co2 toevoegen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick

Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik begonnen met co2 toe te voegen aan mijn aquarium, ik heb lang problemen gehad met mijn planten waarna dit geadviseerd werd. Maar ik kwam vandaag thuis en zag dat beide axolotls erg gestrest zijn. Vooral bij de leucistische is dit erg duidelijk zichtbaar, kieuwen recht naar voren en knalrood, ook zijn er aders over lichaam duidelijk zichtbaar.

Mijn vraag is dus, kan dit door de co2 komen? En zo ja, is het gewoon wennen voor de beestjes of is het schadelijk voor ze?

bouffonne

nee CO2 bemesting voor je planten os niet goed voor je axolotls
In het algemeen krijgen de planten genoeg mest van de afval van en voer en/of de ontlasting van de dieren.
Ik zou nu zeker de helft van het water verversen en meteen de Co2 bemesting eruit halen.

Patrick

#2
Een vriend die ook een axolotl heeft voegt ook co2 toe, het gaat hier wel om een kleinere bak met minder planten en 1 axolotl en die heeft hier geen problemen mee. Mijn wildkleur heeft er ook niet zoveel moeite mee. Ik heb anders erg veel moeite om mijn planten in orde te krijgen, veel gaat kapot of ik krijg een algenplaag en ik heb al verschillende aanpakken geprobeerd. Heb je hier nog tips voor?

ANDRÉ-ARTHUR

Welke planten gebruik je in het aquarium van de axolotls ?
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Patrick

Ik weet alle juiste benamingen niet en ik ben kort geleden verhuisd waarbij ik ook veel vervangen heb wat kapot gegaan is. Heb 2 18 wat lampen, mijn waterwaardes die ik zelf test zijn nitraat: 25 en fosfaat 1.1/2. Nitraat moet omlaag, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Ik vervang wekelijks de helft van het water.

De volgende planten zijn momenteel in mijn bak.
- (oud) een lange gras plant wat achterin staat. Dit is de eenige plant die het goed doet en altijd al gedaan heeft.
- (nieuw) een klein kort gras plantje. Deze doet het ok, maar is al aan het verkleuren.
- (nieuw) anubias. Doet het momenteel goed en er komen nieuwe blaadjes aan, maar is ook al aan het verkleuren door alg. Wanneer mijn vorige anubias nieuwe bladeren probeerde te maken gingen deze al snel kapot.
- (oud) een plant met lange groen/rode bladeren. Geen idee, er sterft niets af maar er groeit ook niets bij. Er zitten een paar kapotte bladeren aan door gehap van de axolotls.

Naast het lange gras heb ik ook andere snelgroeiers gehad, maar die zijn vaak slap en worden uitgegraven door de axolotls en gaan uiteindelijk snel kapot.

bouffonne

IK heb deze erin.
Moet zeggen, groeien goeden ja ook bij mij zitten er bladeren bij die happen hebben.
Geef geen extra bemesting en heb als licht 2x 96 cm ledlicht

Patrick

Wat een mooie inrichting!
Wat voor waardes hou je aan voor je water?

Rayliberty

Absoluut geen CO2 toevoegen! Dit kan alleen met een weelderige plantengroei en met een PH sturing die er voor zorgt dat er niet te veel CO2 in het water terecht komt wat de dieren kan schaden.

Als je een goed draaiende bak wilt hebben die zijn eigen nitraat afbreekt dan zul je andere planten moeten gebruiken dan de moerasplanten die je er nu in hebt. Je moet "echte waterplanten" gebruiken zoals waterpest en hoornblad. Deze planten groeien veel sneller dan die moerasplanten en zuiveren je bak van te veel nitraat. Ter decoratie kun je wel wat moerasplanten gebruiken maar de overhand moeten de echte water hebben

Het kan ook zo zijn dat er misschien hout ligt te rotten in het water dat veroorzaakt ook slechte waterwaardens.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa

joost.v.wijk

Ik heb ook lange tijd gebruik gemaakt van (vloeibare) CO2, met name om penseelalgen te elimineren. Ik heb dan geen axo's, maar ik heb bij de popei die erin zat, nog nooit hinder ondervonden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Citaat van: Patrick op juli 30, 2013, 04:51:00 PM
Wat een mooie inrichting!
Wat voor waardes hou je aan voor je water?

ph 6.8
Nitriet 0 (heb eenden kroos erin)
Nitraat 10
hardheid 12
en de 2 ledlampen zijn warmwit
en ververs elke week 1/3 water regenwater/kraanwater
De planten zijn voornamelijk
Echinodorus soorten/Elodea en vallesneria

Niels D

Ik ben een bak aan het vervangen voor een andere met een zelfgemaakte achterwand. Hier ga ik proberen te werken met de Walstad methode, daar ik op diverse fora, waaronder caudata.org, goede resultaten constateer. Ik ben al overgestapt in de meeste bakken naar rivierzand, vanwege het feit dat deze een iets grotere korrel heeft dan speelzand en meer zuurstof doorlatend is. De planten doen het in deze bakken al erg goed, maar ik verwacht dat ze het met de Walstad methode nog beter gaan doen.

http://theaquariumwiki.com/Walstad_method
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Deze methode ga ik ook eens toepassen in een enkele bak. Eens zien wat de resultaten zijn ten opzichte van mijn toch enigszins traditioneel inrichtte bakken en bakken zonder bodembedekking. Wel een interessante optie  :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Die Walstad methode is toch helemaal niet zo bijzonder? Wordt al veel gedaan, zonder dat men weet hoe het heet.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Als hij goed werkt, dan vind ik hem bijzonder genoeg ouwe piraat van me.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Rayliberty

De Walstad methode? Nou ik heb al meer dan 20 jaar meerdere aquaria gehad en heb er nu nog een grote 350 liter in mijn huiskamer staan maar je aquarium beginnen met potgrond lijkt mij echt gevaarlijk, zeker als daar nog meststoffen in zitten ook. Het grote gevaar is dat je een te rijk water in je bak krijgt en dan blauwe algen de kop op steken, zelfs met een goede plantengroei.

In die 20 jaar ben ik van puur zand met allerlei toevoegingen naar fijn grind overgestapt zonder kleibolletjes en andere meststoffen. Ik begin gewoon met een laag grind waar lekker veel zuurstof kan indringen en dan zet je je bak op met planten. Dan ga je naar een collega aquariaan en je vraagt daar even of je het bodenvuil mag opzuigen. Moet wel een goed draaiende bak zijn hoor! Dat bodemvuil bevat enorm veel goede bacterien. Dit vuil kieper je zo in je nieuwe bak en dan gaat het bijna altijd goed.

Met deze methode zorg je voor een schoon substraat dat vanzelf vervuilt met voedingsstoffen omdat je gaande weg wat rot blad en watervlooien en poep van de vissen/slakken e.d. in je bodem krijgt. Dat zetten je planten weer om in een mooie plantengroei.
Raymond van der Lans

Triturus marmoratus Palencia, Spanje
Triturus pygmaeus Tocha Lissabon, Portugal
Triturus carnifex wildkleur, flavist
Triturus karelinii katech, Azerbeidjan
Triturus Macedonicus, Smolikas, Griekenland
Triturus dobrogicus macrosoma, Orth an der Donau
Triturus dobrogicus dobrogicus, Wienerwald
Lissotriton maltzani, Sierra de Monchique, Portugal
Lissotriton boscai, Melo, Portugal
Lissotriton italicus, Francavilla Fontana, Brindisi, italie
Lissotriton montandoni
Ommatotriton ophryticus ophryticus
Salamandra i. infraimmaculata, Batar, Libanon
Salamandra atra atra, Berner Oberland, Zwitzerland
Salamandra algira splendens
Salamandra algira tingitana, Beni Arous, Marokko
Neurergus kaiseri
Neurergus strauchii strauchii, Bitlis, Turkije
Neurergus crocatus, Aqrah, Irak
Neurergus derjugini, Siyah Goz, Irak
Tylototriton shanjing
Taricha granulosa