axolotls ziek? Graag HULP!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mar10e1968

HOi IK heb een mannetje(goudkleur) en een vrouwtje(wit) axolotl en er gaan een paar dingen niet goed.
Ze zitten in een aquarium van ongeveer 160 liter samen met guppen, hoogvinkarpertjes en algeneters in goede co-existentie. Ze laten elkaar mooi met rust ;-)

Het mannetje kreeg 3-4 weken geleden verkleuringen aan de mond en wilde niet meer eten. Ik heb hem meteen in quarantaine gezet, sinds een paar dagen eet hij weer, is wel nog erg mager, maar terug in het aquarium. Nu zag ik gister dat het vrouwtje een soort uitslag heeft op haar rug en een paar vervormingen/aangroeisels aan haar poten . Net een extra teen. Graag jullie hulp. (zie foto's)

joost.v.wijk

Die vissen moeten er toch echt uit (of de axo's). Ze laten elkaar op het oog misschien wel met rust, het levert zeker stress op. Dat kan de reden wezen waarom ze niet fit zijn, en waarom ze er (in mijn opinie althans) verwaarloosd uitzien.

Om te beginnen: Voeg 3-4 gram zout per liter water toe (is misschien handiger om ze in een andere bak te plaatsen), en probeer de axo's koel te houden (je kunt ze prima buiten zetten, qua temperatuur).


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

mar10e1968

aanvullende info gekopieerd uit axolotlgroepnederland:

HOi IK heb een mannetje(goudkleur) en een vrouwtje(wit) axolotl en er gaan een paar dingen niet goed.
Ze zitten in een aquarium van ongeveer 160 liter samen met guppen, hoogvinkarpertjes en algeneters in goede co-existentie. Ze laten elkaar mooi met rust

Het mannetje kreeg 3-4 weken geleden verkleuringen aan de mond en wilde niet meer eten. Ik heb hem meteen in quarantaine gezet, sinds een paar dagen eet hij weer, is wel nog erg mager, maar terug in het aquarium. Nu zag ik gister dat het vrouwtje een soort uitslag heeft op haar rug en een paar vervormingen/aangroeisels aan haar poten . Net een extra teen. Graag jullie hulp. (zie foto's)Jeroen Spobeck wrote:
Omdat snel handelen vaak mee helpt aan het herstel van uw dier/en, hebben wij alvast een lijst voor u opgesteld. Kopier de tekst en vul de gegevens zo veel mogelijk in.


Ziekte Beschrijving
mannetje: vermagerd, verkleuring aan mond/neus, vlekken op staart
vrouwtje :bobbeltjes / uitslag en vergroeiingen op poten

Medische geschiedenis/Behandelingen geprobeerd
quarantaine koud water / zout water baden

Temperatuur
: 18

Ondergrond Grind/Zand/Stenen/Anders
: zand/voedingsbodem met daarover heen fijn grind

Aquarium maat
:1 m. bij 40cm bij 40 cm

Aantal dieren
:2 axolotls
12 guppen 3 hoogvinkarpers 3 algeneters

Filter systeem
: pomp?

pH
: ?

Grootte, leeftijd en het geslacht van het dier
: mannetje 2 1/2 jaar
vrouwtje 1 1/2 jaar

Eet het dier?
: ja handgevoerd

Welk hoofdvoer en hoeveel per keer?
: wormen 2 x per dag 1 mestpiertje

Hoevaak wordt het aquarium ververst?
: 1-2 x wekelijks 1/3

Wat wordt er gedaan om voldoende zuurstof in het water te krijgen?
:aquarium bovenkant open, sproeikop pomp boven water, soort van waterval effect

Andere aquarium inwoners
:12 guppen(10 babies) 3 hoogvinkarpers 3 algeneters

mar10e1968

Citaat van: joost.v.wijk op april 29, 2013, 10:24:32 AM
Die vissen moeten er toch echt uit (of de axo's). Ze laten elkaar op het oog misschien wel met rust, het levert zeker stress op. Dat kan de reden wezen waarom ze niet fit zijn, en waarom ze er (in mijn opinie althans) verwaarloosd uitzien.

Om te beginnen: Voeg 3-4 gram zout per liter water toe (is misschien handiger om ze in een andere bak te plaatsen), en probeer de axo's koel te houden (je kunt ze prima buiten zetten, qua temperatuur).

Hoi Joost,
het mannetje heb ik al twee jaar op deze manier, nooit problemen gehad. Het vrouwtje heb ik nu een maand of drie. Ik heb hierboven aanvullende info toegevoegd.
De dieren zien er , ondanks goed verschonen etc. sinds een paar weken zo uit, vandaar dus dat ik het niet als verwaarloosd zie maar als niet fit en misschien wel ziek...
dit valt deels samen met nieuwe plantjes die we erin hebben gezet. Sinds die tijd hebben we ook veel last van slakken.

joost.v.wijk

Temperatuur in deze gevallen mag koeler, in combinatie met 3-4 gram zout p/ltr, en eventueel ESHA-2000.

Ik weet niet hoe groot die mestpiertjes zijn die je voert, maar ik krijg toch het idee dat het te weinig is. Volwassen axo's kunnen joekels van wormen aan, en daar mogen ze zowat dagelijks tot om de dag wel 1 van hebben.

De combinatie axo en vis levert niet direct zieke axo's op. Wel stress, ook al zie je dit niet. Dan kan het wel lijken dat het 2 jaar goed gaat, maar door de stress wordt de weerstand steeds wat minder, tot het diertje te weinig weerstand heeft, en ziektes etc. de overhand krijgen, en hierdoor de andere axo ook besmet, waarvan de weerstand ook steeds lager is.

Planten en slakken kunnen de oorzaak eigenlijk nooit wezen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

jimmy

Dag mar,
Mijn axolotls zijn nog vrij jong(ong half jaar) en hier krijgen ze elke dag een joekel van een regenworm en daar
Hebben ze geen probleem mee. Misschien zoals Joost al zei iets te weinig voer.

mar10e1968

ja ik gaf voor dat het mannetje ziek werd dendro's, flinke grote.... maar die krijgt hij nu niet weg....

ik zal eens kijken wat ik kan doen...

joost.v.wijk

Zet desnoods een plastic curverbox voor ze klaar, als je geen ander aquarium hebt. Die voldoen prima.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

mar10e1968

apart gezet in licht zout water, dendro's gegeven, dat ging behoorlijk goed....
dan nog de vraag over die bobbeltjes of zo op de poot van het vrouwtje? wat kan ik daar nog aan doen....

joost.v.wijk

Lijkt mij eerder op een vergroeing. Ik zou het even aankijken of het niet erger wordt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Axolotls, zoals veel salamanders, registreren de aanwezigheid van vissen door hun chemische sporen waar te nemen. De aanwezigheid van vissen in je aquarium zorgt ervoor dat je axolotls continue vissen waarnemen, terwijl ze deze in het wild vermijden. Je ziet niet aan het gedrag dat je axolotls er onder lijden, maar toch kost de stress ze energie die ze voor andere functies kunnen gebruiken, waaronder het immuunsysteem. In eerste instantie lijkt het dus goed te gaan en dat is voor de houder misleidend, die zodoende verkeerde conclusies kan trekken.

Het is iig een goed teken dat de axolotls goed blijven eten. Met de tips van Joost maken ze een goede kans op herstel. Maak je niet druk om slakken in je aquarium. Ik hou slakken in bijna alle bakken en ik ervaar dat deze beter draaien dan die zonder slakken. Helaas houden deze dieren zich niet in stand bij de altijd hongerige waltls...
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl