vallisneria

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maxim M.

Ik kreeg op de landdag wat vallisneria van iemand.
Welke ondersoort het juist is, weet ik niet.
In ieder geval krullen de blaadjes niet.

Nu doen alle planten het goed in al mijn aquariums,
maar de vallisneria word bruin en slijmerig op sommige plaatsen.

Heeft deze plant een tijd nodig om zich te 'settelen'
of kan er een andere reden zijn hiervoor?
Temperatuur schommelt tussen de 15 en 22 graden
afhankelijk van dag en nacht en het weer.

petro pees

Vallisneria heeft een hekel aan verplanten,van de ene bak naar de andere.In eigen bak reageert ie daar minder op.
Reactie op verplanten is het verslijmen wat jij beschrijft.Het heeft best wel een lange tijd nodig om te aclimatiseren.(niet altijd)
Om het één en ander te voorkomen cq versnellen;Plantjes net onder het zandoppervlak(liefst alleen de
                                                                   wortels)
                                                                   Zelfde lichtintensiteit(zijn ze heel gevoelig voor)_
                                                                   Van water naar water,ze hebben een uitgesproken hekel                                                                               
                                                                   om droog blootgesteld te worden aan open lucht.

In jouw geval komt nu alleen nog het eerste aan de orde.Eenmaal aangeslagen is het een mooie snelgroeiende plant,waar graag de eieren in gelegd worden.
Petro
Tylototriton Shanjing

bouffonne

temperatuur is goed, ik denk dan toch dat hij te weinig licht krijgt, of je heb hem te diep in de grond gezet, daar houd hij ook niet van. :D

StevenZ

Ik heb je de vallisneria gegeven. Het kan inderdaad eventjes duren voordat ie echt aanslaat.
Temperaturen zijn goed, heb mijn planten ook op die temperatuur gehouden en binnen een jaar zat mijn hele orientalis bak (60cm) vol met vallisneria. Lichtsterkte is nou ook niet van heel hoge kwaliteit in mijn orientalis bak, heb er gewoon een tl-buis boven hangen.

De buitenste verslijmende oude bladeren kun je er gewoon vanaf snoeien.

De naam van de ondersoort kan ik je niet met zekerheid geven, heb m ooit in de dierenspeciaalzaak gekocht en heb toen niet naar de naam gevraagd. Denk zelf dat het Vallisneria spiralis is. (gek genoeg isVallisneria asiaticade naam van de soort met gekruld blad)

joost.v.wijk

Citaat van: Steven op oktober 07, 2013, 03:48:31 PM
Ik heb je de vallisneria gegeven. Het kan inderdaad eventjes duren voordat ie echt aanslaat.
Temperaturen zijn goed, heb mijn planten ook op die temperatuur gehouden en binnen een jaar zat mijn hele orientalis bak (60cm) vol met vallisneria. Lichtsterkte is nou ook niet van heel hoge kwaliteit in mijn orientalis bak, heb er gewoon een tl-buis boven hangen.

De buitenste verslijmende oude bladeren kun je er gewoon vanaf snoeien.

De naam van de ondersoort kan ik je niet met zekerheid geven, heb m ooit in de dierenspeciaalzaak gekocht en heb toen niet naar de naam gevraagd. Denk zelf dat het Vallisneria spiralis is. (gek genoeg isVallisneria asiaticade naam van de soort met gekruld blad)

klopt, bij de spiralis slaat de naam op de bloemsteel, die gekruld is. Heeft dus niks met het blad te maken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Maxim M.

Ik heb er ook een TL boven hangen in de ene bak en leds in de andere.
Ik zal ze wat minder diep in het zand steken, had ze nu zo stevig mogelijk vast gestoken omdat die verrucossus ze anders uittrekken.

Er hangen zelfs al eieren in de vallisneria, moet ze wel rap verwijderen van de stukjes die afsterven, want had daardoor al paar beschimmelde eieren.

Harry

Het plantje dat in omloop is gebracht heet: saggataria eatoni
groeit vooral goed als er cultuur en temperatuur in je bak zit.
Je kunt het goed doorkweken in een bak met guppen en een luchtsteentje en een lamp erboven
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan