Kamsalamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrice

Ik hoop dat het goed staat, volgens mij valt deze onder de Triturus?

Hallo allemaal,
Ik ben Patrice en ( duidelijk ) nieuw hier op het forum.
Ik ben echt een complete leek op salamander gebied, vandaar dat ik mij heb geregistreerd want ik ben er vanmiddag achter gekomen dat wij hele bijzondere tuindieren hebben  ;)

Vorige zomer hebben we dit huis gekocht, met vijver.
We hadden echter helemaal nog niets aan de vijver gedaan tot vanmiddag. Spontaan vond ik het ineens tijd worden om deze ehhhh, zo ongeveer meer uit wortel bestaande vijver, onder handen te nemen.
In mijn schoonmaak actie kwam ik ineens een ( even gegoogeld ) een Kamsalamander tegen.
Wat een prachtig diertje!!!
Ik heb het diertje uiteraard terug in de vijver gedaan en ben de emmer uit gaan zoeken ( met alg en wortels wat ik al uit de vijver had gehaald ).
Ik ben zeker nog 10 salamanders tegen gekomen in allerlei verschillende groottes. Hoe kon ik dat nou niet gezien hebben  ???
Alle diertjes zijn terug in de vijver gegaan en ik ben meteen gestopt met mijn schoonmaakactie  ;)
Maar wat nu...

Nou ik ben helemaal verliefd en vind het echt zo leuk dat we deze bijzondere dieren in de vijver hebben!
Maar ik heb geen idee hoe ik de vijver salamandervriendelijk kan maken/houden.
De planten die er volgens andere websites in moeten zitten zitten er, naar mijn idee, niet in.
Wanneer kan ik het beste de vijver schoonmaken ( jaargetijde? ) en kan ik misschien van planten wisselen.
De vijver bestaat zo ongeveer meer uit wortels dan water ( oke misschien iets overdreven maar het is echt veel wortel  ;) ) Kan ik dit bv halveren of is dat juist niet handig ?

Wie kan deze leek een beetje op weg helpen  :D

joost.v.wijk

Salamandervriendelijk is het al, want anders zaten ze er niet. Ik zou er zelf niks aan doen, tot na de zomer. Op dit moment is het voortplantingsseizoen, en daar redden ze zich wel mee, wortels of niet. Schoonmaken en plantendelen etc. verwijderen kan wel, maar dus wachten tot na de zomer, omdat er anders heel wat eieren verloren gaan.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Dat is inderdaad een bijzonder diertje voor in de vijver. Gefeliciteerd. Ik weet niet of je veel groen in de tuin zelf hebt, want in de winter zitten de dieren onder boomwortels, takken en in reeds bestaande holen om te overwinteren. Je zou eventueel de salamanders kunnen helpen overwinteren door wat begroeiing in de tuin te behouden. Je zou zelfs tussen de planten wat kleine stapeltjes hout maken om het ze makkelijk te maken. In de huidige situatie redden ze zich echter al heel erg goed, anders was je vijver nu niet helemaal gevuld.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Sergé Bogaerts


Patrice

Bedankt voor jullie reacties!

Het is een beetje een ouderwets type tuin. Ik vind dat prachtig en we laten zo ie zo de tuin zoals hij is, dus dat overwinteren komt wel goed! Maar ik zal er wat hout bij gaan leggen!
Ik las ook al dat er in de winter altijd een gat in het ijs moet zijn. Verder hoef je ze niet te helpen met voeding ?

Misschien moet de titel verandert of het topic verplaatst. Ik dacht echt dat het een Kamsalamander is maar volgens een kennis is dit het niet ( bij het zien van de foto's ).
Nou maakt het mij niet uit hoor, ik vind het diertje prachtig!
Maar misschien kunnen jullie mij wel vertellen om wat voor soort het gaat ? Want dit kon zij mij ook niet vertellen...





De handschoen had ik aan omdat het water nogal koud was  ;)

Peter Vliem

Ziet er uit als een kleine watersalamander, Lissototriton vulgaris  ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Patrice

ohh die ...  ???  ;D
Haha dank je, dan ga ik daar weer verder op googelen of waarschijnlijk kan ik hier ook wel info vinden  :D

joost.v.wijk

Is inderdaad een vulgaris.
Gat in het ijs is voor de salamanders niet nodig. Vanaf de zomer zijn ze toch niet meer in de vijver te vinden. Ze leven dan op land. Voeden is ook niet nodig. Ze redden zich wel.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StevenZ

Leuk joh! Hier heb ik ook de eerste drie Lissotriton vulgaris al gespot, wat me opviel was dat het best kleine dieren waren, duidelijk kleiner dan de man en vrouw-vulgaris die ik vorig jaar heb gezien, 2 jaar geleden gingen de vissen eruit en heb ik het eerste vulgaris koppel gezien, kan geen toeval zijn toch?

StijnH

Citaat van: StevenZ op maart 27, 2014, 09:43:14 PM
Leuk joh! Hier heb ik ook de eerste drie Lissotriton vulgaris al gespot, wat me opviel was dat het best kleine dieren waren, duidelijk kleiner dan de man en vrouw-vulgaris die ik vorig jaar heb gezien, 2 jaar geleden gingen de vissen eruit en heb ik het eerste vulgaris koppel gezien, kan geen toeval zijn toch?

Wil je Salamanders in je vijver, haal de vissen eruit of doe er geen vissen in  ;) Een natuurgetrouwe vijver vind ik persoonlijk mooier dan een ''moderne'' siervis vijver. En zoals Patrice al heeft gemerkt geef je heel wat andere (water)dieren een kansrijk plekje.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StevenZ

De vissen zijn er al 2 jaar uit Stijn    ;) en twee jaar geleden zag ik ook voor het eerst een vulgaris koppeltje, nu zie ik voor het eerst ook kleinere vulgarisjes van 6cm in de vijver.

StijnH

Citaat van: StevenZ op maart 29, 2014, 04:39:03 PM
De vissen zijn er al 2 jaar uit Stijn    ;) en twee jaar geleden zag ik ook voor het eerst een vulgaris koppeltje, nu zie ik voor het eerst ook kleinere vulgarisjes van 6cm in de vijver.

De opmerking wil je salamanders in de vijver, doe er geen vis in, was niet specifiek naar jou toe gericht. Maar in het algemeen bedoeld, maar het is een goed voorbeeld dat toen jij je vis uit de vijver haalde, 2 jaar geleden  ;) , er L. vulgaris naar de vijver toe trok.  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

In een natuurgebied hier in de buurt, waar ik regelmatig ben wezen kijken naar vulgaris, komen ook veelvuldig stekelbaarsjes voor, in dezelfde poel.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Klopt Joost, een poel waar ik in het verleden vaak kwam, kwam ik ook stekelbaarsjes en nog wat kleine vis soorten tegen. Toen ik op zoek was naar padden, salamanders en kikkers etc. Die zullen wel niet zo'n grote bedreiging vormen voor de (jonge) salamanders. Maar een wat drukker bevolkte vijver met siervis, kleiner oppervlak. Is volgens mij voor salamanders geen succes.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus