Wormen slecht geworden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maxim M.

Ik had een week of twee geleden een kilo wormen gekocht.
Zoals altijd stonden die in de garage, waar het altijd koel blijft.
Toen ik deze morgen ze wou halen om te voederen stonken ze enorm,
vele ervan waren ook dood en slijmerig.
Ik had er een paar goede uitgevist voor mijn verrucossus,
maar dan toch beslist aan de rest niet van deze wormen te geven, vermits de stank.

Iemand een idee waarom ze in een weekje tijd slecht werden?
Het is wel warm voor het moment van het jaar, maar zou me verbazen als het boven de 15 graden is geweest. (boven de 10 is zelfs onwaarschijnlijk.)

Zou dit natuurlijk graag vermeiden in de toekomst.

joost.v.wijk

Meestal is warmte toch de oorzaak, maar ook vochtigheid kan een rol spelen, of de combinatie.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StevenZ

Ik heb gekweekte wormen bij 20+ °C maandenlang goed gehouden, zorg je wel voor voldoende ventilatie?

Niels D

Ik gok ook dat ventilatie het probleem kan zijn. Ik gebruik open bakken waarvan de randen zijn "afgetaped" met 2,5 maal de breedte van de duct tape.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Zal dan waarschijnlijk aan de ventilatie liggen. Had hier eerder nooit problemen mee.
Vocht kan ook bijgedragen hebben, had extra veel water gegeven, omdat mijn vorige bak uitgedroogd was.


MartinS

Inderdaad ventilatie in combinatie met vocht. Als dat gaat broeien is het einde voor je wormen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Maxim M.

Jammer was net een nieuwe kilo :p
Maar lesje geleerd.

naeff002

Gebeurd iedereen wel eens. Ik hou ze tegenwoordig ook op de zelfde manier als Niels doet.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

Heel vervelend is dat. Heb het ook is gehad, zowel door warmte als door vorst een partij wormen verloren, geen pretje,....en dan die stank....  :-X
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Maxim M.

Ja die stank is echt verschikkelijk.
Hou ze nu ook zoals Niels beschreef.

Niels D

Met een beetje geluk zit er gelijk een enchytreeën cultuur in, anders is het een kwestie van een aantal dieren erbij gooien en het komt vanzelf. Zeker als je er wat nat oud brood bij gooit gaan die dingen razend snel.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

enchytreeën kweek heb ik vollop in een aparte bak, alhoewel ik overlaatst merkte dat daar ook wat wormen tussen zitten.

Niels D

Was dat nog van die portie uit mijn cultuur? Daar zitten zeker wormen tussen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Maxim M.

Ja de hele kweek is afkomstig van die portie die je mij gaf op de landdag.
Nogmaals bedankt daarvoor. Dit is een leuk tussendoortje voor mijn verucossus larven
en ze zijn dik en gezond. Groeien als kool ook.
Mijn éne mavortium die weigert te morphen lust ze ook zeer graag.

Is er een limiet aan hoeveel aardwormen je per bak kunt houden?
Heb nu een bak van 50 lang 40 breed met een kilo wormen (van baitshop.nl) in.
Samen met wat aarde en bladeren/gras en ander tuinafval.
Kan hier zonder problemen een tweede kilo bij?
Vroeg me af hoe goed/lang ze bruikbaar zullen blijven als ze met zoveel dicht op elkaar zitten.

Niels D

Als je ze goed in het voer zet kan daar zeker een kilo bij. De bak moet je wel koel wegzetten, of buiten in de schaduw. Dat gaat zelfs in de zomer gewoon goed mits er voldoende ventilatie is. Daar ik met een open bak werk krijg ik weleens vliegenlarven en dergelijke. Mieren bestrijd ik door de bak in een net iets grotere bak te zetten met hierin wat water.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl