T. Marmoratus - temperatuur

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marijn

Hallo,

Ik heb interesse om uit te breiden met een paar Marmoratusen , maar voor ik hier aan zou beginnen wil ik zeker zijn dat ik ze op een degelijke wijze kan houden.

Ik wil de beestjes in de winter wel een landfase laten ondergaan maar qua temperatuur lees ik dat ze best tussen de 5 en de 10 °C zitten dan, ik weet niet of ik dat kan garanderen, tenzij ik toestemming krijg om het tuinhuis te gaan inpalmen  ;D, kunnen ze in de winter ook bij 15° gehouden worden?
En kunnen ze in de zomer 21-22 hebben gedurende enkele weken? Ik weet dat ze het liever wat frisser zouden hebben maar op caudata.org las ik dat ze een piek tot 25° wel aankunnen, dus misschien vinden ze het rond de 22 niet zo heel erg? Of help ik daarmee hun paargedrag volledig om zeep?
( De vriezer steekt in de zomer reeds vol flessen water om de axo's een beetje te kunnen behagen, de afgelopen weken was het niet makkelijk de temperatuur zo laag mogelijk te houden )

Ik zou ze graag een paartje(of 3 stuks?) gaan houden in een 60x30x30 aquarium met 25cm water en een enkele kleine rustplek boven water, en zou een iets kleinere curver willen aanschaffen en inrichten voor de landfase.

groeten ,

Marijn
A. Mexicanum
P. Labiatus
C. e. popei (Z-Okinawa)

StevenZ

Die temperaturen lijken me prima. Ik heb hier 4 juveniele marmers zitten die ongeveer dezelfde temperaturen ondergaan. De marmers kunnen best wat hebben, in Spanje en Zuid-Frankrijk waar ze voorkomen wordt het nog een stuk warmer dan hier. Je moet ze natuurlijk niet het hele jaar boven de 24 graden houden. Ook zijn er houders die deze dieren in hun schuur houden, terwijl het in Nederland ook wel eens 30+ graden wordt.

Toen ik net begon met de salamanderhobby was ik erg bang voor te hoge temperaturen, maar nu bedenk ik me dat het hier op mijn kamer koeler moet zijn in de zomer dan in sommige salamanderschuren. (of heb ik dat mis?)

Groeten Steven

Marijn

#2
Ik hoorde net ook van Ron dat ze wel wat kunnen hebben qua temperatuur.
Hij heeft er nog een aantal zitten maar hij woont best wel ver weg.
En voor zo'n uitstap naar Nederland zal ik nog een tijdje moeten wachten ( geen eigen auto ),

Dus mochten er mensen zijn die dichterbij wonen ((oost-) Vlaanderen) met een paartje op overschot, laat maar weten ;D
Ik zie het volledig zitten met deze soort, en ik denk dat ik me genoeg ingelezen en voorbereid heb ( maar al doende leert men natuurlijk).
A. Mexicanum
P. Labiatus
C. e. popei (Z-Okinawa)