Ommatotriton vittatus (Syrië)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

David en Sofie

Ik heb hier blijkbaar de eer om als eerste een topic op dit sub-board aan te vatten  :)
Een beetje onverwacht, maar halverwege januari heb ik toch het genoegen gehad om een geslaagde kweek te hebben van mijn vittatus.
Onverwacht omdat het nakweek 2012 is als ik het goed voorheb en ik dacht dat ze te jong zouden zijn.
Ik hield 5 dieren in een landbak rond 12-14 ° C.
Eind december - begin januari zag ik duidelijk de huid van de dieren veranderen...de huid bleek glanzend te worden wat zou wijzen op een aquatiele fase. Ik had een waterbakje in mijn landbak, maar deze bleken ze niet echt op te zoeken. Daarom dat ik ze ook in de landbak liet zitten.
Van de 5 dieren had ik zeker 1.2.2 .De man was reeds begonnen zijn kam te ontwikkelen.
Op een dag vond ik 1 van de vrouwtjes dood in de bak. Ik legde persoonlijk onmiddellijk de link met de verandering van de huidstructuur. Ik heb met spoed snel een aquaterrarium ingericht en de dieren er in overgebracht.
De man en mijn overgebleven vrouw zochten onmiddellijk het water op. De man begon ook onmiddellijk te baltsen.
Na een week was het gedaan met de mooie kam van de man en zwerfde hij heen en weer van land naar water.
Maar het vrouwtje begon eitjes te leggen en bleken later dan ook bevrucht...hij heeft op die korte tijd dan toch zijn best gedaan  :)
Ondertussen zwemmen hier al een 80-tal larven rond.

naeff002

Erg mooi om te horen. Hopelijk weet je veel diertjes op te kweken. In ieder geval een soort waar ik nog naar op zoek ben. Hou mij/ons op de hoogte ;D
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

David en Sofie

Het blijft nog steeds goed gaan met de larven. Ik denk dat de metamorfose nabij is voor de eersten terwijl de laatsten nu pas uit het ei komen.
Wat merkwaardig is dat net uitgekomen larven al actief artemia naupiliën begonnen te eten.
Als de larven verder vorderen stap ik over op watervlooien. Jonge larven zitten er echt mee te worstelen om ze binnen te krijgen.
De ver gevorderde larven geef ik nu ook kleine rode muggenlarven (diegene die door de mazen van een netje kruipen).
Ten opzichte van de triturussoorten (marmoratus, carnifex en dobrogicus) die ik in het verleden opgekweekt heb, vind ik deze larven wel bijzonder kannibalistisch.