zoetwatermossel om poot salamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Door een of andere reden zijn bij mij in de vijvers een aantal jaar geleden zoetwatermossellen in de vijver terecht gekomen. Sinds die erin zitten vind ik elk jaar meerdere salamanders in mijn vijver die ik moet bevrijden van een zoetwatermossel die om een achterpootje vast zit. Kent iemand dit verschijnsel en weet iemand of ze ooit weer loslaten?

Sommigen zwemmen er weken mee rond en krijg ze niet allemaal gevangen om hun pootje schoon te maken. Na bevrijding is er meestal meet het pootje niets aan de hand. Ik weet niet wat de bedoeling is van de zoetwatermossel.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Harry

Ze zijn waarschijnlijk meekomen met een stukje bronmos dat nog aan mijn duikuitrusting hing na een duik in de vinkeveense plassen. Dit bronmos heb ik toen in mijn vijver gedaan.

zie:

http://www.duiken.nl/index.php?pageid=18&newsitemtitle=kwekerij-voor-zoetwatermosselen-succesvol
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Niels D

Veel mossels sluiten bij bedreiging de schelp, dus ik gok dat de poot van de salamanders tegen de mossel stootte, waarna de mossel de schelp met de poot er nog tussen dicht deed. Zoetwatermosselen blijven op deze manier ook weleens aan je kunstaas zitten bij het vissen. Zitten daar ook driehoek mosselen?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Dave O.

aangezien zoetwater mossels naar mijn weten geen vlees eters zijn, denk ik dat de salamander met zijn poot in de open mossel is gaan staan.
deze is dicht gegaan om zich zelf te verdedigen tegen roofdieren.
C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

jimmy

Er zijn wel mosselen (klampmossel)die voor een bepaalde tijd parasiteren op vissen.
Dat dit ook mogelijk is bij salamanders weet ik niet.
Maar zoals de vorige Posts zal het waarschijnlijker zijn
Dat de mosselen dichtklappen bij aanraking.

Harry

Inderdaad een verdedigingsreactie denk ik. Maar de vraag is of die mossel na verloop van tijd het pootje weer loslaat? Volgens mij namelijk niet. Want ze zwemmen er dagen mee rond, tot ik het eraf haal.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

joost.v.wijk

Ik verwacht eigenlijk niet dat ze loslaten, aangezien het een verdedigings-reactie is, en aangezien de 'dreiging' er nog steeds is, zolang de salamander met z'n pootje vast zit.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Dave O.

ik verwacht het ook niet.
denk dat je het beste de mossels kan verwijderen uit je vijver, ookal zal dat niet in 1 keer gaan denk ik.
C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

Niels D

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Sergé Bogaerts

er zijn wetenschappelijke artikelen aan gewijd; er is zelfs een zeer kleine mosselsoort die waarschijnlijk handig gebruikt van deze tactiek maakt om zo zichzelf te verspreiden. Maar het zal eerder per ongeluk gaan. Ik denk dat ze wel loslaten na verloop van tijd, want anders kunnen ze niet goed filteren.

Harry

Dat is een mooie verklaring! En het is inderdaad een zeeeer kleine mosselsoort, geel bruin en meer bol dan ovaalvormig
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Sergé Bogaerts

Er is een publicatie van: dit is de samenvatting:

Small freshwater mussels are sometimes found attached to the toes of aquatic phase amphibians, but the ecological implications of this interspecific relationship are unknown. Toe condition and mussel presence were recorded for newts caught in 37 ponds in Luxembourg between March and June 2007. All four local newt species were affected (Lissotriton helveticus, L. vulgaris, Mesotriton alpestris and Triturus cristatus), primarily by the mussel Sphaerium nucleus but also by Pisidium subtruncatum. Mussel attachment was observed in three ponds, with a particularly high occurrence in one pond, where 23% of newts were affected and significantly more toes were damaged than in other ponds. Mussels caused local tissue and bone damage to their host and may interfere with egg-laying. Twenty-two newts with attached mussels were observed in aquaria for up to 3 days: 13 mussels detached when the newt's toe fell off and nine remained attached. If the mussels benefit from the interaction through, for example, enhanced dispersal then the relationship between the two taxa represents a novel form of parasitism.



Interactions between freshwater mussels and newts: a novel form of parasitism?


Authors: Wood, Laura R.1; Griffiths, Richard A.1; Groh, Klaus2; Engel, Edmée3; Schley, Laurent4

Source: Amphibia-Reptilia, Volume 29, Number 4, 2008 , pp. 457-462(6)

Harry

Dank je Serge. Een beter antwoord op mijn vraag had ik niet kunnen krijgen. Erg leuk dat dit onderzocht is. Ik herken inderdaad als mosselsoort Sphaerium nucleus. Dat moet m zijn.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan