Hulp bij A. tigrinum

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thibaut Vds

Laatst in Houten had ik 3 tigrinums gekocht, 2 ervan staan mooi dik en eten goed, maar vanochtend zag ik dit bij één van de 3.



Rechterkant, het lijkt alsof de cocopeat maar blijft hangen aan z'n lichaam ook als ik hem in water plaats.




Linkerkant, ziet er toch minder erg uit dan de rechter.


Ook wou hij niet eten, weet iemand wat dit is en of er iets aan te doen is.

Kan het zijn dat hij liever volledig aquatiel zit? Want toen ik ze kocht zaten ze in een diep stuk water en thuis heb ik ze meteen op het land gedaan.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

joost.v.wijk

De huid lijkt wat 'kleverig' inderdaad. Dit kan wezen dat het dier zich niet goed voelt, en dat bodemmateriaal aan hem vast blijft plakken. De bodem zelf kan ook gewoon te nat wezen (is ook niet optimaal voor ze). Het dier lijkt me ook wat aan de dunne kant. Ik ken tijgers als stevige en massieve beesten, deze heeft dat totaal niet.
Als je tijgers op land houdt, moet de bodem licht vochtig zijn. Nooit nat. Dan kun je ze beter aquatiel houden, mochten ze dit prefereren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Thibaut Vds

De bodem is absoluut niet nat, gewoon vochtig. Ik weet dat deze wat aan de magere kant is, ik probeer hem te voeren maar lukt me niet. Ik ga wel blijven proberen, moet ik hem apart zetten?
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Niels D

Idd apart zetten voor de zekerheid. Het dier goed in de gaten houden en proberen goed te voeren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Ik heb denk ik de oorzaak gevonden, de aarde ging er makkelijk van en hij is nu weer mooi, maar.. Ik merkte op dat z'n achterpoot wat rood zag en ik zag er een snee. Misschien verloor hij bloed en daardoor zijn eetlust. Wat doe ik nu het beste tegen die snee voor er misschien infecties zijn.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Thibaut Vds

Geen fijne mededeling, maar de tijger heeft het niet overleefd.. Ik ga hem toch proberen te bewaren want vind het zonde om hem gewoon weg te doen. Ik dacht ergens een topic gelezen te hebben over het bewaren van salamanders op sterk water maar ik vind het nergens terug. Kan iemand een linkje geven?
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

naeff002

Je kan hem in een pot stoppen met ethylalcohol of in een formaline oplossing.
De formaline oplossing wordt vaker gebruikt maar is zwaar giftig en kankerverwekkende. Daarbij kan de vloeistof zuur worden door een reactie met zuurstof. Alcoholoplossing is beter, dat is enkel brandbaar en verdampt als de pot niet goed afgesloten is.

Lastig om goed te conserveren een salamander op deze manier.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus