me even voorstellen& vraag ivm Planaria

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

zomaar een meisje

Hallo, ik ben nieuw hier en wou me alvast even voorstellen.

Ik ben dus wendy, ik ben vandaag 24 geworden
en ik ben zelf in het bezit van;
3x Triturus marmoratus
1x spaanse ribbensalamander
1x (leucistisch) axolotl
7x Hypselotriton orientalis
3x N. viridescens

Mijn passie was er al van kleins af aan, echter toen ik het ouderlijke nest verliet ben ik me meer en
meer gaan verdiepen in de hobby. Dit is een goede 2jaar geleden en ondertussen heb ik al enkele leuke soorten <3 en het zijn mijn schatjes, en het is mijn leven om er voor te zorgen. :D
en misschien gewoon leuk om te weten maar ik heb ook 2 lieve hondjes en een kameleon onder mijn hoede  :)

Alleen, en hier komt mijn vraag..

Ik heb onlangs een heel domme zet gedaan en een waterplant gekocht maar uiteindelijk bleek die ook maar uit iemand anders zijn vijver te komen..
Nu, mijn probleem is platworm;
http://www.aandeanderekantvanhetglas.nl/Aan_de_andere_kant_van_het_glas/planaria.html

Ik heb reeds de salamanders kunnen verplaatsen die in de 2 bakken zitten, naar een voorlopige gepaste verblijfplaats.

Ook was het eerste wat ik deed, alle waterplanten, stenen en de bak zelf in de kookwas te plaatsen en schoon te maken. Opnieuw gevuld.. Maar opnieuw zag ik platworm..

Nu gisteren heb ik mijn beide bakken net als de filter leeg gemaakt, en hoop met ze uit te drogen. De stenen en grind weg te doen.. Filtermateriaal verwijdert. Misschien ook de buizen van de filter vervangen? Dat dit wel helpt..? Alleen is nu mijn vraag mijn achterwanden zijn met piepschuim en epoxyhars gemaakt. Hoelang laat ik best alles uitdrogen?

Het gaat hem vooral, ik weet ook methodes zoals ook zout in het water strooien of met een batterij wat stroom op het water zetten of zelf flubenol proberen, maar dat is allemaal vergif ook voor mijn salamanders toch? Ik gebruik al deze laatste methodes van deze alinea liever niet dan wel..
Want hoe krijg ik dit dan weer uit mijn bak?


Niels D

De bak leegmaken en met kokend water behandelen werkt en is een veilige methode, maar wel een hoop werk. Toch is het niet zo'n probleem die planaria. Hier tref ik er af en toe een aan in mijn bak. Deze druk ik kapot tegen het glas. Ze zijn pas vervelend als er een explosie in aantallen is. Pas in die situatie kan ik me voorstellen dat ze eventuele eitjes gaan verorberen, maar hier in de H.orientalis bak zitter er wel wat in maar de eieren laten ze met rust daar er toch een hoop ander afval is waarvan ze eten. Ze zouden ook slakken eten, maar deze bak zit ook nog steeds stampvol slakken en garnalen. Mijn advies is om je dus niet direct druk te maken als je planaria tegenkomt. Zolang je niet overvoert zullen ze zeker geen plaag worden.

Uiteraard ook welkom op dit forum. Leuk ook dat je N.viridescens hebt. Misschien kun je wat foto's plaatsen, want deze soort wordt niet superveel gehouden. Misschien kan je er in de toekomst nog mee kweken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

013

Mja. Ik heb ze ook en ik kan me er ook aan ergeren. Ze ruimen wel wat rommel op, maar ook ik krijg ze er niet uit. Misschien warm water eens proberen.

zomaar een meisje

#3
Alles staat momenteel te drogen en ik hoop toch dat alles weg is aangezien er bij me in de bak
toch voldoende zat om geen eitjes meer te krijgen, of beter te vinden..

Ja er word me wel vaker gezegd dat ik té bezorgd ben,

bedankt  :)

Hier alvast enkele foto's van de 4 N. viridescens, ja dat zou ik maar al te graag hebben maar
ik heb nog maar 1 volwassen die had ik eerst en enkele maanden geleden 3 nieuwe juvenile, nuja al iets ouder.. erbij gehaald.

Ik had ook 2 vinpootsalamanders maar die zijn jammer genoeg kunnen ontsnappen tijdens mijn eerste poging om van de planaria weg te krijgen. want sindsdien niet meer kunnen spotten..

Ook heb ik een mooie foto van een van mijn vuurbuikjes toen ze een eitje legde, ik was net optijd erbij, vandaar ik deze ook even deel..

En ook een foto van mijn 2bakken met de plaag.. die nu terug leeg staan met pijn in het hart..

zomaar een meisje

#4
hoe plaats ik meerdere foto's in een keer?  ;D

Niels D

Dat zie je niet vaak dat mensen salamander houden in zo'n mooi ingericht riparium. Mooi hoor. Ik wou dat ik de ruimte had om al mijn dieren zo'n bak te geven.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

zomaar een meisje

Citaat van: Niels D op augustus 22, 2013, 05:33:00 PM
Dat zie je niet vaak dat mensen salamander houden in zo'n mooi ingericht riparium. Mooi hoor. Ik wou dat ik de ruimte had om al mijn dieren zo'n bak te geven.
;D ghihi nu ga ik blozen, ik richt graag in, en ben ik ook altijd enkele uren zoet mee
dankje in elk geval, het is leuk als dat gezegd word en ik ben er zelf ook wel fier op  8)

MartinS

Mooie collectie heb je daar! Leuke ingerichte bakken ook, doe je goed  ;)

Inmiddels al van je Planaria af? Ik zou wanneer er het maar om enkele wormpjes gaat er helemaal niks aan doen. Ze kunnen echt geen kwaad en het is zonde om je bakken geheel te ontruimen. Bij een explosie van wormen is het wel raadzaam om actie te ondernemen. Bij een plaag is het wel schadelijk voor je eieren en zullen ook je slakken eraan gaan.

Gebruik anders de zoekfunctie even. Onder andere het volgende topic geeft een aantal nuttige tips;
http://www.salamanders.nl/forum/algemene-verzorging/help!-na-bak-verschonen-ineens-gekke-wormpjes-op-het-glas/
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

zomaar een meisje

#8
Ik heb hem leeg gemaakt en laten drogen, maar aangezien mij dat iets te lang duurde
heb ik mijn bak gedraaid op zijn voorkant. op die manier liep heel veel water dat in mijn achterwand zat
er nog uit, het was in elk geval de moeite; tussendoor heb ik met een haardroger een dik uur staan blazen
en weer recht gezet, alles was droog. nu om écht op zeker te spelen heb ik mijn bak gevuld met kokend water en deze keer tot helemaal bovenaan. 5min laten trekken (ik dacht dit langer te doen, maar ik merkte een klein lekje op >:( ) aldus, alles er weer uit.

Ook heb ik alles van buizen en emmers uitgekookt, En ben ik nieuw filtermateriaal gaan halen en
nieuwe steentjes, ook nieuwe visnetjes, mos &plantjes

Nu tot slot zag ik alles in het water dood zweven toen het kokende water er in ging, allemaal witte/beige platworm. En heb ik vandaag opnieuw mijn bakken leeg gemaakt en nu ga ik me eerst op mijn grootste bak concentreren en eerst dacht ik met een UV-lamp maar heb ik opnieuw een uur met de haardroger staan drogen allen vond ik nu vandaag met dat ik alles al ben gaan nieuw halen.. en nog naar amfibia moest vandaag..
vond ik nergens de goede aquarium lijm.. enkel zwarte kwam ik tegen maar ik verkies liever doorzichtig, en na 4plaatsen niets.. ga ik voor morgen ergens anders in brico of gamma eens kijken.

nu alles weer haardroger droog is  ;) heb ik mijn bak op zijn  rug gelegd en hem al ontdaan van zijn vorige lijmsporen.. en het glas eraf gehaald.

