Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Welke soorten land en water

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaitlynn

Dag salamanderliefhebbers,

Eerst en vooral mijn complimenten voor deze mooie site en het gezellige forum. Good job!  8)

Na heel wat uren .. zeg maar dagen.. op het internet en in boekjes te hebben gelezen, heb ik besloten dat een salamander met een land- en waterfase cyclus me het meeste aansprak. Het is mijn bedoeling deze dan in een bak te huisvesten met zowel een groot landgedeelte als veel water.
Maar nu zijn er zoveel soorten dat het bijna onbegonnen werk is om uit te zoeken welke hieraan voldoen. En dan zegt de éne site weer net iets anders dan de andere. Het is als beginner ook niet altijd duidelijk welke soorten nu wel en niet geschikt zijn de hobby.

Vandaar dat ik dit topic opstart met de vraag welke soorten aan mijn wens voldoen. Jullie suggesties dienen dan als rode draad en dan kan ik toch wat gerichter verder gaan met mijn zoektocht. Ik wil namelijk eerst honderd procent zeker zijn dat ik de beestjes kan geven wat ze nodig hebben.

Alvast bedankt voor jullie ervaren meningen  ;)
Kaitlynn

Niels D

Als eerste van harte welkom op dit forum. De salamanderhobby vormt zich een niche binnen de niche van houders van reptielen en amfibieën, die niet zo groot is. Ik weet niet hoe groot het aquarium/riparium is en wat de temperaturen zijn op de locatie waar deze komt te staan. Dit zijn belangrijke gegevens om te weten alvorens iemand een advies kan geven.

Hypselotriton orientalis (voorheen Cynops orientalis) heeft niet zozeer een cyclus land en water, maar als ze één maal gaan kweken gaan de jonge dieren wel gebruik maken van het landdeel. Zo heb ik ze nu ook zitten. Als ze volwassen zijn blijven ze echter aquatiel. Deze blijft klein en kan wel tegen een paar dagen hitte.

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kaitlynn

Ik heb nog geen bak gekocht maar heb eentje van 80 x 35 op het oog. Deze zou op de slaapkamer komen te staan waar het in putje winter 18-19°C is en in een hete zomer rond de 23°C.

Niels D

Met die temperaturen en dat formaat bak kan je kiezen uit heel veel soorten, dus dat zit wel snor. T. marmoratus is ook een mooie soort, hoewel misschien sommige leden dit geen beginnerssoort vinden. Tevens kan het zijn dat ze het landgedeelte zullen mijden en in het water zullen blijven zitten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Ehh, andersom toch Niels; bij de marmersalamander heb je kans dat ze op het land zullen blijven en het water zullen mijden (dit is bij mij het geval).

Nog wat geschikte soorten zijn Cynops ensicauda en Triturus carnifex. Waarvan de laatstgenoemde echt zowel van het land als watergedeelte gebruikmaakt, zeker op deze warme dagen. Met de Cynops ensicauda heb ik zelf geen ervaring.

Groeten Steven

Kaitlynn

Bedankt voor de reacties en de tips heren. Deze soorten ga ik zeker verder uitpluizen :)

Niels D

Citaat van: garfield188 op augustus 01, 2013, 08:58:11 PM
Ehh, andersom toch Niels; bij de marmersalamander heb je kans dat ze op het land zullen blijven en het water zullen mijden (dit is bij mij het geval).

Nee, ik bedoelde dat ze in het water blijven. Ik heb er geen ervaring mee dat ze op het land blijven. Als ik hier dieren een landfase wilde geven, dan moest ik ze echt in een landbak stoppen. Tevens zijn er redelijk wat houders die ze geheel het jaar aquatiel houden zonder problemen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Kaitlynn

Ziet er naar uit dat die marmers gewoon koppige beestjes zijn  ;)

stijnzeger

Een beetje wel ja, je moet T. Marmoratus de kans geven om op het land te kunnen.
En bij de H. Orientalis bijv. Is dit niet nodig
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Steven DC

Hoi kaitlynn,

Misschien ook ff vermelden of je van belgie of nederland bent EN of je van plan bent de dieren al dan niet een winterrust te geven. In belgie heb je namelijk een andere wet en de winterrust is bij sommige soorten wel belangrijk.

Gr. Steven

MartinS

Ik zou het net andersom doen. Eerst kijken welke soort je mooi en interessant vind en daarna je bak daarop inrichten. Ook spelen omstandigheden zoals temperatuur en ruimte die je de dieren kunt bieden een rol. Zet je ze bijvoorbeeld in een woonkamer dan is bijvoorbeeld Cynops ensicauda of pyrrhogaster heel geschikt. Maar voor een koudere plaats zoals een schuur bijvoorbeeld komen triturus soorten in aanmerking
Persoonlijk richt ik de de bak in naar de fase van het dier. Dieren in hun waterfase krijgen een volledig aquatiele setup. Hierdoor kan ik ze per fase meer ruimte bieden en vind het makkelijker om aan te passen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Maxim M.

Tylototriton verrucossus word ook vaak aangeraden als beginnersoort.
Zullen zowel van land als water gebruik maken
en zijn alles behalve schuw, vanaf ik de kamer binnenloop staan ze allemaal aan het raam om eten te schooien.

Bij mij nog steeds de soort waar ik het meest plezier aan beleef en was ook mijn eerste soort.

Kaitlynn

Citaat van: Steven DC op augustus 02, 2013, 07:45:43 PM
Hoi kaitlynn,

Misschien ook ff vermelden of je van belgie of nederland bent EN of je van plan bent de dieren al dan niet een winterrust te geven. In belgie heb je namelijk een andere wet en de winterrust is bij sommige soorten wel belangrijk.

Gr. Steven

Ik ben van Belgie  :)
Zoals ik al zei komt de bak op de slaapkamer te staan (18-23°), maar ben bereid om de dieren in de koelkast of de schuur te plaatsen als dit voor de soort van toepassing is.

Van de aangehaalde soorten spreken mij de Tylototriton verrucosus en de Cynops pyrrhogaster het meeste aan.

Weet iemand hoeveel plaats deze nodig hebben? ??? (Over vissen zeggen ze soms "1 cm vis per liter water"  ;D)

Kaitlynn

MartinS

De vuistregel kun je hier terugvinden  :P;
http://salamanders.nl/salamanderhobby/huisvesting.html

Voor de twee soorten waar jij interesse in hebt zou ik voor een koppel minimaal 60x30x30 of groter nemen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Chantall

ik heb zelf drie jaar salamanders en ik heb een aquarium met een groter watergedeelte dan land gedeelte en ik heb een Chinese vuurbuik salamander die zit in de winter maanden op het land gedeelte en in de zomer in het water hopelijk heb je hier wat aan.