Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



En daar waren ze dan.....

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex Kenter

Controle inspecteur natuur  (of ter wel de AIVD)
Het was wel ff schrikken (er zijn bij andere in het verleden onterecht, legale dieren meegenomen), nu kreeg ik toch echt mijn eerste controle.
Maar na een bijna twee uur durende controle (flink wat dieren uit hun onderkomen gehaald om uit te sluiten dat het illegale salamandra's waren), een gratis rondleiding, en een prettig gesprek en uitsluitend een goedkeuring.....het was wel ff slikken...je weet dat je overal papieren voor het, maar het is prettig als het ook door de instantie beaamd word... :o :o :o

Maxim M.

Ik zou ook even schrikken als die voor de deur staan, ook al ben ik met alles in orde.
Blij dat het goed verlopen is voor u. Heb de indruk dat ze in Nederland wel feller controleren tegenwoordig?
Iemand trouwens al gelijkaardige bezoeken gehad in ons belgenland?
En is dat dezelfde instantie of welke instantie voert hier zo'n onderzoeken/controles uit.

Niels D

Ze zijn lekker bezig zeg. Ik hou er rekening mee dat ze bij ons ook langs kunnen komen. We hebben een CITES-registratie ivm onze Griekse landschildpad. Volgens mij loop je dan risico op een controle. Anders zou ik niet weten hoe men weet wie er exotische dieren houdt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Via markplaats zoeken ze ook naar locaties. Ik heb ook verschillende CITES-I dieren en zal ze vroeg of laat ook wel op de stoep krijgen. Alle papieren zijn in orde hier dus maak me niet druk.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Thibaut Vds

Dat ze hier maar buitenblijven  ;D Ik heb niet voor alles papieren.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

StevenZ

Heb je nou ook echt een overdrachtsverklaring met handtekening van koper en verkoper nodig, of volstaat het (zoals aangegeven op de website bij wetgeving) om de wetenschappelijke naam, geboortedatum en gegevens van wie je ze hebt gekocht op papier te hebben?

Peter Vliem

Voor alle Triturus soorten heb je een echte overdrachtsverklaring nodig, voor de rest houd ik wel bij waar ze vandaan komen enz.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

joost.v.wijk

Citaat van: Steven op augustus 26, 2013, 03:47:12 PM
Heb je nou ook echt een overdrachtsverklaring met handtekening van koper en verkoper nodig, of volstaat het (zoals aangegeven op de website bij wetgeving) om de wetenschappelijke naam, geboortedatum en gegevens van wie je ze hebt gekocht op papier te hebben?

hoe meer info op de verklaring hoe beter lijkt me.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StevenZ

"Je dient een administratie bij te houden. Aan te raden is om bij de administratie alle documenten te bewaren die betrekking hebben op het bezit, het verkrijgen of afleveren van de dieren, zoals in - en uitvoerdocumenten, overdrachtsbewijzen, nota's en andere hulpmiddelen die dienen om de herkomst te achterhalen.

De registratie in Nederland is gebonden aan regels en moet gebeuren overeenkomstig artikel 2, eerste lid, onder e, van de Regeling administratie bezit en handel in beschermde dier- en plantensoorten (31 maart 2002). Dat betekent dat de administratie voor deze soorten de volgende gegevens moet bevatten: wetenschappelijke soortnaam en aantal; datum en plaats van verkrijging; naam, adres en land van de leverancier (de kweker); naam, adres en land van de afnemer (de 'koper'); datum van geboorte van de nakomelingen; per dier de datum en plaats van sterfte

De gegevens moeten met onuitwisbare inkt worden neergeschreven en de originele registraties en aantekeningen moeten ten minste drie jaren na de datum van de laatste aangebrachte wijziging in het register worden bewaard. Daarnaast kunnen bijbehorende nummers van vergunningen of ontheffingen worden vermeld als die er zijn. Ook is aan te raden zoveel mogelijk bewijzen te bewaren (aankoopbonnetjes, kweekverslagen e.d.).

Indien aan deze voorwaarden voldaan is mag je deze dieren dus houden. (hieronder staat een lijstje met de soorten die je mag houden, waaronder Triturus marmoratus en Triturus carnifex)."


Zo staat het op de website onder wetgeving, en zo houd ik (zie dikgedrukt) mijn administratie bij, is dit ook waar de AIVD naar kijkt Alex?

@Peter Vliem, wat houdt een "echte overdrachtsverklaring" in? Uit de tekst van de website blijkt namelijk dat een administratie genoeg is.

Peter Vliem

Daarmee bedoel ik een overdrachtsverklaring met handtekeningen zoals jij zei.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

StevenZ

Mmm, moet toch maar eens beter gaan lezen, zie het nu ook staan onder wetgeving:

"Je moet kunnen aantonen, dat het dier op een legale manier verkregen is, en/of afkomstig is van nakweek. Dit kun je doen door overdrachtsbewijzen te overleggen. Ze moeten aantoonbaar in Nederland of Belgiƫ zijn gefokt of legaal in een lidstaat (van de EU) zijn verkregen. Vraag dus altijd om een overdrachtsbewijs als je een Europese salamandersoort koopt. Aantoonbaar gekweekt is natuurlijk een lastig begrip, maar je moet wel kunnen laten zien hoe ze dan gekweekt zijn (maak bijvoorbeeld af en toe eens een foto van een bakje larven of eieren) en hou precies bij van wie je de eerste dieren hebt gekregen."

Niels D

Je moet ook per Europese beschermde soort de administratie bijhouden. Volgens mij staat er een excel-bestand ergens op de site.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl