Apathie en slechte vervelling bij neurergus

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

013

Mijn neurergus gaan plotseling heel slecht. Ze zijn apathisch, hebben een glazige blik in de ogen en het vel van hun vervelling hangt in stukjes aan hun lichaam. Veranderingen aan hun aquarium: bestrijding platwormen ruim een week geleden. Op basis van juiste dosering gedaan en alle wormenlijkjes opgeruimd en het water verschillende malen gedeeltelijk vervangen. Volgens alles wat ik las is het geneesmiddel niet schadelijk voor, andere dieren behalve wormen  :-\

Verder heb ik sinds kort verlichting boven mijn bak. Daarvoor was de enige verlichting die van de kamer. Ook staat er sinds een week een javavaren in uit de aquariumzaak.

Inmiddels heb ik de dieren uit de bak gehaald en op het land gezet, op vochtige keukenrol. De ziekste zit apart. Weet iemand raad, ik lees dat slechte vervelling een symptoom is van achteruitgang in waterkwaliteit, maar ik snap niet hoe dat kan. Temperatuur is 18 graden.

DannyS

Salamanders zijn erg gevoelig voor chemicaliƫn, dus het zou met niet verbazen als het anti-planaria middel de dieren een klap heeft gegeven.

Niels D

We kunnen er naar alle redelijkheid vanuit gaan dat de bestrijding de meest logische verklaring betreft voor deze symptomen. Heb je met flubenol behandeld, zoals je eerder aangaf?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

Flubenol + Salamanders = Drama!

Dat is mijn ervaring. Nooit meer Flubenol in je salamander bakken gebruiken. Doe het anders zonder de dieren. Dan veel verversen en over aktieve kool filteren. Dan is alles waarschijnlijk eruit en kunnen de dieren er weer in.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

013

#5
Citaat van: Niels D op maart 08, 2014, 11:35:05 AM
We kunnen er naar alle redelijkheid vanuit gaan dat de bestrijding de meest logische verklaring betreft voor deze symptomen. Heb je met flubenol behandeld, zoals je eerder aangaf?

Ja, maar ik vind het toch vreemd. Bij het inlezen kwam ik nergens tegen dat het schadelijk was voor andere dieren. Ook hier las ik er niets over. Gewone dosis volgens instructies toegediend, dieren drie dagen apart, water ververst en toch ellende. Je zou zeggen dat die stof toch onderhand uit het water moet zijn verdwenen? Na hoe veel waterverversingen zou het eruit moeten zijn?

Rayliberty

Neurergus soorten zijn denk ik gevoeliger. Ik heb het ondervonden met mijn italicussen. Allemaal dood!

Ik ben eigenlijk altijd tegen chemische middelen want het middel is in veel gevallen erger dan de kwaal. Maar ik had ook grote problemen met platwormen en dat gaf de doorslag. Geprobeerd met het resultaat al mijn italicussen verloren, heel mijn kweekgroep!
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

013

Harde les. Ik hoop er maar het beste van. Het goede nieuws is dat alle dieren nog leven. Zelfs het zwakste, dat lijkt zelfs iets alerter nu, maar ik reken nergens op...

Wat vinden jullie, zal ik een tijdelijk aquarium voor ze inrichten voor de komende week(en) of zal ik ze gewoon op de natte keukenrol laten zitten?

Harry

Jouw dieren komen van dezelfde lichting als de mijne. Wij hebben ze allemaal op het land met 1 dier per bakje. Langdurig in het water houden leverde bij ons ook problemen en stagnatie van de groei. Ik adviseer je de dieren op het land te houden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

stijnzeger

Om wat voor neurergus soort gaat get eigenlijk? Of heb ik iets gemist?
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Ik vraag me af of de platwormbestrijding tot de oorzaak heeft geleid. De salamanders zijn er niet mee in contact geweest, en ik ga er vanuit dat je de bak etc. naderhand goed gereinigd hebt. Ik heb zelf nog nooit iets van chemische middeltjes e.d. gebruikt, dus kan er ook niet het fijne van zeggen, maar houd andere opties wel open.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

013

Citaat van: Harry op maart 08, 2014, 02:54:19 PM
Jouw dieren komen van dezelfde lichting als de mijne. Wij hebben ze allemaal op het land met 1 dier per bakje. Langdurig in het water houden leverde bij ons ook problemen en stagnatie van de groei. Ik adviseer je de dieren op het land te houden.

In dat geval zou ik ze liever verkopen. Ik kan hier maar een bak plaatsen, dus de dieren op een manier huisvesten waarop ik ze bijna nooit zie, vind ik zonde. Dan zou ik liever een meer aquatische soort houden.

Maar ik vind het wel grappig, toen ik ze kocht werd mij verteld dat ik ze het best aquatisch kon houden. Dat ging gemakkelijker en dan had ik geen gedoe met krekels. Nu moet ik ze dus toch op het land zetten terwijl ik ze juist kocht om ze in het water te houden...opvallend is ook dat mensen heel veel succes hebben met het 100% aquatisch houden en kweken van neurergus kaiseri.

Ik waardeer het advies, maar als ik ze onder een stukje schors, apart nog wel, moet houden, dan ruil ik ze liever in voor een zichtbaardere meer aquatische soort.

@stijn: het gaat om crocatus aqrah

Niels D

Citaat van: joost.v.wijk op maart 08, 2014, 06:38:24 PM
De salamanders zijn er niet mee in contact geweest, en ik ga er vanuit dat je de bak etc. naderhand goed gereinigd hebt.

Enkele gedeeltelijke waterverversingen voorkomt niet dat de salamanders in contact met de flubenol zijn geweest. Ik gebruik zelf m.b.t. het verklaren van zaken het Occam's razor principe, zonder daarbij andere opties uit te sluiten. Flubenol lijkt mij dus het meest aannemelijk.

Dit is volgens mij niet de eerste keer dat ik iets dergelijks lees m.b.t. flubenol. Volgens mij stond iets op de Urodela site m.b.t. dit probleem.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Harry

Degene van wie ik de eieren had hield ze aquatisch het hele jaar, maar dat waren volwassen dieren. Bij ons hebben ze lang in het water gezeten, maar op het moment dat de dieren minder gingen hebbben we ze op het land gezet. Het is en blijft natuurlijk ervaring opdoen met opkweken. En neurergus is niet de makkelijste soort.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het toch door die andere oorzaak komt. Over het algemeen kun je dieren die niet goed gaan beter op het land zetten. Je hoeft geen krekels te voeren. Wormen op t land kan ook. Na opknappen kunnen ze dan misschien later weer het water in.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Citaat van: Niels D op maart 09, 2014, 08:21:45 AM
Citaat van: joost.v.wijk op maart 08, 2014, 06:38:24 PM
De salamanders zijn er niet mee in contact geweest, en ik ga er vanuit dat je de bak etc. naderhand goed gereinigd hebt.

Enkele gedeeltelijke waterverversingen voorkomt niet dat de salamanders in contact met de flubenol zijn geweest. Ik gebruik zelf m.b.t. het verklaren van zaken het Occam's razor principe, zonder daarbij andere opties uit te sluiten. Flubenol lijkt mij dus het meest aannemelijk.

Dit is volgens mij niet de eerste keer dat ik iets dergelijks lees m.b.t. flubenol. Volgens mij stond iets op de Urodela site m.b.t. dit probleem.

Inderdaad, flubenol lijkt het meest voor de hand liggend. Echter, ik zie gedeeltelijk water verversen niet als goed reinigen.   ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis