Slecht nieuws uit mijn salamanderkamer

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Tijdje niets laten horen, was er wel maar heb een raar jaar achter de rug, o.a. nalatenschap van mijn moeder regelen. Huis verkocht e.d. Ik was gevolmachtigde, nou dat heb ik geweten, niet leuk :(
Werk houdt ook op.
Net dat ik dacht ik moet mijn salamanders maar gaan verkopen, we hebben de ruimte nodig (we huren nu een zeecontainer als opslag voor een x bedrag wat we zelf goed kunnen gebruiken) werden ze ziek.  Laatste twee weken.  En het verspreid zich razendsnel! Varieert van mager worden (1 tijger vermagert maar leeft nog, 1 bloat=dood, een had ogenschijnlijk helemaal niets en zat altijd in een andere bak maar was ook plotseling dood.) bloat/schimmel bij verrucossus, vermagering en schimmel bij Paramesotriton, slecht groeiende Cynops. De Neurergus Strauchii doen het heel goed. Als enige. En hoe het zich verspreid heeft? Ik denk met bakken schoonmaken, slang niet schoongemaakt van de een naar de andere bak. En dat heb ik ongeveer drie weken geleden gedaan. Kan niet anders  :'( Baal er ontzettend van, ten eerste omdat het mijn beestjes zijn en ten tweede verkopen kan ik wel vergeten. Ik denk trouwens dat het bloat en schimmel is maar kan natuurlijk ook wat anders zijn. Iets wat agressief is en snel verspreid.
Alles staat op de ESHA 2000 nu maar heb weinig hoop. Iemand nog suggesties? Ben bang dat ik alleen nog lege bakken overhoud....en de Neurergus Strauchii...
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Niels D

Dat moet zeer doen. Ik kan me niet voorstellen hoe rot je jezelf daarover moet voelen en zeker als je al voldoende achter de rug hebt. Toch één geluk dat je de strauchi's nog hebt. Sterkte!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Hopelijk gaan de strauchi's het nog goed doe en die ene tijger en dat nog  allemaal in zo'n slechte periode..
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Steven DC

Hey Monique,

Erg balen! Ik kan het mis hebben, maar het lijkt me een beetje op een parasitaire aandoening (vb flagelaten) met schimmel/bloat als secundaire infectie. Heb je de mogelijkheid om eventueel een mestonderzoek te doen bij je dieren?
Om de schimmel tegen te gaan, kan je ook eventueel jodiumvrij keukenzout aan je water toevoegen

bouffonne

dat is een behoorlijke domper voor jouw Monique :(
Ik hoop dat je de rest wel door krijgt.

Monique

Ja ik heb een microscoop van wijlen mijn schoonvader. Dus ik ga een mestmonstertje proberen te krijgen. Ik zet de para morgen zonder te kijken al in een badje flagyl. Die is zo dun dat nu het baat het niet dan schaad het niet principe geldt.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

naeff002

Dit is wel heel erg om te horen. Ik hoop dat je achter de oorzaak komt en zoveel mogelijk weet te redden.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Monique

Een verrucosus zit apart, twee tijgers hebben ieder een aparte bak, de para zit ook apart. Allemaal op de flagyl.
Een verrucosus en een para zitten nog in de eigen bakken. Want heb niet genoeg kleine quarantaine curvers voor zoveel zieke dieren. Dus bijkopen en dan stuk voor stuk de bakken schoonmaken en desinfecteren, alle planten wegdonderen, grind uitkoken, stenen, kurkschors. De eheim pomp demonteren, alle slangen in de ontsmetting.  En dat is allemaal niet zo handig nu de hele zooi boven staat. Tel daarbij op allemaal afspraken dus dit gaat lang duren pffft, zo geen zin in.
Besmetting is denk ik niet via de afzuigslang gegaan bedacht ik mij maar waarschijnlijk via de tuinslang met sproeier die ik per bak erin hing. De afzuigslang spoel ik altijd uit met heet water...
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Maxim M.

Echt balen!

Hoe kuis je best je slangen uit tussen gebruik in verschillende bakken?
Besef plots dat ik dat beter ook zou doen in het vervolg.

Monique

Het beste is per bak aparte set slangen gebruiken maar dat vond ik een beetje te veel van het goede. Heb een slang met een hevel  en een ventiel die ik ook dicht kon zetten. (prodac) Dan zuig ik niet al het grind mee maar kon toch goed de troep van de bodem afzuigen. Ik spoelde door met echt heet water. En eens in de zoveel tijd gooide ik de slangen in een bad met dettol.
Had per bak al aparte sponsjes voor de ramen (van die metalen daar krijg je eventueel alg goed mee weg) Voerpincet als die in aanraking is geweest met water of dier afspoelen. Handen wassen als je met water of dier in aanraking bent geweest. En ik heb speciale desinfectie vloeistof voor mijn handen die ze ook in ziekenhuizen gebruiken. Die gebruik ik met name als ik zieke dieren hanteer.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Maxim M.

Ik heb nog niet zoveel bakken, dus was van plan aparte slangen te kopen na dit verhaal.
Heb je soms een link oid naar die slang met ventiel, want het grint meehevelen heb ik veel last van :p

MartinS

Wat een verschrikkelijke nachtmerrie Monique. Zou je geen onderzoekje laten doen bij een dierenarts om gerichter het probleem te kunnen aanpakken? In elk geval  hopen dat je deze tegenslag snel onder controle heb en je de hobby weer met plezier kan voortzetten! Veel sterkte!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Monique

Mijn dierenarts weet veel van reptielen maar van salamanders  niet veel. Anders had ze wel mestonderzoek geadviseerd toen de para's de eerste keer ziek waren. Stand tot nu toe: ze leven nog maar daar is in het geval van de tijger ook alles mee gezegd. Zo mager, twijfel over euthanasie maar is nog zo levendig....

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Tijger en paramesotriton hebben het allebei niet gehaald. tylo. ver. en een tijger nog op flagyl. Eten niet dus zal ook wel einde oefening zijn. Maar beginnen met bakken leeghalen en ontsmetten. En dan maar in de verkoop samen met de stellingen en verlichting.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Nymphea de hevel is van prodac.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu