Ombouw aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silkey

Beste salamanderliefhebbers,

Ook ik heb me laten verleiden door de fascinerende salamanders. Omdat ik thuis nog een leeg aquarium heb staan, namelijk een Cayman 80 (120L), zou ik deze willen ombouwen tot salamanderwoonst.
Na het internet te hebben afgeschuimd over verschillende mogelijkheden voor setups, heb ik gekozen een landgedeelte te modelleren met schuimplaten (tempex). Ongeveer zoals J.K hier gedaan heeft, behalve dan dat ik alles volledig binnen het aquarium wil houden en er dus niet bovenop.

Nu heb ik hier absoluut geen ervaring mee en heb daarom nog een heleboel vragen ;D . Op het internet is er zoveel over te vinden dat je op den duur het bos niet meer door de bomen ziet ???.
1.   De lijm: Welke lijm denken jullie dat het beste geschikt is om verschillende stukjes piepschuim op elkaar te lijmen. Ik heb al gelezen dat vaak aquarium-silicone of gespoten PUR gebruikt wordt. Ook ben ik ergens een bouwverslag tegengekomen met Tec7, kan dat? Kan gewone silicone dan ook?
2.   Bevestiging: Hoe bevestig ik best de achterwand en dergelijke aan het aquarium? Ik veronderstel met aquarium-silicone... Moet dit een 'waterdichte' afkitting zijn?
3.   Epoxyhars: Na veel opzoekwerk denk ik dat er niet echt (goedkopere) alternatieven zijn voor epoxyhars, toch niet als het gaat om het onderwatergedeelte. Maar nu vroeg ik mij af of heel de wand ermee moet ingesmeerd worden (dus ook de kant tegen het glas) of enkel het 'zichtbare' deel.
4.   Kleur: Voor de kleuring zijn er heel veel mogelijkheden, wat zijn jullie ervaringen en welke vinden jullie het fijnst werken? Ik denk bijvoorbeeld aan pigmenten voor in tegellijm, pigmenten voor in epoxy, acrylverf..
5.   Bodembedekking: Voor het aquariumdeel had ik zand of keien in gedachte. Dat zal denk ik afhankelijk zijn van hoe ik uiteindelijk wil dat het geheel er uit ziet. De bodembedekking van het landgedeelte is wat anders. Ik zou zand, turf of varenwortel kunnen instrooien in de epoxy, of ik zou een soort kuipjes kunnen maken die ik vul met een laagje terrarium-grond (houtschilfers, turf, zand).
6.      Filter: Ik heb thuis nog een pompje liggen om een watervalletje mee te maken, maar hier zit geen filter aan, kan dit dienen en moet ik daarbuiten nog een filterpompje voorzien?

Tips en/of opmerkingen zijn altijd welkom ;) :D

Roy van Grunsven

Welke soort wil je gaan houden? Dat maakt nogal uit voor de inrichting.

Twan Berg

Ik heb ook een Cayman 80 bij mij thuis, maar mijn salamanders zitten er nog niet in, als je hypselotriton orientalis wilt houden, kan je het aquarium gewoon bijna helemaal vol doen met water, maar volgensmij wil je deze soort niet houden.. Haha. Maar een goede 2e! Veel succes met je aquarium!

Groeten Twan

Silkey

Mijn vriend heeft marmersalamanders en zwaardstaartsalamanders. Het zal dus waarschijnlijk voor een van deze twee worden. Toch zou ik het graag redelijk algemeen houden, zodat er later andere gelijkaardige soorten in kunnen, zonder dat alles aangepast moet worden :)

Silkey

Citaat van: Twan Berg op juni 29, 2013, 07:36:35 AM
Ik heb ook een Cayman 80 bij mij thuis, maar mijn salamanders zitten er nog niet in, als je hypselotriton orientalis wilt houden, kan je het aquarium gewoon bijna helemaal vol doen met water, maar volgensmij wil je deze soort niet houden.. Haha. Maar een goede 2e! Veel succes met je aquarium!

