Persoonlijke observaties opkweek eitjes L. laoensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartinS

Vanuit Ommen helaas heel slecht nieuws. Afgelopen week kon ik niet aan Tubifex geraken dus besloot kleine muggenlarven te kopen. Deze uitgebreid gespoeld en na een paar dagen uiteindelijk eergisteren aan de larven gevoerd.  Vandaag bijna alle larven dood. Vooral de grote die veel gegeten hadden. Enkele kleine hoop ik nog te kunnen redden, maar acht de kans klein. Tot voor vandaag geen uitval meer gehad. Ik acht de muggenlarven schuldig. Bah heb er flink de balen in, helemaal omdat ik nog twijfelde. Maar ze moesten toch iets eten  :-[
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

naeff002

Duidelijk dat je ze geen rode muggenlarven moet geven die larven. Had je niet even watervlooien kunnen vangen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

MartinS

Henry doet niet anders dan muggenlarven geven. Het zal dan ook niet zo zeer de combinatie zijn die fout is. Heb al meer sterf gevallen gehoord bij andere soorten na het geven van muggenlarven. Blijkbaar gaat er iets mis met de op dit moment verkochte muggenlarven. Watervlooien vangen was niet mogelijk daar ik erg druk was de afgelopen periode, vandaar ook het kopen van larven.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Watervlooien zijn vaak dragers van schimmel (Saprolegnia sp) die absoluut fatale gevolgen kunnen hebben voor de larven, ook de wat grotere. Ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe ook weer rode muggenlarven heb gegeven, maar wel na ze twee dagen gespoeld te hebben (mocht dat überhaupt werken). Mijn enchytreeën kweek rijst de pan uit, dus dat krijgen ze hier veel. Ze krijgen tubifex het meest, indien voorradig.

Hier geen verdere uitval meer gehad. Één larf uit de gammarusbak is het land op. Deze liep echter een stuk voor op de rest, want die beginnen nu pas wat gele tekening te vertonen. Ik heb ook nog wat Paramesotriton sp (Roter Warzenmolch) larven, die ongeveer in hetzelfde stadium zitten. Erg lastige krengen, maar ook daar even geen uitval meer gehad.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

David en Sofie

@ Naeff002: zoals Niels al zei, watervlooien kan meer schade toebrengen dan muggenlarven. Op dode watervlooien groeit een schimmel die de larven van Laotriton en Paramesotriton aantast en waaraan de larven uiteindelijk bezwijken.

Ik heb geen last meer bij het geven van rode muggenlarven sinds ik mijn methode toepas om ze te geven. Afspoelen, de kleintjes uit een recipiënt met proper water vissen met een rietje, op een droog papieren keukendoekje leggen, de muggenlarven eens over en weer rollen over het papier en dan één per één van het papier halen en aan de larven opvoeren. Het is ongelooflijk welke vuiligheid er op dat papier achterblijft.
Zelfs nu dat ik de kwaliteit van de rode muggenlarven niet ok vind, ondervind ik geen problemen.
Op dezelfde wijze voer ik mijn Paramesotriton caudopunctatus en deloustali larven.

Ik heb echter wel slecht nieuws wat betreft de juvenielen. Ik heb er een heel groot aantal dood teruggevonden.
Mijn setup was een plastieken curver met de helft vochtig meerlagig keukenpapier en droog beukenblad opeengehoopt en verspreid over het gedeelte met en zonder keukenpapier.
De juvenielen hadden als symptomen motorische stoornissen te hebben en ze voelden plakkerig aan.
De overige en de volgende, gezien ik nog enkele larven heb, heb ik nu eveneens in een plastieken curver geplaatst met een oplopende laag aquariumgrind. Ik heb er water aan toegevoegd totdat het laagste deel in een hoek net onder water staat. Ik heb met stukken baksteen een schuilplaats gemaakt met meerdere verdiepingen. Dan heb ik nog met gebruikte en opgedroogde Catappa bladeren en droog mos een hoopje gemaakt en heb er dan nog een levende kleine varen in geplaatst. Het blijkt goed te gaan, hoewel ik ze niet veel zie.
Ik moest iets proberen, maar weet natuurlijk niet of dit de ideale setup is.

joost.v.wijk

Ik heb helemaal geen laoensis larven meer. Bij mij zijn ze allemaal gemetamorfoseerd. Tot die periode ging het geweldig, maar vlak voor de morf-periode was het ineens niet zo makkelijk meer. De larven, nog met redelijk grote kieuwen, lagen zo van het een op andere moment dood in het water. Ook nadat ik ze verplaatst had naar een setup met een kleine cm. water, en oplopend grind leken larven nog te verdrinken. Ook van een flink aantal die wel het land verkoos, sneuvelden. Hoeveel ik er van de 50 heb over gehouden, weet ik niet precies, maar ik schat zo'n beetje de helft. Deze lijken het tot nog toe goed te doen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Het ergste, mijn vrouw had tijdens mijn vakantie perfect voor ze gezorgd. Geen enkele was uitgevallen. Tja dat is koren op haar molen, dat ga ik nog lang moeten aanhoren  :'(
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Peter Vliem

Citaat van: MartinS op mei 20, 2014, 07:45:50 PM
Dat ga ik nog lang moeten aanhoren

Dat is balen, sterkte  :P

Maar zonder gekheid, wel echt zonde van de laoensis, hopen dat de overige het wel blijven doen.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Niels D

@David: Die motorische storing herken ik van mijn infraimmaculata juvenielen. Die voelden op een gegeven moment ook plakkerig aan. Ik dacht eerst aan kalktekort, hoewel ik eerder overmatig dan te weinig kalk aanbood. Mogelijk dat sommigen dieren aandoeningen hebben (of krijgen) die de biologische kalkopname verhinderd. Ook chlamydiën leken mogelijk, daar het "loopje" van de getroffen dieren erg leek op die uit de lezing van Sergé over deze ziekte. Ik weet tot op heden niet wat de oorzaak was. Wel is het begonnen nadat ik de dieren op bosgrond heb gezet. De locatie waar ik deze vandaan heb mijd ik nu.

Wat misschien kan helpen is een klein dopje (als het kan groter dan die van een frisdrank fles) met water en een steentje. Beiden vergemakkelijken de vervelling. Mogelijk dat je dit al in je bak hebt zitten, omdat je over dezelfde "mentor" beschikt.  :D Verder zou ik al voorzichtig wat kalk supplementen door het voer doen, daar de kalkbehoefte toeneemt als ze op het land zitten. Ik heb de juvenielen van vorig jaar nog steeds op vochtig keukenpapier zitten in kleine plastic doosjes, enkel met wat ventilatie aan de bovenzijde. Een half klein plantenpotje als schuilplaats, een dopje water en een steentje vormen de inrichting. Ik verschoon één keer in de drie à vier dagen. Erg kleinschalig, maar ze doen het er goed op. Kalk geef ik één keer in de week, soms minder.

@Joost: Ik ben redelijk vlot met het op het land zetten van dieren. Voordat de kieuwen helemaal weg zijn zet ik ze hier al op keukenpapier, dat ik dan wel iets vochtiger maak dan als ze "echt" in de landfase komen. Tot nu toe gaat dit goed. Ik ben namelijk erg bang voor de risico's m.b.t. de metamorfose.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

#69
Helaas was het nu weer uitgelopen op een teleurstelling, zoals ik al heb laten weten in het topic van de opkweek van de P.deloustali. (http://www.salamanders.nl/forum/paramesotriton/opkweek-p-deloustali/) Nagenoeg al mijn landdieren ben ik meer dan een jaar geleden kwijt geraakt, mogelijk door een bacteriële infectie door het voeren van tubifex op het land. Tubifex vergaat snel op het land, waardoor de dieren tijdens het voeren mogelijk met schadelijk bacterieën in aanraking komen. Alle dieren, ook de juvenielen van een jaar oud, stierven door zweertjes op de keel. Afgelopen jaar had ik problemen met de opkweek door te vroeg gemetamorfoseerde dieren. Nu denk ik dat de L. laoensis van het jaar daarvoor ook aan de vroege kant de metamorfose was ingegaan. Dit zou ten koste kunnen zijn gegaan van de weerstand.

