nakweek F2 H."chenggonensis"

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

herman Overmars

Mooi Roy, hier nog even een paar foto's van een paar larven die al aardig groot zijn, een aantal begint al te morphen
Tylototriton Shanjing 4,5

ANDRÉ-ARTHUR

Ik zal toch maar eens goed/beter kijken in mijn chenggongensis-bak  :)
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

herman Overmars

@Andre-Arthur, De Chenggonensis van Roy en Marianne zijn  nu 3 jaar oud, maar de mannen waren al in de stemming sinds vorig jaar het vrouwtje niet dit jaar,wel samen met de vrouwtjes die bij Roy vandaan komen, de bak zit nog vol met eieren en er zitten hier een stuk of honderd larven van 1 tot 6 cm
Tylototriton Shanjing 4,5

ANDRÉ-ARTHUR

@ herman: Dat is mooi zoveel nakweek want ik zie ze niet vaak in de hobby ..
Pleurodeles,Triturus,Hypselotriton,Pleurodeles,Cynops, Ambystoma,Paramesotriton&Lissotriton

Roy van Grunsven

Eerste larf is bij mij uitgekomen. Er zijn nog ong. 10 eieren en een aantal heel dikke vrouwtjes


MartinS

Dat is gaaf Roy, hou ons op de hoogte van de ontwikkeling. En foto's zijn daarbij helemaal niet erg :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

petro pees

Roy zijn dit nu dieren van C.chengonensis/C.chengonensis of C.chengonensis/C.   ....... ?
Petro
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

#22
Ik geloof niet dat H. chenggongensis in NL aanwezig is. H. cyanurus is heel variabel en ook binnen nakweek is er variatie in kleur/aantal oranje vlekken/zwarte stippen. Volgens mij is dat allemaal H. cyanurus yunnanensis (zwarte band over de cloaca).
Daarnaast is het ook maar de vraag of H. Chenggongensis echt bestaat. Hij is alleen ooit beschreven van de type locatie met nogal vage kenmerken. Zhao heeft hem beschreven in Herpetology of China en daarom staat hij nu overal maar Zhao zegt zelf nu dat hij niet gelooft dat het echt een eigen soort is.

herman Overmars

Hier zijn van mij ook weer een paar foto's, de eerste is vandaag gemorft,  ;D
Tylototriton Shanjing 4,5

petro pees

Met andere woorden is het niet C."çhengonensis"met C."chengonensis"dus.
De rest van het verhaal is me bekend.De C."chengonensis"is dus wel in Nederland,het zijn nog de dieren die van Harry afkomen en hun nakweek!
Petro

Citaat van: Roy van Grunsven op mei 26, 2013, 10:12:35 AM
Ik geloof niet dat H. chenggongensis in NL aanwezig is. H. cyanurus is heel variabel en ook binnen nakweek is er variatie in kleur/aantal oranje vlekken/zwarte stippen. Volgens mij is dat allemaal H. cyanurus yunnanensis (zwarte band over de cloaca).
Daarnaast is het ook maar de vraag of H. Chenggongensis echt bestaat. Hij is alleen ooit beschreven van de type locatie met nogal vage kenmerken. Zhao heeft hem beschreven in Herpetology of China en daarom staat hij nu overal maar Zhao zegt zelf nu dat hij niet gelooft dat het echt een eigen soort is.
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Ik geloof er eerlijk gezegd ook geen bal van. De dieren die Harry destijds heeft verkregen, komen van een handelaar, en we weten allemaal hoe betrouwbaar deze zijn, als het om naamgeving en herkomstlocatie gaat. Tot er duidelijke bewijzen zijn, zijn het wat mij betreft allemaal cyanurus.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

De ouderdieren zijn inderdaad van de lijn van Harry.

petro pees

 :D Ballen hebben er niets mee te maken!
Er is al eerder gesproken over hoe en wat,aangezien er toen ook geen enkele duidelijkheid was,is er besloten de naam chengonensis tussen haakjes te plaatsen!
Laat ik duidelijk zijn dat ik de lijn die is ontstaan met de aankoop van Harry  zuiver wens te houden.
Wat anderen er mee doen is geheel hun eigen beslissing.
Het is een geheeel eigen soort of ondersoort,zoals je het zelf benoemen wil en als die zich vermengd met anderen Cynops gaat dat voorgoed verloren.
Jij als Cynopskenner(je hebt ze zelf gehad en weer verkocht)zou toch moeten weten/begrijpen wat ik bedoel.(Gompie! ;) )
Petro

                 
Citaat van: joost.v.wijk op mei 26, 2013, 12:58:39 PM
Ik geloof er eerlijk gezegd ook geen bal van. De dieren die Harry destijds heeft verkregen, komen van een handelaar, en we weten allemaal hoe betrouwbaar deze zijn, als het om naamgeving en herkomstlocatie gaat. Tot er duidelijke bewijzen zijn, zijn het wat mij betreft allemaal cyanurus.
:D
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

Het is zeker een goede zaak om deze lijn zuiver te houden tot er meer bekend is, hoewel dit nog wel jaren kan gaan duren. Maar of het een geheel eigen soort of ondersoort is, met wat voor naam dan ook, is dus tot dan toe niet te zeggen. Ik heb ze inderdaad zelf gehad, en ook de zgn. cyanurus yunnanensis, en behalve her en der (en over en weer) wat kleurverschil, kon ik geen verschillen zien.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

Brilletje?  :D
Petro

Citaat van: joost.v.wijk op mei 26, 2013, 05:29:41 PM
Het is zeker een goede zaak om deze lijn zuiver te houden tot er meer bekend is, hoewel dit nog wel jaren kan gaan duren. Maar of het een geheel eigen soort of ondersoort is, met wat voor naam dan ook, is dus tot dan toe niet te zeggen. Ik heb ze inderdaad zelf gehad, en ook de zgn. cyanurus yunnanensis, en behalve her en der (en over en weer) wat kleurverschil, kon ik geen verschillen zien.
Tylototriton Shanjing