Iemand verstand van zelf een aquarium in elkaar zetten ??

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mookaiet

Zal effe het probleem voorleggen.

Ik heb twee terrariums over staan van 80 breed en 40 diep en 50 hoog waar Gerbils in hebben gezeten deze knaagdieren hebben alle silicone kit tussen de ramen vandaan geknaagt. Nu zou ik deze bakken willen gaan gebruiken voor de salamanders maar omdat er totaal geen kit meer tussen de ramen zit alleen nog op een paar plekjes vroeg ik mijzelf af moet ik alle onderdelen eerst lossnijden met een dun scalpel mesje en dan alle randen insmeren met siliconen kit en die tegen elkaar verlijmen en dan pas aan de binnen zijde een voeg van siliconen kit aanbrengen tussen de de ramen of is het voldoende want de bak stort nog net niet in als ik alleen aan de binnenkant alle naden goed dik inkit ???? Of is dit niet sterk genoeg en gaat de boel dan lekken op den duur ??? Heb totaal geen ervaring met bakken lijmen en ben altijd bang dat de boel breekt het is en blijft glas.

Graag jullie advies

joost.v.wijk

Bij grote bakken (zoals die 80cm) kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, en alles los snijden, goed schoonmaken, vetvrij maken en volledig opnieuw kitten.

Met kleine bakjes durf ik het wel aan om alleen even een nieuw kitrandje erin te leggen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Ik zou het zelf ook niet aandurven om alleen de binnenrand eruit te snijden. wat je dan krijgt is een oude en een nieuwe kit. Inderdaad helemaal uit elkaar halen en opnieuw plakken. Let op Silicone verwijderaar kun je het beste niet gebruiken, maar als je mooi snijdt kun je het silicone er goed schoon afsnijden, daarna zoals Joost ook aangeeft goed ontvetten met bijvoorbeeld witte azijn. Daarna de ruiten weer plakken en afkitten.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Mookaiet

Ok dank je wel voor deze adviezen ga ik morgen voor het eerst een bak demonteren schoonmaken ontvetten en weer kijken of ik die puzzel een beetje recht in elkaar kan krijgen  ;D

Mookaiet

Hallo allemaal,

Ik heb de bak vandaag eerst helemaal uit elkaar gehaalt toen met een verfschrapper alle oude siliconen verwijderd. En met bijna een halve liter spiritus alles goed zwaar ontvet en met schuurpapier de randen waar het glas aan elkaar moet komen opgeschuurd. Dat was het meeste werk het in elkaar zetten ging een stuk vlotter na wat instructies hoe ik dit het beste kon doen.

Nu zit de bak weer in elkaar heb siliconenkit van Bison gebruikt ze noemen het sanitair kit maar er staat duidelijk op de achterkant dat het geschikt is van aquariums. Dus neem aan als het voor vissen gebruikt kan worden dat het ook goed is voor salamanders ?

Wie weet hoe lang je na het kitten de bak moet laten drogen voor je kunt gaan kijken of deze goed water dicht is ??? En hoe lang moet de bak uitwasemen om de zure geur eruit te krijgen voor de dieren er in kunnen ??

Heb direct de bak in twee delen gemaakt een land en water gedeelte zodat de dieren zelf kunnen kiezen wat ze willen zwemmen of juist op het droge.

Graag wat advies van de experts hier  ;D

joost.v.wijk

Hoe de kit van bizon werkt weet ik niet. De bak is bij echte aquariumkit na 1 x spoelen (kun je ook gelijk zien of het waterdicht is) wel klaar om ingericht te worden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Mookaiet

ok dank je wel Joost,

Ik spoel hem gewoon een keer of 3 a 4 dan zal die toch wel goed zijn neem ik aan :D

Peter Vliem

De aquariumkit die ik gebruik droogt in 48 uur. Ik geef altijd 3 รก 4 dagen om te drogen (je kan er maar zeker van zijn ;) )
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Dave O.

ik laat ze altijd 4 dagen "uitwalmen" en daarna 3a4 keer volledig vullen met water en dat 24 uur laten staan.
dan weet je zeker dat al het zuur eruit is.
C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

Mookaiet

Ok dank je wel allemaal moet dan zeker gaan lukken nog effe paar dagen laten uit walmen en dan een aantal keer vullen en na 24 uur weer leeg laten lopen moet toch te doen zijn toch. Heb het moeilijkste gehad het plakken van de bak zelf.