snap er niks van..

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lotteweijers

Hallo allemaal,

ik heb nu een jaar lang 2 axo's in een meter bak zitten, 1 albino en 1 witte met grijze spikkeltjes. Ik ben heel nauwkeurig met het verzorgen van mijn axo's en andere huisdieren, ik heb per week 1 dag waarop ik alle hokken, bakken en aquariums verschoon en ik voer alle beestjes iedere dag.

Met de axo's heb ik nooit problemen gehad tot de laatste 2 weekjes ongeveer, de kleinste van het stel krijgt steeds kleinere kieuwen en ook de kieuwhaartjes worden minder. Nu wil hij de laatste 2 dagen ook al niet eten. Ik dacht eerst aan de waterwaardes en misschien zuurstof tekort, maar dan had mijn andere axo toch ook last moeten hebben?

Kan iemand mij hiermee helpen?

joost.v.wijk

Ik zou om te beginnen, stoppen met het elke week verschonen van het aquarium. Probeer dit te beperken tot ongeveer een derde van het water per maand te verversen, en als het nodig is xo'n 2X per jaar de bak helemaal schoon te maken. Over het algemeen hebben salamanders met uitwendige kieuwen of larven juist grotere kieuwen bij zuurstofarm water, omdat grote kieuwen meer zuurstof op kunnen nemen.
Verder is het handig om meer info te geven: soort voedsel, temperatuur etc. Overigens is 2 dagen niet eten totaal geen probleem. Als de temperatuur bijvoorbeeld gezakt is, eten ze ook minder. Toch lijkt er wel iets aan de hand te zijn. Kun je ook foto's plaatsen van de dieren en de bak?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik heb vier axolotls in één grote bak zitten en twee daarvan hebben "korte" kieuwen sinds lange tijd. De andere twee hebben een grote/normale kieuwlengte. Een groot deel wordt bepaald door de genen, slechts een deel van de lengte staat onder invloed van de waterwaardes, zoals het zuurstofgehalte. Kieuwen slinken uiteraard ook als een axolotl aanstalten maakt te gaan metamorfoseren, maar dat zijn er vaak ook andere veranderingen te zien, zoals het slinken van de staartzoom met name op de rug, het verschijnen van oogleden en het platter worden van de kop. Bij een grote zware maaltijd ontwikkelen er zich wel extra kieuwharen ten behoeft van het verteringsproces. Hou het in de gaten en wat Joost zei, wees terughoudend met het verschonen van aquariumwater. Zorg voor veel levende planten, met name planten die veel stikstof om kunnen zetten zoals waterpest. Wat poelslakken kunnen ook geen kwaad, daar deze rottend materiaal/afval eten. Wat deze dan weer uitscheiden is makkelijker te verwerken door de microben. 
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl