Salamander met schimmelstaart

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Swag

Hoi hoi,

Wij hebben sinds kort 2 salamandertjes. Waarvan me de naam helaas nog even ontbreekt (Echt slecht he) en nog slechter van mezelf dat ik erg weinig weet van deze diertjes (waar ik me normaal altijd serieus in verdiep bij nieuwe bewoners)

Nu wil het geval dat ons salamandertje een soort van schimmel op zijn staart heeft. Nu ben ik als een gek het internet gaan afspeuren info te vergaren. nu lees je veel dat men een zoutbadje doet echter echt duidelijk over hoelang lees je niet veel. wel dat te lang ook niet goed is voor zijn huidje. Ook lees ik op een aantal plekken dat ze hem in de koelkast moet doen in een bakje. (in mijn ogen te extreem, maar toch maar gedaan) dit zou de schimmel stoppen en de groei van de wond helpen te genezen. Echter lees je nergens hoelang die in de koelkast moet blijven.

hij is er nu 0:15 in gezet. in aquarium water uit een andere bak en zout in de koelkast. ik heb hiervoor een halve liter water gebruikt en 3 gram zout. (keukenzout van jozo) echter moet die na een uur uit het zout en in ander water. moet die terug in het aquarium? moet ik die halve liter water verversen en in de koelkast laten staan.

Wie o wie is nog wakker en kan ermee helpen. wij willen hem graag zo goed mogelijk verzorgen.

Dit is overigens gebeurd in onze ogen na het toevoegen van een half catapa blad in het water.

Aqua is 60x30x30

Groetjes dennie


Peter Vliem

Pleurodeles waltl ;) (Ribbensalamander).
Is de staart niet erg kort, of is dat er al af?
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

joost.v.wijk

Je kan ze het beste in een 3-4 gram zoutoplossing laten zitten voor een aantal dagen, totdat de schimmel grotendeels weg is. Als de schimmel komt door dat het een 'standaard' wondje is, is dit vaak wel voldoende. Als het komt door een bacteriƫle infectie heeft alleen een zoutoplossing geen zin, en moeten ze ook behandeld worden tegen die infectie.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Swag

@ peter,  ja er is eens stuk af idd :(

Kan iemand me dat idee van de salamder in de koelkast uitleggen?

Niels D

In een container doen met net genoeg water dat hij rechtop kan liggen. Met container bedoel ik een afsluitbaar bakje, zoals bijvoorbeeld die van de Chinees of een kleine Fauna Box. Zorg bij het bakje van de Chinees dat er wat gaatjes inzitten. Vervolgens simpelweg in de koelkast zetten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Swag

Heeft het niet overeeft, had wel idd in een tupperware bakje met gaatjes in deksel geboord zodat die ook makkelijk boven water kon.

Niels D

Jammer, maar helaas een aspect wat bij de hobby hoort.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl