Salamanders voor tuinvijvers in tuincentra

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

In het verleden werden er in tuincentra nog wel eens salamanders te koop aangeboden voor in de vijver. De grote tuincentra zeggen dat dit niet meer gebeurd. Maar is dat zo?

Ik verzoek jullie er een oog op te houden en mij via pm naam en adres van het tuincentra (met datum van waarneming) door te geven als je er nog ergens tegen komt. Waarnemingen uit het verleden heb ik niks aan, het gaat over nu en de komende maanden. Fotootje en soortnaam van de dieren ook graag!

Alvast heel erg dank voor jullie medewerking en ik hoop dat ik geen enkel mailtje krijg want dan heeft men geleerd van waarschuwingen in het verleden :-) Als er wel veel meldingen komen zal
dit wel tot een artikeltje leiden.

Sergé Bogaerts

p.s. het gaat om het risicio van faunavervalsing in beeld te krijgen! Dus niet de gekke advertenties op marktplaats...

Peter Vliem

Ik werk in een tuincentrum, op de aquariumafdeling. Bij onze leveranciers kan je wel salamanders krijgen, maar deze staan onder het kopje "tropische vis", ook niet bepaald geweldig, maar zo laten ze wel zien dat een vijver er niet geschikt voor is. Daarbij verkopen wij geen salamanders meer sinds dat ik er werk ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Sergé Bogaerts

inmiddels heb ik van een aantal groothandelaren gehoord dat ze nog steeds aan tuincentra leveren, maar zij geven natuurlijk geen adressen.
Toch ben ik razend benieuwd welke tuincentra dat dan nog zijn! Hier in de buurt zie ik geen enkel tuincentrum die ze aanbied. Als iemand iets ziet, laat het me weten, zoals hierboven gezegd, naam van de aangeboden soort(en), aantal en adres van het tuincentrum.

kelly

Hallo

Zal ik voor zover mijn ervaring dat toelaat zeker doen.
maar mits ik van Belgie ben, hoor ik dit dan ook niet bij een of andere belgische vereniging te melden???

Groetjes
triturus carnifex         3.3.0
triturus marmoratus   2.0.9 (Soria)

Sergé Bogaerts

Nee, ook in Belgische berichten ben ik geïntereseerd, dan zorg ik wel dat het bij de juiste personen komt.

Maxim M.

Zal er ook eens op letten, ik kom wel bij verschillende belgische vijverzaken.

Sergé Bogaerts