Bombina Advies Gevraagd

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem Meilink

Hoi daar,

Ik heb al echt heel lang Pleurodeles en Bombina welke ik sinds 14 jaar ofzo bij elkaar heb gehouden in een grote bak. Dit heeft nooit problemen opgeleverd (nooit gewonden kikkers of salamanders). Enkele tijd terug heb ik echter mijn Neurergus weggedaan omdat ik vanaf volgend jaar naar Manchester ga. Mijn familie vindt het geen probleem om zorg te dragen voor deze soorten, vooral omdat ik ze ook al zo lang heb en ze toch wel heel makkelijk zijn. Nu heb ik sinds een week mijn Bombinaatjes in de "oude" Neurergus bak gedaan, en patsboem eitjes.

Me ribbensalamanders leggen regelmatig eitjes, mijn Bombina's hebben nooit eitjes gelegd tot op nu dus. Waarschijnlijk waren de omstandigheden daar dus toch gewoon niet ideaal voor. Nu weet ik niet hoe lang ze door zullen blijven gaan met eitjes leggen (ze zijn nog zeer actief bezig). Nu wil ik van jullie advies hebben over volgende zaken, en ik hoop dat mensen op dit forum mij kunnen helpen :)

-De bak bevat stenen, grind en planten. Eitjes overal (het zijn er nog niet zo veel, maar toch al tientallen). Kan ik de eitjes samen laten met de ouders? Salamanders eten hun eigen eitjes op, maar die houden zich doorgaans ook aquatiel. Ik zie bombina's nooit onder water jagen eigenlijk. Daarom denk ik dat de eitjes relatief veilig zijn samen met de ouders. Wat denken jullie? Als ik de planten eruit haal en de diertjes gaan nog door met de reproductie, en daar lijkt het ook op, hebben ze ook alleen nog stenen om de eitjes op te leggen en die haal ik er niet zo makkelijk uit;) Zelf denk ik dat ik de uitgekomen larven gewoon moet vangen en die apart zetten, wat zouden jullie doen?

-Wat voer je de kikkervisjes? Dit niet zo zeer in het verband om ze groot te laten worden, want dat is niet moeilijk, maar hoe krijg je gegarandeerd rode buikjes? Kan je de larfjes geraspte worteltjes voeren? ;)

Dank voor de antwoorden alvast ;)

bouffonne

Ik heb zelf ook bombina's maar nog geen nakweek gehad.
Een kennis van mij heeft een aquarium van 1 meter dat hij heeft ingericht als een aquaterrarium.
Een land en water gedeelte.
zijn Bombina's paren het hele jaar door, soms zijn het maar een stuk of 5 en dan soms zelfs 60 stuks
De eitjes komen na 3-4 dagen uit en de kikkervisjes verstoppen zich tussen het groen in het watergedeelte.
Het watergedeelte moet goed zuurstof rijk zijn, de larven eten algen en algenrijk visvoer, maar dan niet te veel.
Hij haalt pas de kleintjes eruit wanneer ze op het land komen.
Kweek ze verder op met fruitvliegjes en eventueel met intensief rood kleurstof voor rode buikjes
Misschien heb je hier wat aan. ;D

Willem Meilink

Dank Boufonne! Je noemt intensief rode kleurstof, maar wat voor kleurstof is dit dan?

Ik heb enkele eitjes uit de bak overgeheveld naar een aparte bak. In beide bakken zijn de eitjes echter ook al aangekomen en plakken kleine larfjes tegen de wand aan.

Ik weet dat ze nu op hun dooierzak teren, en rond de tijd dat ze actief beginnen te zwemmen ze ook zullen gaan eten. Ik vraag me alleen af wat ik het beste kan voeren aan de diertjes. Ik heb gelezen dat ik ze sla kan geven, klopt dit en zo ja in welke vorm? Gekookt, ingevroren en ontdooit of gewoon "rauw"? Tropisch visvoer met vitamine A voor de rode buikjes werd ook ergens genoemd, werkt dit? Of moet ik me pas druk gaan maken om de vitamine a voor de rode buikjes ten tijden van de metamorfose?


Niels D

Ik heb er behoorlijke aantallen van opgekweekt en ik heb de eitjes/dikkopjes apart opgekweekt in water met een bruissteen en flink wat waterpest. Ik heb gevoerd met algentabletten en een klein beetje visvlokken. Zodra de staart nagenoeg verdwenen was stopte ik de dieren in een goed afsluitbare bak met cocos biologische tuinaarde. Ik voerde met met wortel gevoede kleine krekeltjes en springstaartjes uit eigen kweek. Intensief rood is een caroteenpoeder dat men gebruikt om vogels te kleuren. Dit poeder doe je in zeer kleine hoeveelheden op het voer. Dit kan je bestellen bij de meeste dierenzaken. Alles overigens op kamertemperatuur. Ik verwarm nooit iets bij.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Willem Meilink

Ah dank je Niels. Dus als ik het goed begrijp hoef ik me pas "zorgen" te maken om de rode buikjes na de metamorfose?

Niels D

Inderdaad. Als je de krekeltjes in een bakje doet met wat calcium poeder kun je hieraan wat intensief rood aan toevoegen en schudden maar.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

wilfried

Om rode buiken te krijgen hou je ze best buiten en geef je ze weideplankton te eten dat je met een netje vangt over het gras en tussen de hagen in de tuin of in weilanden. Als je ze buiten houd zorg er dan voor dat ze niet kunnen ontsnappen want daar zijn het kampioenen in en zorg er ook voor dat alles niet overhit geraakt in de zo'n , ze moeten een koeler plekje kunnen opzoeken als het te warm wordt.

Sergé Bogaerts

intensief rood kan nierbeschadigingen veroorzaken. Dus mee oppassen. Beter is dieren te voeren die natuurlijke kleurstoffen hebben. Weideplankton is prima; werkt ook bij hagedissen om ze op kleur te krijgen. Andere optie is in ondiep water de jonge padjes met watervlooien en beekvlokreeftjes voeren. Bij bombina maxima werkt dat prima om oranjerode buiken te krijgen. Wat ik in Duitsland hoorde voor Bombina maxima was om je krekels eerst een paar dagen te voeren met rode pepers.....kortom opties te over zonder naar intensief rood te grijpen.

Niels D

Het oude intensief rood stond bekend om nierbeschadiging. Met het huidige materiaal is zoiets dergelijks nog niet gedocumenteerd, ook niet bij vogels. Wel altijd met mate gebruiken en dat is ook goed mogelijk. Je hebt er belachelijk weinig van nodig voor resultaat. Weideplankton heeft uiteraard ook zijn risico's. Beide methodes zou ik echter gebruiken, dus ik heb geen voorkeur.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl