Kamsalamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrice

Ik hoop dat het goed staat, volgens mij valt deze onder de Triturus?

Hallo allemaal,
Ik ben Patrice en ( duidelijk ) nieuw hier op het forum.
Ik ben echt een complete leek op salamander gebied, vandaar dat ik mij heb geregistreerd want ik ben er vanmiddag achter gekomen dat wij hele bijzondere tuindieren hebben  ;)

Vorige zomer hebben we dit huis gekocht, met vijver.
We hadden echter helemaal nog niets aan de vijver gedaan tot vanmiddag. Spontaan vond ik het ineens tijd worden om deze ehhhh, zo ongeveer meer uit wortel bestaande vijver, onder handen te nemen.
In mijn schoonmaak actie kwam ik ineens een ( even gegoogeld ) een Kamsalamander tegen.
Wat een prachtig diertje!!!
Ik heb het diertje uiteraard terug in de vijver gedaan en ben de emmer uit gaan zoeken ( met alg en wortels wat ik al uit de vijver had gehaald ).
Ik ben zeker nog 10 salamanders tegen gekomen in allerlei verschillende groottes. Hoe kon ik dat nou niet gezien hebben  ???
Alle diertjes zijn terug in de vijver gegaan en ik ben meteen gestopt met mijn schoonmaakactie  ;)
Maar wat nu...

Nou ik ben helemaal verliefd en vind het echt zo leuk dat we deze bijzondere dieren in de vijver hebben!
Maar ik heb geen idee hoe ik de vijver salamandervriendelijk kan maken/houden.
De planten die er volgens andere websites in moeten zitten zitten er, naar mijn idee, niet in.
Wanneer kan ik het beste de vijver schoonmaken ( jaargetijde? ) en kan ik misschien van planten wisselen.
De vijver bestaat zo ongeveer meer uit wortels dan water ( oke misschien iets overdreven maar het is echt veel wortel  ;) ) Kan ik dit bv halveren of is dat juist niet handig ?

Wie kan deze leek een beetje op weg helpen  :D

joost.v.wijk