Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Beginnen met salamander houden.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thibaut Vds

Ambystoma tigrinum ofzo bedoel je dus, of de mavortium mavortium of diaboli.

Die kan je vrij simpel houden. Hoe ik ze houd: curver met cocopeat, wat beukenbladeren (gewoon omdat ik het geweldig geluid vind als ze 's nachts over die blaadjes kruipen  ;D)
Verder kan je een waterbak, hoeft niet meteen.

Natuurlijk kan je de bak ook veel mooier inrichten met mos enzo, vind ik alleen minder praktisch met voeren. Dit ondervind ik zelf bij 1 van m'n bakken.

Ook mag je in gedachten houden dat het gravers zijn en alles snel overhoop halen.
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Twan Berg

Haha bedankt hoor maar die curver ofzo en die woorden daar snap ik niks van  ::) zou je een foto willen maken van je bak(ken), dan snap ik het vast wel ;)

En wat eten die salamanders dan?

Alvast bedankt.

Thibaut Vds

In dit topic staan al mijn foto's van m'n Ambystoma's en bakken.
http://www.salamanders.nl/forum/ambystoma-soorten-(excl-axolotl)/mijn-ambystomas/

Maar in het onderdeel 'ambystoma soorten (excl axolotl) vind je nog meer topics over deze.

Qua voer kan je wormen, dubia's (kakkerlakken), wasmotlarven, krekels, sprinkhanen...
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Twan Berg

Nog een vraagje  :) ,
Kan je de tijgersalamander houden met axolotl's?

Echt bedank,


Groeten twan

Thibaut Vds

Neen, geen soorten combineren en een axolotl is volledig aquatiel en een tijgersalamander is voornamenlijk op het land (ze kunnen we aquatiel)
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

Niels D

Als je in het water levende salamanders prefereert, dan zijn er nog meer dieren waarmee je kunt beginnen, maar ik ben het met Joost eens dat C.e.popei een goede keus voor je is, daar je ook "kleurrijk" als wens hebt. Tylototriton verrucosus is ook een soort waar je mee kan starten. Deze zijn wat meer robuust, maar minder fraai qua kleuren. Triturus carnifex of Triturus dobrogicus zijn ook leuke dieren om mee te starten, maar deze hebben ook niet de mooie kleuren van popei, hoewel ze erg mooi zijn. De mannen hiervan krijgen in de paartijd een grote sierlijke kam. Belangrijk bij deze soorten is dat ze wel koel moeten zitten. Af en toe een piek van over de 25 graden kunnen de gezonde dieren aan. Langdurige hitte wordt hen fataal. Ik heb alle bovengenoemde soorten (T.carnifex in het verleden) hier staan en ik waardeer ze allen net zoveel. Succes, want er is keuze genoeg!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Twan Berg

Oké ik denk dan dat de Cynops ensicauda popei erg geschikt is voor mij :D echt bedankt allemaal!
En weet iemand waar ik een mooie (betaalbare voor een 13-jarige) bak/aquarium/terrarium kan halen voor de C. e. popei?

Bedankt!

Twan

Twan Berg

Ohja tibaud ik bedoelde met de axolotls en tijger salamander, dat je een land en water bak maakt ;)

joost.v.wijk

Je hebt geen luxe bak nodig voor salamanders. gewoon een standaard bak zonder extra toebehoren. In een dierenzaak kost een 60x30x30 cm. bak ongeveer 3 tientjes.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Maxim M.

Tylototriton verrucossus is inderdaad ook een soortt die makkelijk als beginner te houden is.
Het is een zeer actieve soort die ook om eten komen schooien.
Dit maakt ze zeer leuk als beginner.

Als ik je een tip mag geven, hou je bak in het begin zo sober mogelijk.
Watervallen, achterwanden en dergerlijke, maak je beter later in je hobby.
Een simpele bak is makkelijk proper te houden en maakt het makkelijk om je beesten te monitoren.

Nadien kan je altijd nog je bak zo ingewikkeld maken als je wilt.

ANDRÉ-ARTHUR

Pleurodeles waltl (Spaanse Ribbensalamander) is ook een hele leuke beginnerssoort ;)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Twan Berg

Oké bedankt allemaal!

Maar omdat salamanders zo'n leuke soort zijn weet ik niet welke ik moet kiezen haha :D
Welke zouden jullie kiezen?

-tijger salamander
-cynops ensicauda popei
-tilotyron verrucosus
Ik wil graag jullie mening weten ;) alvast bedankt

Twann

MartinS

Ik zou ze alle drie nemen ;D

Ik denk niet dat iemand kan weten welke jij het leukst vind, dat blijft smaak ;)
Kijk nog eens een tijdje rond en lees veel over salamanders, dan vormt zich vanzelf een voorkeur.

Het betreft trouwens Tylototriton verrucosus ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StevenZ

Ik zou eerst maar eens kijken of je van een van deze soorten een kweker bij jou in de buurt kan vinden voordat je een soort kiest, het is namelijk niet heel gemakkelijk in deze tijd aan salamanders te komen (in de herfst/eind zomer heb je meer kans). Er is trouwens nog een soort voor je lijstje, de Chinese vuurbuiksalamander (Hypslelotriton orientalis). Dit was ook mijn eerste salamandersoort, deze zijn heel gulzig, bedelen om voedsel, kan je bijna volledig in het water houden en zijn relatief makkelijk te kweken. Deze soort wordt op het moment ook aangeboden (zie het "aangeboden" subforum).

Groeten Steven

Twan Berg

Bedankt voor de snelle reacties allemaal!

Kweekt iemand van jullie een van de bovenstaande soorten? :D
Zo ja, woont u dan (dicht) bij Utrecht?
Ohja, ik weet dat het altijd smaak blijft hoor ;) maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening  ;D
Ik ga nu kijken of de Hypslelotriton orientalis iets is :D

Groetjes twan