nakweek F2 H."chenggonensis"

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roy van Grunsven

Tja maar waar moet je dan naar kijken? Dat heeft niemand me tot nog toe kunnen vertellen.
De chemnitz lijn is anders maar de yunnanensis en "chenggongensis" lijn van Harry zien er voor mij ook hetzelfde uit.
Mijn dieren zijn nakomelingen van die import.

Harry

Ik zal het nog maar een keer melden. De vrouwtjes die ik toen kreeg onder de naam chengongensis, zagen echt heeeeeeel anders uit dan de andere dieren die ik onder de naam yunnanensis kreeg.

De mannetjes zagen er echter hetzelfde uit.

Dit is alles wat vast staat en meer niet.

Ik heb geadviseerd om op basis van de duidelijk andere vrouwtjes, ze niet te mengen met de andere dieren die ik onder de naam yunnanensis heb gehad. Dat heeft petro o.a gedaan. En daar is niets mis mee.

Ik ben benieuwd hoe de nakomelingen eruit zien. Of de vrouwtjes daaruit ook zo anders uitzien, of dat er uiteindelijk toch yunnanensis mannen erbij gedaan zijn, door het tekort aan mannen. Want de eerste lijn nakweek van mij waren allemaal vrouwen. En die zagen er net zo uit als de vrouwen uit het oorspronkelijke paar.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Roy van Grunsven

Dat weet ik, dat staat op verschillende plekken maar ik weet nog steeds niet wat dan het verschil is. Je beschreef ze als groter en lichter van kleur maar dat zijn niet echt handige kenmerken bij dieren die blijven groeien en van kleur varieren.
Zijn er geen fotos waarop ze beide te zien zijn?

Roy van Grunsven

Nog even het orginele stuk erbij gepakt. http://josfon.home.xs4all.nl/salamandervereniging/docs/Cynops%20cyanurus%20Harry%20Dresens.pdf
Het vrouwtje op de foto is licht en heeft geen vlekjes maar ik zie zo geen grote verschillen met mijn vrouwtjes. Misschien een iets hogere richel op de rug.

De vrouwtjes die ik heb komen van bakje 2. De mannetjes komen van Herman (bakje 4?).
Mannetjes van bakje 2 heb ik niet kunnen vinden.


joost.v.wijk

En je moet voor de gein eens dieren vergelijken met bijv. dieren van Paul Bachhausen (salamanderseiten.de) en bijv. de dieren van Jennifer Macke (verschillende topics op caudata.org) om het nog lastiger te maken.
Ook zijn er trouwens mensen geweest die kweekten met H. cyanurus cyanurus, waarbij nakweek een band over de cloaca hadden, en ook nakweek van H. c. yunnanensis die dit dan weer niet hadden...
Ik hou het erop dat 'we' gewoon 'belazerd' zijn door een Chinese handelaar/importeur, die van een hele lading dieren uit het cyanurus complex, beestjes heeft geselecteerd op kleur etc. en daarbij een naam mee heeft gegeven. Dit is voor mij de reden geweest waarom ik al deze dieren heb weg gedaan. Ik wil gewoon graag weten wat ik in m'n bak heb. Dat men elke lijn apart houdt, is natuurlijk prima, maar dat doen ze overal (in de VS wordt de cyanurus van J. Macke ook apart gehouden bijv.), en zo heb je een hele zooi verschillende lijnen die niet gemixt mogen worden, zonder dat men weet of het daadwerkelijk om een aparte (onder)soort gaat.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Deze mannen zijn de eerste nakweek van mijn dieren,die oorspronkelijk bij Harry vandaan kwamen
Petro

Citaat van: Roy van Grunsven op mei 27, 2013, 08:22:41 PM
De mannetjes komen van Herman (bakje 4?).
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

Door al die lijnen gescheiden te houden heb je wel een erg smalle genetische basis.
Ik ben er wel van overtuigd dat mijn dieren allemaal H. cyanurus zijn en eigenlijk ook wel H. c. yunnannensis.
Uit welk slootje ze oorspronkelijk komen hoef ik niet te weten.