Persoonlijke observaties opkweek eitjes L. laoensis

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MartinS

Hier verloopt de opkweek tot nu ook probleemloos. Op één zwakke larf na geen uitval gehad.
Ik geef de larven vooral fijn geknipte tubifex, hierop groeien de dieren gestaag. Enkele keren tussendoor wat watervlooien gegeven, maar heb gemerkt dat hierdoor het water sneller ververst dient te worden. Met tubifex ververs ik ongeveer om de drie/vier dagen. Ik hou de larven per tien in kale 30x20 bakjes met alleen een laagje water van een centimeter of drie. Ook hier fingers crossed :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Verder geen uitval meer gehad. Heb wel de semi-aquatiel gehouden dieren weer terug in een landbak gezet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Zelf 2 uitval gehad van de 50. Deze 2 konden niet op eigen kracht uit hun ei komen, en bleven hierdoor halverwege steken, en snoerde het gelei in hun lichaam leek het wel.
Verder gaat het allemaal tot nog toe prima. Ik heb ze per 6 in een bakje met zo'n 6 à 7 cm. water, wat ik ook om de 4 dagen ververs. Voeding bestaat uit kleine tubifex, wat ik uit selecteer d.m.v. een luchtslangetje.

Overigens heb ik zelf 2 larfjes gevonden in de bak van de volwas dieren. Hier had ik wel eieren van, maar alles leek onbevrucht en begon te schimmelen. Daarna dus geen aandacht meer aan geschonken. Een hele verrassing dus, toen ik 2 larfjes zag zwemmen. Deze zijn eruit gehaald en zitten ook apart in een bakje van de overige larven.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Hoe gaat t met de laoensis larven? Ik heb er na het rode muggenlarven incident geen meer verloren gelukkig. Hou ze wel weer in kraanwater in plaats van rijp water op enkele na. Ik zie geen verschil in ontwikkeling.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

David en Sofie

Ik heb na de eerste weken geen verliezen meer gehad. De uitval die ik gehad heb was ook niet onrustwekkend.
Na die eerste "kritische" weken zijn de larven wel een stuk weerbaarder.
Ik voerde ze voornamelijk met artemia en rode muggenlarven.
Ondertussen zijn er 3 reeds gemetamorfoseerd en zwemmen er nog 32 larven rond.
Het is wel heel duidelijk wanneer er ééntje gaat metamorfoseren ... ze vervellen één à twee dagen voor ze het water verlaten.

Niels D

Na er in één klap 20 te hebben verloren heb ik nog 15 larven zwemmen en nog een onbekend aantal in het gammarus aquarium. Er is namelijk een klein meevallertje na het grote tragedie in huize Deijkers. Ik heb in dit aquarium de getroffen larven van het muggenlarven incident ingegooid. Deze had ik opgegeven, maar aangezien ik vorig jaar hierin nog 4 zieke dieren terug op de been heb weten te brengen dacht ik "nooit geschoten, altijd mis".

Hoewel ik zag dat de gammarus zich te goed deed aan de dode en verzwakten larven heb ik onlangs gezien dat er meer dan één Laoensis larf zich staande heeft weten te houden. Ik gok dat er hier nog zo'n drie inzitten, maar dat kunnen er meer zijn. Dit aquarium zit namelijk vol met Java mos en op het zand ligt een dikke laag smerigheid. Ik zie dat de larven zich vaak in die rotzooi nestelen en zodoende bijna niet zichtbaar meer zijn. Het is mij een raadsel hoe ze in dit vieze aquarium kunnen overleven... zelfs van een tegenslag hebben kunnen bijkomen. Degene die hier tijdens de bijeenkomst waren hebben gezien hoe vuil dit aquarium is. Druist echt tegen de principes van het opkweken in. Van de 20 hebben het er dus toch nog een aantal overleefd.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

lau44

Wat een bijzonder verhaal. Ik hoop dat het er meer zijn dan je verwacht.

StijnH

Dat is mooi :) Als je soms die Amfibieën poeltjes ziet, ligt ook een dikke laag smerigheid in op de bodem, maar ik heb altijd wel gedacht dat mits een aantal omstandigheden ze er best in kunnen overleven. Voordelen zijn volgens mij veel klein voedsel, schuilgelegenheden en biologisch evenwicht? Ik denk als vooral dat laatste in orde is er wel een stuk of wat overleven. ''kale'' bakken garanderen als het goed is waarschijnlijk meer overlevers. Maar zo kan het ook goed gaan  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Niels D

L.laoensis leven echter wel in stomend water met dus een lage infectiedruk. Een hoge infectiedruk is vaak funest voor de larven. Misschien dat het vuil in de gammarus bak zo "uitverteerd" is dat er geen rottingsproces meer bij plaatsvind. Gammarus vreet echt alles heb ik het idee.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Peter Vliem

Citaat van: Niels D op april 12, 2014, 08:05:01 PM
L.laoensis leven echter wel in stomend water

Ik hoop dat je stromend bedoeld, want volgens mij waren er geen soorten die graag in warm water komen  :P
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

MartinS

Hier gaan de larfen boven mijn verwachting goed.
Van de vijftig larven nu twee stuks verloren, deze bleven al achter in groei.
Larfen zitten nog altijd tussen de 18 en 20 graden. Ververs hun water om de 3/4 dagen en ze krijgen om de dag geknipte tubifex.
Ben er heel tevreden mee  :P
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Goed nieuws! We hebben nu ook binnen de vereniging verschillende bloedlijnen zitten, dus dit zijn allemaal gunstige ontwikkelingen voor de Nederlandse en Belgische hobbyisten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

Het magische woord is denk ik biologisch evenwicht. Maak niet uit welke bak als het er maar biologisch evenwicht is. Door het voeren verstoren we dit dikwels en vaak in grotere watervolumes is het makkelijker het water dus de dieren goed te houden. Ook houden we tegenover de natuur dikwels veel dieren per liter water.

Wel heel leuk dat de opkweek goed verloopt, super!
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

joost.v.wijk

Ik ben er 1 verloren vorige week. Deze bleef een stuk kleiner dan de rest. Overigen doen het tot dusver uitstekend, en de meeste hebben de geel-oranje strepen al over het lichaam. Ik houd ze nog steeds op dezelfde manier.
Mijn eigen 2 nakweek doen het net zo goed, alleen zijn deze iets jonger, en liggen een week of 2-3 achter op de rest.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Mooi dat het ook met je eigen nakweek goed gaat. Dat wordt een leuk aantal laoensis als iedereen straks netjes zijn salamanderregistratie bij mij inleverd. Kweekgericht soortbeheer wordt er uiteraard ook leuker op.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl