Plantjes

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Guido

Welke planten hebben jullie allemaal in de bak?
Ik heb zelf al een aantal soorten geprobeerd, maar ze gaan vaak niet allemaal even goed.
Dat zal wel vooral komen door de lage temperatuur, (10-15) dus mijn vraag is eigenlijk, welke soorten platen zijn met name geschikt voor wat lagere temperaturen?

Ik heb zelf:

Dwergspeerblad (anubias barteri) deze doet het ook goed half op het droge
Javavaren (mircosorium pteropus)
Javamos (vesicularia dubyana)

Welke planten doen het nog meer goed bij wat lagere temperaturen?


Coen Deurloo

Kijk even rond op Aquarium-planten.com, daar staat de gewenste temperatuur bij iedere plant. Ook hebben ze een "Koudwater planten" gedeelte.

Hier heb ik al vaker bij besteld, en dit beviel erg goed.

Guido

Citaat van: Coen Deurloo op november 08, 2007, 03:22:38 PM
Kijk even rond op Aquarium-planten.com, daar staat de gewenste temperatuur bij iedere plant. Ook hebben ze een "Koudwater planten" gedeelte.

Hier heb ik al vaker bij besteld, en dit beviel erg goed.

Ja maar...

Welke planten heb je zelf? En hoe zijn je ervaringen met de planten?

Coen Deurloo

Mijn laatste bestelling:

2 x Elodea densa (waterpest) a  1,50   3,00

2 x Lysimachia nummularia Aurea/Goud a  1,65   3,30

2 x Elodea crispus / egeria najas a  1,50   3,00

2 x Bacopa moniera a  1,50   3,00

2 x Hydrocotyle Verticillata/waternavel a  1,65   3,30

Dit zijn planten die het goed gaan doen in een onverwarmd aquarium.

Guido

Citaat van: Coen Deurloo op november 08, 2007, 03:44:42 PM
Mijn laatste bestelling:

2 x Elodea densa (waterpest) a  1,50   3,00

2 x Lysimachia nummularia Aurea/Goud a  1,65   3,30

2 x Elodea crispus / egeria najas a  1,50   3,00

2 x Bacopa moniera a  1,50   3,00

2 x Hydrocotyle Verticillata/waternavel a  1,65   3,30

Dit zijn planten die het goed gaan doen in een onverwarmd aquarium.

Hey mooi! Daar kan ik wat mee  :D

Bedankt!

driessens rudi

Ik heb jaren in een aquariumwinkel gewerkt en ik kan u vooral waterpest, waternavel en hoornblad aanraden. Hoornblad heeft echt de neiging om te woekeren, het groeit soms enorm snel. Het is ook een redelijk harde plant die tegen een stootje kan. Alleen als je medicatie of zoiets in het water doet, heeft hoornblad soms de neiging om af te sterven. Groetjes Rudi

rene

Hoi Guido

Ik heb ook bijna de zelfde planten als Coen in de bak staan ook vind ik dat de Echinodorus paniculatus/bleheri en Anubias nana het erg goed doen in een onverwarmde bak. Als de plant het niet doet kan het ook aan het CO2 gehalte van het water liggen. Waneer een plant gele of licht groene bladeren krijgt heeft de plant een ijzer tekort. Dit kun je wel weer oplossen met middelen die ze in een aquariumspeciaalzaak hebben.

Gr Rene

Guido

Rudi, Rene, super bedankt voor jullie advies! Waardeer ik heel erg.

Ik ga er vanmiddag nog mee aan de slag  :)

Guido

Coen, nog een vraagje voor jou: Heb je de planten in een voedingsbodem staan, of gewoon in het zand?

Roy van Grunsven

De meeste kunnen gewoon vrij in het water. Zeker Elodea of Hydrocotyle hoeven niet ergens in te wortelen. Je unt ze met zand of stenen vast zetten als je wil.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van voedingsbodems. Dit is oncontrolleerbaar en kan tot algen leiden. Je kunt dan beter plantenvoeding via het water geven.

Qwertu

Ik heb maar 1x een voedingsbodem gehad in een tropisch aquarium. Het heeft voor mij niet zoveel toegevoegde waarde. Een goede (normale steentjes) bodem is meer dan voldoende denk ik...

Zelf heb ik Anubias, Elodea, Bacopa, Vallisneria, Hoornblad, Javamos en Javavaren. Deze doen het bij mij prima.

Coen Deurloo

Citaat van: Guido op december 18, 2007, 11:47:58 AM
Coen, nog een vraagje voor jou: Heb je de planten in een voedingsbodem staan, of gewoon in het zand?

In het zand. Ik heb een beetje afkeer tegen voedingsbodems, en bovendien ook voeding in het water gekregen i.v.m. algengroei...