Ik heb nu een klein aantal larfjes zwemmen van begin dit jaar. Ik probeer ze zo lang mogelijk aquatiel te houden. Momenteel is één dier gemetamorfoseerd. Hij heeft ogenschijnlijk de droge huid die ik graag bij een gemetamorfoseerd dier zie, maar met 4 centimeter totale lengte vind ik hem nog aan de kleinge kant. Hopelijk dat de anderen wat langer aquatiel blijven. Bijzonderheidje: Ik heb de larven van begin af aan in vijverwater opgekweekt en ben van plan ze op te kweken als de P.deloustali.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Er zijn nu inmiddels al 10 dieren het land op. Ik heb al waargenomen dat ze aten en ik vind ontlasting in de setups. Daar ik niet iedere keer wil verwijzen naar het Paramesotriton topic even kort hoe ik het op het land wil gaan doen:

Net als mijn Paramesotriton juvenielen hou ik ze in tempex dozen voorzien van een zelfgemaakt raampje. Dit is gemaakt van een transparant deksel van een bakje van de Chinees vastgezet met duct tape. Uiteraard heb ik hiervoor eerst een passend gat voor in de doos moeten snijden. In de dozen doe ik een stuk snelbouwsteen met gaten, stukken kurkschors en een hoop beukenblad. De steen levert een vochtig oppervlak, terwijl de kurkschors een droge omgeving vormt. Het beukenblad scheidt langzaam wat looizuur af, wat schimmelwerend werkt. Ik gebruik geen nat keukenpapier.

Één keer in de week spoel ik normaliter de dozen en inhoud met vijverwater. Na twee weken doe ik er weer vers beukenblad in. Ik voer enkel met enchytreeën en fruitvliegen, waarbij ik de vliegen één keer per twee weken met kalk bepoeder. Na een jaar kunnen er hopelijk net als bij Paramesotriton al kleine wormen en kleine naaktslakken gevoerd worden.

We zijn nog niet zo ver dat ik van succes kan spreken, maar deze methode levert voor mij ten aanzien van Paramesotriton veel betere resultaten dan alle methodes die ik tot nu toe heb gebruikt. Hopelijk werkt hij ook voor Laotriton. Ik heb nog een lange weg te gaan en ik zal blij zijn als de dieren weer terug het water in gaan. Ik heb geen groot aantal larven, dus ik zal blij zijn als ik er 3 volwassen krijg.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Toch even wat foto's tegenaan gooien:

De vijver waar het water uitkomt. Hier zit tevens een grote geelwang in:

De setup:

Dieren die gemetamorfoseerd zijn:

Droge huid. Meestal een indicatie van een volledige metamorfose:
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Inmiddels zo'n 25 dieren op het land. Geen uitval gehad, zowel op het land als in het water. Ik denk dat er nog zo'n 10 dieren aquatiel zijn. Ik heb de setup geruild voor een grotere. Ik heb er nu wat schors stukken bij gedaan met pissebedden.

Ook heb ik springstaartjes kunnen toevoegen. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat als je gekookte groente (met name bloemkool) op een springstaartrijke bodem (compostvat of konijnenren) legt het oppervlakte hiervan binnen een dag bezaaid is met springstaartjes. Ik heb het dan wel over de zwarte variant, maar die is ook zeer geschikt als voedseldier. Je hoeft dan alleen nog maar het stuk groente boven je setup te houden en er met je vinger op te tikken. Het regent dan letterlijk springstaartjes.

In de setup staat een plastic dop met compost die ik onder een natte witte boterham (die er één dag lag) vandaag heb gehaald. Deze zit namelijk vol met enchytreeën, daar ze zich onder dit brood verzamelen. De dop vul ik vervolgens met water, zodat de enchytreeën eruit kruipen.

De setup:


Juvenielen, op enkele na:
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Niels D

Alles zit nu overigens op het land. Ik dacht dat er nog zo'n 10 dieren in het water zaten, maar dit bleken er nog maar 5 te zijn. Ik was vergeten dat sommige larven Paramesotriton sp. (roter warzenmolch) dieren betroffen. Deze zijn geen van allen gemetamorfoseerd en zijn aanzienlijk groter dan dat de L.laoensis waren. Ik heb ze gezamenlijk opgekweekt, omdat ze zoveel op elkaar lijken wat opkweek betreft.

Ik ben één dier verloren op het land. Deze miste een poot. Mogelijk dat deze door een groter exemplaar was opgegeten, want het slachtoffer betrof een pas gemetamorfoseerd dier. De overige dieren zien er gezond uit.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl