vragen over Cynops ensicauda popei

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

oli4_97

hoi :)
ik wil graag salamanders gaan houden en ik acht aan de Cynops ensicauda popei maar ik heb natuurlijk wel nog een paar vragen:
-hoeveel kunnen er in een 60cm bak?
-wat kan ik ze het beste te eten geven?
-hoe groot moet het land gedeelte zijn?
-zijn ze snel schuw?
-wat kan ik het beste op de boden leggen?
-kunnen er garnalen bij? (vuurtjes)
-is het net zo als bij aquariums wekelijks verversen?
-ik had gelezen dat de vrouwtjes 20cm kunnen worden hoelang doen ze hier over?

nou dat waren al mn vragen voor nu. :)

alvast bedankt :D

stijnzeger

ik heb biet antwoord op alle vragen, maar er zijn nog andere mensen die dat dan weer wel weten.
-ze zijn als het om eten gaat noet kieskeurig, meestal word er tubifex, rode muggenlarf of wormen gevoerd.
-het land gedeelte gebruiken ze voor zover ik weet allee om uit te rusten, dus een volwaardig landdeel is niet nodig.
-wat je op de bodem legt is vaak een eigen keus, het meest gebruikelijke is niks, zand of grind.
-nee het water hoeft niet wekelijks ververst te worden, wel is dan een pompje aan te raden.

jelle
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

- Ik zou het op een max. van 4 volwassen dieren houden in een 60cm bak.
- Wormen, met als afwisseling tubifex, rode muggelarven, artemia, watervlooien etc.
- Een stuk steen o.i.d. wat net boven water uitsteekt, of een stuk drijvende kurkschors is ruim voldoende.
- Totaal niet schuw.
- Bodem kan bestaan uit een grindlaag, maar kan ook kaal.
- Garnalen kunnen er prima bij (evenals waterpissebedden, beekvlokreeftjes, posthoornslakken).
- Het ligt puur aan het biologische evenwicht of je vaak moet schoonmaken/verversen, normaal is een pomp niet nodig.
- Vrouwtjes 'kunnen' max. 20 cm halen, maar de meeste overschrijden de 16 cm niet hoor. Hier doen ze een jaar of 5-6 over.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

oli4_97

Citaat van: joost.v.wijk op maart 07, 2013, 09:02:18 AM
- Ik zou het op een max. van 4 volwassen dieren houden in een 60cm bak.
ik hoe het dan denk ik bij 3, moet ik letten op m/v verdeling?
- Wormen, met als afwisseling tubifex, rode muggelarven, artemia, watervlooien etc.
kan ik deze wormen gewoon uit de tuin halen? en van de winter gewoon bij een terrariumwinkel?
- Een stuk steen o.i.d. wat net boven water uitsteekt, of een stuk drijvende kurkschors is ruim voldoende.
- Totaal niet schuw.
ik zit overdag op school en aangezien ze op me kamer komen te staan waar ik niet super vaak ben... zijn ze dan ook niet schuw?
- Bodem kan bestaan uit een grindlaag, maar kan ook kaal.
mag het zand zijn want dat vind ik mooier.
- Garnalen kunnen er prima bij (evenals waterpissebedden, beekvlokreeftjes, posthoornslakken).
- Het ligt puur aan het biologische evenwicht of je vaak moet schoonmaken/verversen, normaal is een pomp niet nodig.
maar is 1x per maand genoeg en dan 30% of vaker?
ik denk dat ik er wel een klein pompje in doe want die heb ik toch nog liggen.
- Vrouwtjes 'kunnen' max. 20 cm halen, maar de meeste overschrijden de 16 cm niet hoor. Hier doen ze een jaar of 5-6 over.
moeten ze als ze 16cm zijn in een groter aquarium? want het lijkt mij een beetje zielig om iets van 16cm in een 60cm bakje te doen.

en wat is een goede waterhoogte? ongeveer 20cm?

oli4_97

ik dacht dat de Cynops ensicauda popei kleiner was dan de Cynops orientalis, maar ik vind de Cynops orientalis eigenlijk leuker :$ dus ik denk dat ik deze ga aanschaffen. hebben deze een beetje de zelfde verzorging nodig? en ik heb al op de website gekeken van een terrarium winkel hier in de buurt en de Cynops orientalis is een stuk goedkoper dan de Cynops ensicauda popei.
heeft de Cynops orientalis hele anderen verzorging nodig?

en ik had gelezen dat ze gif uit kunnen schijden en dat het beter is als je ze niet oppakt. is dit echt waar?
;D

Roy van Grunsven

Cynopsen uit een dierenwinkel zijn vrijwel altijd wildvang (ook als ze zeggen dat het niet zo is). Wildvangdieren zijn meestal erg verzwakt door het transport en door ziektes. De kans dat ze het lang zullen overleven is niet heel groot. Nakweek dieren zijn veel sterker en gezonder.

Als je nakweek hier van iemand koopt is het ook absoluut niet duur. Bij aangeboden staat orientalis van Joost voor 2.50, wat een popei moet kosten weet ik zo niet.
Dan weet je ook zeker dat je gezonde dieren koopt (en ben je niet medeverantwoordelijk voor het wegvangen van de wilde populaties).

Dat gif valt mee, als ze het al hebben in gevangenschap. Handen wassen kan natuurlijk nooit kwaad nadat je dieren hebt aangeraakt.

joost.v.wijk

#6
Vooral niet beginnen aan dieren via een winkel. Helemaal Hypselotriton (Cynops) orientalis, dit is wildvang, wat ze je ook proberen wijs te maken. Deze gaan in de meeste gevallen snel dood door ziekte en stress. Verzorging is nagenoeg hetzelfde.

Alle amfibieƫn hebben een huidgif, wat ze gebruiken ter verdediging. Het verschilt van vies smaken tot de dood, als een roofdier zo'n salamander probeert op te eten. Het hanteren van salamanders moet je gewoon minimaliseren, en nadien gewoon even je handen wassen.

Edit: Roy was me al voor, maar een dubbele waarschuwing kan nooit kwaad  ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

oli4_97

nou dan worden het geen winkel diertjes :P
mn moeder heeft nog van die tandarts achtige handschoenen kan ik die gebruiken?

joost.v.wijk

Is niet nodig hoor. Je kan ze gerust zo oppakken. Even je handen wassen voor je in je ogen gaat wrijven o.i.d. want dat kan gaan jeuken :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

oli4_97

oke :) maar wel even nat maken toch? ivm de dunne huid.

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

H.orientalis is ook een prachtsoort, maar ik zou ze idd niet uit de winkel nemen. Buiten het feit dat ze in de winkel allerlei gezondheidsproblemen hebben en dat het wildvang betreft, bevorder je ook nog eens de import van nog meer wildvang.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

oli4_97

nog een paar vragen:
-eten ze baby guppy's?
-zijn ze actief?
-welke planten kan ik er allemaal bij doen?

joost.v.wijk

-ja
-ja
-alle koudwaterplanten

;D ;D ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

baby guppen worden gegeten en dat kan ook absoluut geen kwaad. Maar het moet niet de hoofdmoot van het dieet zijn.