Groeten Twan

Wat denk jij over de salamanderproof-heid en ventilatie van het deksel? Ik dacht het eraf te halen en iets anders te bedenken maar misschien is het er toch voor geschikt?
Wat de soort betreft, misschien in de toekomst ooit maar voorlopig niet  :D

MartinS

#5
1-2; Voor repareren, bouwen of lijmen van een achterwand kun je om te beginnen gewone siliconen kit van Bison gebruiken. Volgens Bison, Hoogwaardig (100% siliconen.UV- en weerbestendig), blijvend elastisch, waterbestendig en op azijnzuur basis. De Kit die ik zelf vaak gebruik voor de werkzaamheden in en rondom het aquarium is Zwaluw Aqua-Silicone kit. Deze kit is hoogelastisch en ook azijnzuur hardend. Het heeft een zeer goede hechting op glas en door de snelle uitharding geeft het geen schadelijke stoffen aan het water. Daarnaast goed UV-, water-, vocht-, kleur- en weerbestendig. Tec7 zou je ook kunnen gebruiken maar niet voor het verlijmen van glas. Deze kit kan water opnemen, wat op termijn op lekkage zou kunnen uitdraaien.
3-4; Als het op Epoxy aankomt gebruikte ik altijd Mr. Boat epoxyhars met daarbij aangeboden kleurstoffen. Deze werkt prettig en is na uitharding niet giftig en volkomen veilig voor mens, dier en plant.
5; Ik zelf zou het landgedeelte ook met grind of rivierzand opvullen. Dit afdekking met bijvoorbeeld mos en stukken schors. Dit werkt schoon (vuil zak naar onderen) en is makkelijk te onderhouden.
6; Een filter is niet noodzakelijk in je aquarium. Je kunt dus prima je huidige pompje gebruiken. Wil je toch filteren dan kun je een goedkoop pompje kopen met daarin wel een filtertje, zoals de Aqua-Flow 50 die nog geen tien euro kosten. Daarbij zit gelijk een uitstroomstukje geleverd.

Maar zoals Roy aangeeft is het aan te raden eerst een keuze te maken welke soort je wil gaan houden. De soorten die jij beschrijft hebben niet altijd landgedeelte nodig en zullen deze dan maar zeer sporadisch gebruiken. Ook vinden deze salamanders een sterke stroming niet prettig, waar je rekening mee moet houden met de bouw van het watervalletje. Goed inlezen wat betreft de behoeften van een soort is dus erg belangrijk.

Ik zelf zou de deksel vervangen voor een bijvoorbeeld een raamwerk met horrengaas of overstekende randen (minimaal 5 centimeter) van glas in kitten. Hierboven verlichting aanbrengen voor de plantengroei. Dit draagt bij aan een betere ventilatie waar vooral de marmersalamanders baat bij hebben.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Niels D

Een goedkoop alternatief (althans goedkoper) betreft Flevopol, een adhesief polymeer dat je o.a. op de verfafdeling van de Hornbach kan vinden. Wordt veelal gebruikt om mortel of cement beter te laten hechten of om deze waterdicht te maken. Dit kun je puur op de achterwand smeren, want hoewel het wit is droogt het transparant op. Het resultaat is vele malen mooier dat epoxyhars, maar net als deze laatste moet je het erg lang laten drogen voordat je het met water in contact kan laten komen. Je krijgt anders namelijk lelijke witte plekken, die aandoen als een soort waas. Wel meerdere lagen aanbrengen.

Voor een voorbeeld van een bredere toepassing van Flevopol in combinatie met tegellijm kijk dan achterin topic: http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/doe-het-zelven-5822/ en http://www.salamanders.nl/forum/terrarium-en-inrichting/de-noto-bak/ en http://www.salamanders.nl/forum/fotos-en-filmpjes-20/nieuwe-tank-voor-t-verrucosus/ Ik ben gewoon erg enthousiast over deze methode.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Twan Berg

Citaat van: Silkey op juni 29, 2013, 11:33:32 AM
Citaat van: Twan Berg op juni 29, 2013, 07:36:35 AM
Ik heb ook een Cayman 80 bij mij thuis, maar mijn salamanders zitten er nog niet in, als je hypselotriton orientalis wilt houden, kan je het aquarium gewoon bijna helemaal vol doen met water, maar volgensmij wil je deze soort niet houden.. Haha. Maar een goede 2e! Veel succes met je aquarium!

Groeten Twan

Wat denk jij over de salamanderproof-heid en ventilatie van het deksel? Ik dacht het eraf te halen en iets anders te bedenken maar misschien is het er toch voor geschikt?
Wat de soort betreft, misschien in de toekomst ooit maar voorlopig niet  :D

De deksel zou ik er af halen, ga ik ook doen, de kunnen met gemak door de ventilatie kruipen.
Veel succes!!

Silkey

Bedankt voor de reacties jongens  :D

Wauw Niels, dat ziet er allemaal heel goed uit  :) Heb je toevallig ook een idee hoeveel van die Flevopol nodig is per m²?