C. orientalis weer op het land

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

raymond burger

Hallo allemaal,

Mijn C. orientalis wil het water niet meer in, de eerste dagen niet, toen was hij 2 dagen in het water, en nu is hij er weer uit.
Ook is hij erg mager (ruggengraat is te zien), wat kan de reden zijn?
Het water is 19 graden, staan veel planten in het watergedeelte en hij heeft 1 plant die uit het water steekt, daar zit hij de hele dagen op, hij gaat wel eens voor een minuut in het water, maar dat is meer voor zijn huid denk ik.
Medebewoner is een appelslak.
Heeft een van jullie een idee wat het kan zijn?

Gr (bezorgde) Raymond

david868

mijne hadden dit ook de 1ste dag  :)
kun je een foto maken van je salamander?
wat voer je de salamander?
rode muggen levend geef ik elke dag
en tubifex en zwarte muggen (bevroren) soms
kleine wormen geef ik om de 2-3 dagen




raymond burger

Foto zal ik morgen maken  :)
Rode mug uit de diepvries, enchytreeën levend, en binnenkort wou ik regenwormen gaan vangen (met lekker weer).
Totaal zo'n 3/4 keer per week was mijn idee, alleen het probleem is, als hij het water niet in gaat eet hij dus ook niet de muggenlarven en het andere voer, en word hij graatmager, zou ik wat krekels kunnen voeren, of beter van niet?

Groetjes

lau44

Probeer eens een regenworm, desnoods doorgeknipt te geven met een voederpincet, ik denk dat hij dit wel pakt.

ANDRÉ-ARTHUR

Ik denk dat het diertje al ziek was bij aanschaf want H.orientalis is een zeer aquatische soort.
Dat het beestje steeds het droge opzoekt is een teken dat het diertje iets onder de leden heeft of gewoonweg niet goed verzorgt is tijdens zijn verblijf in de dierenwinkel .
Als je een foto plaatst kunnen we hier op het forum bekijken of het daadwerkelijk om een H.orientalis gaat en hoe het beestje er aan toe is.
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

lau44

Trouwens geen krekels voeren als hij zo verzwakt is.

raymond burger

Oke, de foto zal ik zo maken, hij is niet bij een dierenwinkel gekocht hoor  :), ik heb hem van een collega gekregen, bij hem zat hij wel in het water.
Dat idee van de regenwormen ga ik zeker proberen.

Niels D

Na transport lijken H.orientalis dieren wat problemen te hebben om aquatiel te blijven. Dit lijkt door stres te komen. Misschien zijn ze hierdoor wat kritischer m.b.t. waterkwaliteit en/of stroming e.d.. Ik zou zeker nog een aantal dagen wachten op een eventuele verbetering. Als hij op sommige momenten het water nog ingaat lijkt het naar mijn ervaringen uit het verleden een kwestie van tijd voor hij alsnog het water verkiest, mits hij niet onder de leden heeft.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

david868

#8
Citaat van: Niels D op maart 03, 2014, 10:17:14 AM
Na transport lijken H.orientalis dieren wat problemen te hebben om aquatiel te blijven. Dit lijkt door stres te komen. Misschien zijn ze hierdoor wat kritischer m.b.t. waterkwaliteit en/of stroming e.d.. Ik zou zeker nog een aantal dagen wachten op een eventuele verbetering. Als hij op sommige momenten het water nog ingaat lijkt het naar mijn ervaringen uit het verleden een kwestie van tijd voor hij alsnog het water verkiest, mits hij niet onder de leden heeft.




ik heb en beetje procell van hs aqua in men water gedaan doe ik altijd bij mijn salamanders  :)

raymond gebruik je een pompje? en wat zijn je water waardes?


raymond burger

Ik gebruik een klein beetje Easy life, ik gebruik geen filter maar een klein luchtpompje, waardoor het water minimaal beweegt (veel beplanting).
Mijn waterwaardes weet ik niet precies meer, heb ik getest bij Strijker aquarium (ik werk daar) en ik weet wel dat de ph zo'n 6-7 was, fosfaat 0  en mijn nitraat ook erg laag, bijna niet meetbaar, dus goed.
Mijn bedoeling is om ook een paar exemplaren erbij te kopen, iemand een goed adres?
Hij heeft vanavond trouwens een hoop rode muggenlarven op, nadat hij gegeten had is hij weer het water uit gegaan.
Ik heb van de foto een bijlage erbij gedaan, zijn buik is zoals altijd bij een orientalis rood, met wat zwart erdoor.

StijnH

Het gaat inderdaad om een H. orientalis....
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

raymond burger

Mooi,

Hij is nu al een dag helemaal in het water!!
Iemand een goed adres/winkel waar ik H. orientalis zou kunnen halen?

joost.v.wijk

Ik zou bij deze voorlopig geen andere zetten. Deze is namelijk erg mager, en hoogstwaarschijnlijk een wildvangexemplaar.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

david868

#13
Citaat van: raymond burger op maart 03, 2014, 08:45:13 PM
Ik gebruik een klein beetje Easy life, ik gebruik geen filter maar een klein luchtpompje, waardoor het water minimaal beweegt (veel beplanting).
Mijn waterwaardes weet ik niet precies meer, heb ik getest bij Strijker aquarium (ik werk daar) en ik weet wel dat de ph zo'n 6-7 was, fosfaat 0  en mijn nitraat ook erg laag, bijna niet meetbaar, dus goed.
Mijn bedoeling is om ook een paar exemplaren erbij te kopen, iemand een goed adres?
Hij heeft vanavond trouwens een hoop rode muggenlarven op, nadat hij gegeten had is hij weer het water uit gegaan.
Ik heb van de foto een bijlage erbij gedaan, zijn buik is zoals altijd bij een orientalis rood, met wat zwart erdoor.


6-7 ph wanneer heb je je water nog ververst? ik doe dit elke week 1-4 maar mijn water nivo is niet zo hoog in men exo terra

water uit de kraan is niet overal het zelfde
mijn bak heeft ongeveer 7,5 ph ik meet dit met een ph meter

als ik jouw was zou ik eerst wachten dat je salamander gezond is
en geen meer in een winkel kopen maar via het forum
ik heb mijn ook van een winkel maar de meeste winkels hebben wildvang

raymond burger

OK,
Dan wacht ik daar nog even mee, maar zoals ik al gezegd heb komt deze niet uit een dierenwinkel hoor  ;)
Ik heb alleen bij gevraagd/gezocht een topic aangemaakt met daarin H. orientalis gezocht, helaas heb ik nog geen reacties, vandaar dat ik naar een winkel/kweker opzoek was (nu dan even wachten tot hij aangesterkt is).