Canadese Watersalamander - Notophthalmus viridescens

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

paula

Hallo,

Ik heb een prachtig aquarium waar ik graag een koppeltje Canadese watersalamanders -Notophthalmus viridescens  in zou willen hebben. Ik heb me al op vele manieren ingelezen en heel internet afgestruind voor info over deze prachtige soort. Er zijn alleen 2 vragen waar ik met geen mogelijkheid antwoord op kan vinden.
1: In welke mate is deze soort giftig? (met name voor een klein kind of kat)
2: Is er een kweker van deze soort in Noord Brabant?  

Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij mijn vragen alvast bedankt :D

joost.v.wijk

#1
Er is wel eens gekweekt met deze soort (ja ook in Brabant), maar het is zeker geen makkelijke soort. Zelfs de ervaren liefhebber heeft hier nog enigzins moeite mee.
Alle salamanders zijn in bepaalde mate giftig, maar dit is een huidgif die ze tegen rovers beschermd (smaakt vies, irriteert de slijmvliezen). Het is een betere zaak ervoor te zorgen dat kind en kat er pertinent niet bij kunnen, zelfs nog eerder voor de bescherming van de salamander.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ik heb niet veel hoop op nakweek dit jaar, maar ik sluit niets uit. De mannen tonen iig nog geen interesse in de vrouw. Mocht ik wel kweek hebben, dan ga ik deze zelf opkweken tot een fatsoenlijke grootte alvorens ik ze van de hand doe. Ik doe geen dieren weg, die nog in de eft-fase zitten.

Deze soort is erg lastig en ik heb al veel dieren verloren, vaak wegens totaal onbekende redenen. Ik weet van andere houders dat zij hier ook mee kampen. Enkel nakweek is wat sterker, maar zeker nog niet te vergelijken met de meeste andere salamandersoorten. Wildvang van een importeur houdt het meestal niet langer dan een maand vol. Veel frustraties die je bij andere soorten niet hebt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

paula

Als eerste wil ik jullie bedanken voor jullie advies, ben ook blij dat ik deze eerst heb ingewonnen.
Zo te lezen is de Canadese watersalamander geen soort voor een beginner "ik dus ;) " . De bak die ik heb is inmiddels ingericht zodat deze even tot rust kan komen, deze is geheel afgesloten incl. de kabel gaten dus ontsnappen is zo ver uitgesloten. Is er een watersalamander soort die een kwa voorkomen en gedraging in de buurt komt van de Canadese watersalamander? Een soort die wat beter is voor een beginner?

Hugo

Wat is het in het voorkomen en de gedragingen dat je aanspreekt? :)
Dus waar moet een andere salamander aan voldoen zodat deze net zo aantrekkelijk voor je is? :)

paula

#5
Een soort die veel in het water te vinden is spreekt mij aan, het uiterlijk van de Canadese watersalamander sprak mij erg en en van wat ik gelezen heb is deze soort intiem als koppel.
Voor mij is een soort die zich graag in het water bevind, en een (klinkt raar) lief maar ook een beetje eigenwijs uiterlijk heeft met iets pit (kleur). Een stukje intimiteit toont als koppel. Dit zijn zeker punten die mij aanspreken. Hoop dat jullie hier iets mee kunnen? ??? Ik wil geen soort aanschaffen waar van ik bij voorbaat weet dat deze het maar een maand bij mij gaat redden. Maar ik wil er zo lang mogelijk van genieten en geen maand dat is ook niet eerlijk tegen over de diertjes dacht ik.

Roy van Grunsven

Cynops ensicaude popei?
Heel goed te houden, aquatisch, mooi gekleurd. kan op kamertemperatuur en is te krijgen als nakweek.

http://www.caudata.org/cc/species/Cynops/C_ensicauda.shtml

Steven DC

Welke temperaturen zal het aquarium ondergaan? Staat deze binnenshuis op kamertemperatuur en welke temperaturen worden er gehaald in winter/zomer? Kan/wil je de dieren eventueel een winterrust geven in de koelkast/tuinhuis of dergelijke? Wat is de grootte van je aquarium? Dit is toch belangrijk voor je soortkeuze.

Gerrit Krips

Ik begrijp dat je een bak in de huiskamer hebt en daar aquatiele salamanders in zou willen gaan houden. In dat geval sluit ik mij voor 100% aan bij het advies van Roy: Cynops ensicauda popei. Mooie, stevige salamander met ook veel kans op nakweek. Bovendien een soort die binnen de Salamandervereninging te bekomen is.

joost.v.wijk

Ik sluit me er ook bij aan. Een zeer dankbare salamander :) :) :)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Joey Immers

Citaat van: joost.v.wijk op maart 12, 2013, 09:38:45 AM
Ik sluit me er ook bij aan. Een zeer dankbare salamander :) :) :)

had ook zeker niks anders verwacht! :P
Joey immers.

hypselotriton orientalis

joost.v.wijk

Citaat van: Joey Immers op maart 12, 2013, 03:04:11 PM
Citaat van: joost.v.wijk op maart 12, 2013, 09:38:45 AM
Ik sluit me er ook bij aan. Een zeer dankbare salamander :) :) :)

had ook zeker niks anders verwacht! :P

Het is nu eenmaal een van de geweldigste soorten. ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

paula

Als ik de Cynops ensicaude popei bekijk en er over lees, is dit zeker de soort die bij mijn interesses en ervaring aansluit.
We (ik en mijn vriend) zijn al een tijd bezig met het vinden van de juiste soort die bij ons past. Alles is er klaar voor inclusief het aquarium > zie foto. Nu alleen de salamandertjes nog :) Is er er een kweker in Brabant die me kan helpen aan deze soort?
In elk geval iedereen alvast super bedankt voor alle hulp.
Ik kan niet wachten hihi :D

joost.v.wijk

Er schijnt een goede in het noorden te zitten ;). In Brabant weet ik zo niet...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

In Brabant heb je alleen een kale rakker die juvenielen heeft en dus voorlopig niet gaat kweken. Ik sluit me bij de rest aan dat het niet alleen een ideale soort is, maar ook een mooie. Het enige nadeel betreft dat als je juvenielen aanschaft je moet wachten tot ze aquatiel raken. Volwassen dieren zijn volgens mij wat minder makkelijk te verkrijgen. Die van mij zijn van de Joost, de grote vuurbuik piraat van het noorden en die bevallen mij ontzettend goed. Ik weet niet waar je ze momenteel dichter in de buurt kan overnemen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl