Kleine Salamander voor in tropisch vis aquarium?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

80Reptiles

Ik heb net een tropisch vis aquarium gekocht van de maten 80x40x40. En ik wil graag weten of er kleinere salamanders zijn die water willen van rond de 25 graden. (ik maak de achtergrond met purschuim (daarover aquariumverf en mos zodat het niet giftig is, zoals ook bij terrariums word gebruikt) dus daardoor kan ik ook n klein beekje maken voor hun jongen zodat dat niet word verstoord door vissen en zo kan ik ook een landstukje maken).

Kan iemand helpen?

Peter Vliem

Salamanders zijn dieren die leven in koudwater. Daarbij veroorzaakt de aanwezigheid van vis stress, dus salamanders houden bij vis is al af te raden, maar het houden van salamanders met vis in een tropisch aquarium is onmogelijk als je kijkt naar het welzijn van het dier.
Desalniettemin welkom op het forum, en misschien zie je hier soorten die wel wilt houden, maar in een speciaal aquarium. ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Niels D

Geen enkele soort komt daarvoor in aanmerking idd.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

80Reptiles

Ah jammer. Nouja dan doe ik wel een tropische viquaroum met dus een klein stukje land. En dan houd ik daar vissen en de dwergklauwkikkertjes in. Weet iemand of je kleine waterslangetjes kunt houden in een aquarium?

Thibaut Vds

Hymenochirus boettgeri hoeft geen stukje land, ze komen vrijwel nooit boven water enkel om eens lucht te happen daarom mag de waterstand niet te hoog zijn zo'n 30 cm. Als je met waterslangetje de Pangio kuhlii bedoelt dan kan het wel in jouw bak aangezien die toch al 80 cm lang is, groter is uiteraard wel beter, voor hun is het ook het beste dat er een zandbodem is.

En zowel de Hymenochirus boettgeri als Pangio kuhlii hebben heel graag veel planten om tussen te kruipen en verstoppen.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

joost.v.wijk

Klauwkikkers klimmen wel eens uit het water vanuit de hoeken van het aquarium. Ze horen eigenlijk een eigen bak te hebben die voor hen is, en ook ontsnappingsproof is. Ook niet de ideale match dus met vissen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jasper

Citaat van: joost.v.wijk op januari 03, 2014, 02:13:16 PM
Klauwkikkers klimmen wel eens uit het water vanuit de hoeken van het aquarium. Ze horen eigenlijk een eigen bak te hebben die voor hen is, en ook ontsnappingsproof is. Ook niet de ideale match dus met vissen.

Ligt eraan wat voor vissen, grote vissen of te veel vissen zijn geen succes met dwergklauwkikkers. Maar als je er rasbora´s, blauwoogjes, killi's, pareldanio´s, guppen of kleine corydora´s bij houdt moet dat geen probleem zijn. Ik heb tijdlang dwergklauwkikkers met guppen gehouden, alle jpasgeboren gupjes gingen´s nachts bij de kikkertjes naar binnen. Dat hield de populatie lekker onder controle ;D Ik heb ook met de kikkertjes gekweekt, maar dat lukte enkel als er geen vissen in de bak waren.

De (grotere) klauwkikker is een ander verhaal, die zal op een gegeven moment proberen je vissen op te eten. Voor beide soorten geld in combinatie met vissen dat je goed op moet letten dat je kikkers wel genoeg te eten krijgen. Ze zijn nogal traag en je loopt het risico dat de vissen alles voor ze wegkapen.

Wat Joost al zegt is ook dat ze heel goed in ontsnappen zijn. Net als salamanders. Persoonlijk raad ik het af om dwergklauwkikkers te gaan houden. Ik zou ze zelf ook weer heel graag in huis halen, maar ik ben bang dat alles wat je uit de dierenwinkel haalt verzwakt en of ziektedragend is. Het laatste heb ik zelf pijnlijk ondervonden...

Heb je trouwens al vissen in je aquarium? Anders kun je er misschien voor kiezen om er salamanders in te doen ipv (tropische) vissen. Veel leuker om naar te kijken!
Hypselotriton Oriëntalis 3.2.4
Pachytrion Archospotus 1.0.0
Triturus Marmoratus 0.0.4