Lissotriton sp.

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

kevin

Ik zat me zo te bedenken de Triturus zijn in meerdere groepen opgesplitst.
Zo ook de familie Lissotriton.
-Lissotriton boscai
-Lissotriton italicus
-Lissotriton montandoni
-Lissotriton helveticus
-Lissotriton vulgaris

Alleen merk ik op dat alle soorten op vulgaris na van die verbrede ruggen hebben en in gekuild is op de rug. Denk dat een paar misschien wel weten waar ik het over heb.
En dit is bij de vulgaris niet zo. Kan er dan een kans gaan bestaan dat ze deze ook weer onder een andere familie willen gaan plaatsen. Denk dan dat er misschien een hele kleine kans bestaat hiervoor.

Wouter

Op het moment is er nogal wat discussie over de namen van de Europese watersalamanders. Ik ben niet helemaal op de hoogte, maar oa Schutschik heeft op salamanderland.at hier wat artikelen over staan. Ik meen dat de Russen Lissotriton vulgaris ook nog steeds Paleotriton noemen.

We zullen nog even moeten wachten voordat er echt definitieve namen aangenomen worden. Ik vind het persoonlijk wel apart dat vier jaar na de lisso-mesotriton publicatie nu de discussie pas echt op gang komt.

kevin

Aha oke.

Maar tis dat ik ze alle 5 aan het bekijken was en dat verschil me erg opviel.
Maar dan weet ik ook weer meer hoe het daarmee zit.

Roy van Grunsven

De wijzigingen die doorgevoerd zijn zijnallemaal erg voorbarig. Het is helemaal nog niet duidelijk hoe het precies zit.
Dit kenmerk is opvallend inderdaad maar betekend niet dat lissotriton geen monophyletische groep is (een tak van de stamboom). Het oude geslacht Triturus was niet monophyletisch, een aantal aziatische groepen vielen er midden in tussen de kleine en grote triturussen. Dat was dus niet houdbaar als genus.