten vrijwel niet overdag.

Voor als je het nog niet gelezen had; zorg ervoor dat je bak goed ontsnappingsproof is. Salamanders zijn geweldig goed in het ontsnappen uit aquaria en terraria. (handig linkje over het ontsnappingsvrij maken: http://www.caudata.org/cc/articles/escape.shtml )



Katleen

Citaat van: StevenZ op juli 23, 2014, 07:01:58 PM
De bak ziet er al goed uit!

Bij die temperatuur lijkt o.a. de Cynops ensicauda me geschikt, die kunnen goed hogere temperaturen hebben. Triturus marmoratus zal bij die temperatuur (20+ °C) het water verlaten en het land op gaan naar mijn ervaring, en zou dus een mindere keus voor een bak in de woonkamer zijn want deze zie je als ze op het land zitten vrijwel niet overdag.

Voor als je het nog niet gelezen had; zorg ervoor dat je bak goed ontsnappingsproof is. Salamanders zijn geweldig goed in het ontsnappen uit aquaria en terraria. (handig linkje over het ontsnappingsvrij maken: http://www.caudata.org/cc/articles/escape.shtml )



Bedankt voor je reactie,

De Cynops ensicauda lijkt me inderdaad qua temperaturen zeer geschikt. Ik twijfelde nog omdat ik een kruikje heb waar water uit stroomt en ik dacht dat ze dit niet zo fijn vinden? ???

Bedankt voor de link, ik had het al eens gezien maar altijd leuk om er aan herinnerd te worden  ;) heb het even uitgeprint, handig bij het maken van het deksel.

Is er hier ook iemand die iets weet te zeggen over de Tylototriton verrucosus?

Groetjes,
Katleen.

Peter Vliem

Tylototriton verrucosus zijn hele leuke dieren, maar een stuk minder kleurrijk dan Cynops ensicauda popei.
Net wat jezelf mooier vind natuurlijk.
T. verrucosus kan wel wat warmere temperaturen hebben, maar ik vind dat ze het hier beter doen onder de 20 graden, en ik weet niet hoe ze er op reageren als ze het hele jaar rond op die temperaturen zitten.
Misschien dat iemand anders daar uitsluitsel over kan geven?
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

kelly

Ziet er een goede basis uit.
succes ermee
triturus carnifex         3.3.0
triturus marmoratus   2.0.9 (Soria)