Opnieuw ellende met salamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

013

Na het drama met mijn mooie Neurergus (zie onder). Heb ik opnieuw ellende met salamanders. Ik snap niet waarom dit mij iedere keer overkomt. Ik kocht rond april een mooie groep volwassen wildvang taricha granulosa en de laatste tijd begint de een na de ander gek te doen. Ze hebben samengeknepen ogen en bij sommigen is het onderlijf verdikt. Een aantal dieren hangt lusteloos aan de oppervlakte, maar wanneer ik ze pak (om te controleren of ze nog leven) komt er weer leven in.

Ik snap er helemaal niets van. Na het drama met de Neurergus heb ik de bak enorm grondig schoon gemaakt. De laatste tijd heb ik afgezien van wat slakjes uit een vijver geen 'vreemde' dingen in de bak geïntroduceerd. Waterwaarden zijn allemaal oke. Wel is de temperatuur wat aan de hoge kant; 20-25 maar dit moet voor gezonde dieren toch te verdragen zijn?

Ik weet dat wildvang van alles bij zich kan dragen, maar deze groep zat geruime tijd bij een ervaren houder. Wie kan me vertellen wat ik kan/moet doen, want ik word hier moedeloos van.

Niels D

Heb je een foto van de verdikkingen misschien. Puur wat gedrag betreft herken ik dit van een P. waltl. Dit was ook in de zomer. Deze had ik koel weggezet voor drie of vier dagen en toen zag ik pas dat hij een lichte vorm van bloat had gehad, daar het dier zijn ietwat opgezette buik was kwijtgeraakt. Hierna geen problemen meer gehad. Ik zeg niet dat het waarschijnlijk hetzelfde zal zijn, maar ook bij een lichte gasophoping gaan de dieren al "drijfgedrag" vertonen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

013

Ik zal een foto plaatsen. Ik moet er nog bij zeggen dat het allemaal begon met één dier. Dat zag er al vanaf het begin minder goed uit. De voorpoten stonden vreemd en de buik had al zo'n verdikking. Misschien had ik deze direct al apart moeten zetten, maar dat is natuurlijk altijd achteraf...

Het dier zit nu in de koelkast, maar heeft nog steeds de verdikking, is lethargisch en weinig geïnteresseerd in eten. Ik hoop dat het hetzelfde probleem als met de jouw waltl is, maar gezien dit dier ben ik bang van niet. Ik ga in ieder de andere dieren ook wat koeler wegzetten en dan maar kijken wat er gebeurt...