Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



watervlooien

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron Duijn

Weet iemand een goeie manier om watervlooien te scheiden van cyclops?
99% van wat ik op het moment uit de sloot vis is cyclops. :-\
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

joost.v.wijk

Andere sloot proberen. Scheiden is erg lastig. Ik heb watervlooien eerst altijd in een grote plastic kom, waar ik alles laat bezinken, en dan voorzichtig met en luchtslangetje de watervlooien overhevel. Als er veel cyclops inzit, komt daar ook wel wat van mee, maar de meeste vluchten snel weg van de luchtslang.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

Je kan natuurlijk wel op maat scheiden. Zo kan je gewoon cyclops voeren aan je salamanders
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

In maart vang ik altijd watervlooien in 2 verschillende vijvers. De ene is zo goed als vrij van cyclops en hydra's en bij de andere wemelt het van de cyclops. In de 2e vijver vang ik dus nooit in het voorjaar, want dit leidde vaak tot verliezen van larven. Ik heb veel dingen geprobeerd. Zoals scheiden met licht (gaat redelijk) of met een netje alleen de grootste watervlooien eruit halen en met die kweek ik dan kleine watervlooien om de larven op te kweken. Vaak zie je dat de vijvers waar in het voorjaar veel cyclops in zit deze eind april zo goed als verdwenen zijn en de watervlooien gaan overheersen. Grappig is dat in de andere vijver waar ik in het voorjaar vang (de vijver zonder cyclops) het daar weer is opgehouden.
Na wat beter onderzoek kwam ik een paar jaar geleden tot de ontdekking dat de vroege watervlooien daphnia magna is (voorkomende in vijvers met veel alg) en de latere daphnia pulex.(die meer voorkomt in vijvers waar lozingen zijn. Dus vooral de vuile vijvers met veel meer hydra ertussen)

Ofwel ook in andere vijvers zoeken zou kunnen helpen.

als ik heel vroeg in het jaar eieren heb koop ik een zakje watervlooien en met de dikke kweek ik kleine. Dat is ruim voldoende om de eerste fase door te komen en daarna kun je altijd op tubifex overstappen.
artemia's is me teveel gedoe.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Ron Duijn

Mee eens, ik kweek ook alles op met watervlooien en daarna met tubifex en rode mug.
Ik ben vandeweek naar de sloot teruggegaan waar zoveel cyclops zat.
20 meter verderop in dezelfde sloot vond ik alleen maar watervlooien  :D
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Niels D

Ik heb nu diverse plekken waar ik vlooien vang, maar er zit altijd wel wat cyclops en mosselkreeft bij. Blijkbaar zijn de hoeveelheden cyclops niet te groot, want ik heb nog nooit nadelige gevolgen ervaren. Ik start echter altijd met artemia, dus larven krijgen de gevangen vlooien e.d. als ze wat groter zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Van de ene op de andere week is in de sloot waar ik watervlooien vang geen watervlo meer te vinden. :(

Harry

meestal is dat aar tijdelijk. Verandering van windrichting, lozingen in het water en zonneschijn hebben allemaal invloed op waar ze zitten. probeer eens wat dieper en langer te draaien of juist heel dicht bij de kant.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

StijnH

Citaat van: StevenZ op maart 13, 2014, 05:04:12 PM
Van de ene op de andere week is in de sloot waar ik watervlooien vang geen watervlo meer te vinden. :(


Heb ik ook meerdere malen meegemaakt, soms zie ik ze op die plek nooit meer. Soms binnen de kortste keren zitten er weer volop watervlooien. Wat Harry noemt, zullen die factoren daarin een grote rol spelen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus