luchtpomp vraagje

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maxim M.

Hier is waarschijnlijk een heel simpel antwoord op, maar ik raak er maar niet uit.

Ik heb een superfish air flow mini die al een tijdje draait met een zuurstofsteentje in mijn Carnifex bak.
Nu heb ik doormiddel van een splits tussenstukje gezorgd dat ik deze ook kan gebruiken voor mijn verrucosus eitjes.
Van het T stuk tot aan de 2 zuurstofsteentjes is de kabel even lang.
Beide zuurstofsteentjes zijn dezelfde en nieuw uit de verpakking.

Toch krijg ik maar aan 1 kant lucht doorgeblazen.
Enige reden hiervoor? Ik dacht gezien de hoeveelheid bubbels het creert op één zuurstofsteentje, dat het gerust een tweede aankan.
Of is het pompje gewoon te zwak voor meerdere.


joost.v.wijk

#1
Lucht zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Jij vind (zo op het oog) dat de slangen even lang zijn, maar hier kan al een kleine mm. verschil in zitten. Ook hoe diep het buisje van de luchtsteen in de slang geschoven is, heeft ermee te maken.

De enige oplossing is om op elk stuk slang, die uitmondt op een luchtsteen, een kraantje te plaatsen, om de luchttoevoer te regelen. Die heb je in erg veel verschillende uitvoeringen, maar de werking blijft hetzelfde. De goedkoopste zijn een soort van plastic 'bankschroef' model, waar je de slang tussen legt, en dan aandraait.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Maxim M.

Ok. Bedankt voor de tip joost. Morgenochtend bij de dierenzaak paseren dan.

Roy van Grunsven

Een nog goedkopere oplossing is om een losse knoop te leggen in de slang die te hard gaat.
Als dat nog niet helpt kun je hem steeds een beetje strakker trekken tot het wel werkt.