Nu morgen de lijm goede vinden en alles komt inorde, dan post ik zeker ook nog het eindresultaat  :P

zomaar een meisje

Citaat van: MartinS op augustus 23, 2013, 08:43:49 PM
Mooie collectie heb je daar! Leuke ingerichte bakken ook, doe je goed  ;)

Inmiddels al van je Planaria af? Ik zou wanneer er het maar om enkele wormpjes gaat er helemaal niks aan doen. Ze kunnen echt geen kwaad en het is zonde om je bakken geheel te ontruimen. Bij een explosie van wormen is het wel raadzaam om actie te ondernemen. Bij een plaag is het wel schadelijk voor je eieren en zullen ook je slakken eraan gaan.

Gebruik anders de zoekfunctie even. Onder andere het volgende topic geeft een aantal nuttige tips;
http://www.salamanders.nl/forum/algemene-verzorging/help!-na-bak-verschonen-ineens-gekke-wormpjes-op-het-glas/

persoonlijk ben ik het nu niet met je eens, met alle respect maar welke ondersoort het ook mag zijn van planaria, aangezien deze soort ook gezien word als voedsel voor (en door) salamanders. Met 1 hap van de salamander zal de planaria zichzelf vermenigvuldigen in 2... dus mijn mening is, als je ze ziet (als het licht uit is dan komen ze tegen het raam plakken) al zijn het er maar enkelen, zijn er meer...  ik speek uit ervaring dat je eco echt naar de haaien gaat erdoor, mijn water werd alvast heel snel geel en de plantjes stierven. Ook voeden planaria soorten zich met eitjes van je salamanders..
Dus alles behalve leuk  :(
Kheb een foto van die er bij me inzat (ingezoomd).. al van ondertussen tijdje terug want alles is dood, daar ben ik zeker van  8)

Maar ik maak vorderingen hé  ;D

Niels D

Ik heb andere ervaring met planaria. Ik heb behoorlijk wat aquaria, vivaria en riparia en die draaien allemaal perfect hoewel ik in sommige weleens planaria tref. Ze zitten ook in mijn T.dobrogicus bak en ik haal daar ieder jaar bakken met eitjes uit. Dit geldt ook voor mijn H.orientalis. Ik zie tevens geen invloed op de populatie gammarus, cherry garnalen en slakken. In de H.orientalis bak zitten overigens ook nog zoetwaterpissbedden.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

zomaar een meisje



Ook toon ik met plezier mijn andere soorten, of toch de mooiste foto's die ik kon maken  :P

maar dit lukt me blijkbaar niet, hoe verklein ik mijn foto's?  :D

zomaar een meisje

#12
Citaat van: Niels D op augustus 30, 2013, 09:35:35 PM
Ik heb andere ervaring met planaria. Ik heb behoorlijk wat aquaria, vivaria en riparia en die draaien allemaal perfect hoewel ik in sommige weleens planaria tref. Ze zitten ook in mijn T.dobrogicus bak en ik haal daar ieder jaar bakken met eitjes uit. Dit geldt ook voor mijn H.orientalis. Ik zie tevens geen invloed op de populatie gammarus, cherry garnalen en slakken. In de H.orientalis bak zitten overigens ook nog zoetwaterpissbedden.
Ieder zijn ervaring blijkbaar. Ik speel toch liever op safe, al ben ik wel blij voor je dat het bij jou zo goed draaid met planaria  :)

en niet slecht bedoeld, ik deel enkel mijn ervaring van 2 aqua- terrariums of riparia ;)

Niels D

Geen probleem. Je bent zeker niet de enige die ervan af wilt. Er zal ongetwijfeld ook verschil zitten in de vele soorten die er zijn. Ik heb enkel last gehad van twee verschillende soorten voor zover je op het oog kan oordelen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

zomaar een meisje

Citaat van: Niels D op augustus 30, 2013, 10:18:19 PM
Geen probleem. Je bent zeker niet de enige die ervan af wilt. Er zal ongetwijfeld ook verschil zitten in de vele soorten die er zijn. Ik heb enkel last gehad van twee verschillende soorten voor zover je op het oog kan oordelen.
de planaria gaan ook pas echt jagen in het donker en dan slapen de meeste mensen al, het is zo dat ik het opmerkte (late opblijver) en 1 wijfje legt tot 300 eitjes dus je zal er sowieso wel wat overhouden maar meer als de helft wordt zeker opgegeten.. denk ik dan..