T.marmoratus puur op land houdbaar?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reptile Man

Hallo,

Ik lees overal dat de T.marmoratus in juveniele stage voornamelijk op land opgroeien.
En later na metamorfose in het water leven om daar te kunnen paren.
Daarna in najaar weer in landfase gaan en in het voorjaar er op weer naar waterfase.

Is het ook mogelijk om T.marmoratus hun hele leven lang in landfase te houden? Want ik heb zelf geen kweek behoefte. Mocht ik dat wel willen, kunnen ze altijd naar een andere bak.

Mvg,
Ronald

Reptile Man

Hallo,

Deze vraag komt van een kennis van mij. Ik denk zelf dat t niet kan. Maar misschien zijn er andere ervaringen??

Mvg,
Ronald

Peter Vliem

Ik weet het niet zeker, ik denk het niet. Mijn T. marmoratus gaat in de lente gewoon aquatiel, net zoals in de natuur. Als je niet die mogelijkheid geeft, haal je het natuurlijke gedrag eruit, en ik weet niet of dat zo verstandig is.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Kenny

Ik zie er ook de lol niet echt van in, op land zullen ze verscholen blijven en heb je er dus niets aan. Het zijn nu eenmaal watersalamanders en worden daar ook voor gehouden, in het water zijn ze op hun mooist.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Niels D

Bij mij zitten ze nog op het land, daar iemand ze gaat overnemen. Ik zie ze echt nooit, daar ze altijd ergens onder kruipen. Ze eten hier uit de hand, dus het ligt niet aan het feit dat ze schuw zijn. Ze prefereren simpelweg ondergegraven of verschuild te zitten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Reptile Man

Citaat van: Peter Vliem op maart 13, 2013, 09:31:03 AM
Mijn T. marmoratus gaat in de lente gewoon aquatiel, net zoals in de natuur. Als je niet die mogelijkheid geeft, haal je het natuurlijke gedrag eruit, en ik weet niet of dat zo verstandig is.

Dit zei ik en dacht ook dat het zo hoort. ik denk dat je anders hun biologische klok vernield, onnodig stress aanjaagt, wat tot de dood kan leiden.

Mvg,
Ronald

MartinS

Juist in het water zijn ze op hun mooist, doodzonde om ze alleen op het land te houden. Daarnaast ga je er dan ook nooit mee kunnen kweken, wat juist z'n leuk aspect van de hobby is. Ik heb hier dier zitten die zeker 3 jaar alleen op het land gehouden zijn ivm ruimte gebrek. Ze deden het niet echt goed meer, nu ik ze aquatiel gezet heb gaan het weer prima met ze. Ik zeg dat ze uiteindelijk toch een waterfase nodig hebben.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

013

Persoonlijk vind ik het dus juist jammer dat ze het land opgaan  ;D

Maxim M.

Mijne verkiezen ook nog het land. Ze hebben een kleine hoeveelheid water nu.
Eens ik merk dat ze daar interesse in tonen, verhoog ik het waterniveau gelijdelijk aan.
Zal wel met de lange winter te maken hebben dat het zo lang duurt voor ze water opzoeken.