Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



salamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkie

vanmorgen groef ik zo een heel kleine salamandertje op bij het steken naar wormen,dacht dat die dood was maar werd oplaatst wakker zag ik de oogjes gingen open,heb een klein kuiltje gegraven en hem erin gelegt met wat losse modder er overheen,zou het nog goed komen?

Roy van Grunsven

Als je hem niet geraakt hebt en hij niet gewond is geraakt moet dat goed komen. Ze kruipen overdag weg om nie uit te drogen. Als je ze verstoord houen ze zich soms dood.

lau44

Dat is apart. Goed gehandeld.

henkie

#3
aha oke,ik dacht misschien iets van een winterslaap.al hebben we geen winter meer.ik heb heb hem niet geraakt hij was nog intact het was wel een hele jonge volgens mij hij was vleeskleurig met een geel streepje boven het oog.welke soort zou het zijn en hoeveel soorten zijn er in nederland?

StevenZ

We hebben 5 inheemse salamandersoorten in Nederland, de kamsalamander Triturus cristatus, de kleine watersalamander Lissotriton vulgaris, de vinpootsalamander Lissotriton helveticus, de alpenwatersalamander Ichthyosaura alpestris en de vuursalamander Salamandra salamandra. Ik gok zo dat het een Lissotriton vulgaris is, die komt het meest voor.

henkie