co2 toevoegen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Citaat van: Rayliberty op augustus 05, 2013, 12:24:59 PM
De Walstad methode? Nou ik heb al meer dan 20 jaar meerdere aquaria gehad en heb er nu nog een grote 350 liter in mijn huiskamer staan maar je aquarium beginnen met potgrond lijkt mij echt gevaarlijk, zeker als daar nog meststoffen in zitten ook. Het grote gevaar is dat je een te rijk water in je bak krijgt en dan blauwe algen de kop op steken, zelfs met een goede plantengroei.

In die 20 jaar ben ik van puur zand met allerlei toevoegingen naar fijn grind overgestapt zonder kleibolletjes en andere meststoffen. Ik begin gewoon met een laag grind waar lekker veel zuurstof kan indringen en dan zet je je bak op met planten. Dan ga je naar een collega aquariaan en je vraagt daar even of je het bodenvuil mag opzuigen. Moet wel een goed draaiende bak zijn hoor! Dat bodemvuil bevat enorm veel goede bacterien. Dit vuil kieper je zo in je nieuwe bak en dan gaat het bijna altijd goed.

Met deze methode zorg je voor een schoon substraat dat vanzelf vervuilt met voedingsstoffen omdat je gaande weg wat rot blad en watervlooien en poep van de vissen/slakken e.d. in je bodem krijgt. Dat zetten je planten weer om in een mooie plantengroei.

En zo werk ik ook al 20 jaar met mijn bakken :D ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Rayliberty

Die indruk had ik al Joost  ;D ;D
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

Niels D

Toch ga ik hem proberen. Ik hoef hier van geen enkele bak het water te verversen enkel bijvullen. De waterkwaliteit blijft goed en de planten doen het goed, maar toch ben ik benieuwd hoe zo'n bak kan draaien.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Op deze methode draaien mijn bakken ook het beste.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus